Na webu nakupuje třetina uživatelů

Každý třetí uživatel internetu v zemi už někdy nakoupil v elektronickém obchodě. Podle studie společnosti GfK má nějaké zkušenosti s on-line prodejnami 34 procent uživatelů. Největší zájem je o knihy a časopisy, které už si koupilo 39 procent příznivců internetu.

Hned za knihami se drží audio a video nahrávky a výpočetní technika. Zároveň jdou v porovnání s nedávnými měsíci mnohem lépe na odbyt mobilní telefony. Mezi službami zaujímá přední příčku rezervace a prodej lístků, rezervace ubytování a turistických zájezdů. Za nákupy se platí hlavně na dobírku, kterou využívá 57 procent lidí.

Téměř polovina uživatelů se připojuje k počítačové síti z domova. I přes rostoucí zájem o nákupy ve virtuálních obchodních domech se internet nejčastěji používá ke komunikaci s okolím, například posílání SMS zpráv či emailů. K této činnosti se hlásí 79 procent českých uživatelů. Populární je i vyhledávání informací o dopravě a cestování a zpravodajství.

Největší překážkou on-line obchodování je podle průzkumu provedeného mezi 820 uživateli a 919 obchodníky tradičně neosobní kontakt. Problematický je i nedostatek informací o nákupech na internetu a nemožnost si zboží osobně prohlédnout. Pro případné zákazníky je rozhodujícím kritérium spolehlivost dodávky, bezpečnost platby a možnost jednoduché reklamace.