České dráhy rozšíří nabídku objednávek ve spolupráci se svým provozovatelem jídelních vozů, firmou JLV, od 4. února. Cestující si budou moci objednat teplá jídla prostřednictvím palubního portálu a stevardi jim ho donesou na místo.
Cestující si budou moci ze sedačky objednat jídla pomocí mobilního telefonu, tabletu nebo přenosného PC, kterým se připojí na palubní portál. Na něm si vyberou požadované menu, zadají kontaktní e-mail a údaje o tom, zda budou platit kartou či hotově, odešlou objednávku a počkají na doručení stevardem.
"Vycházíme tak vstříc lidem, kteří jsou nuceni cestovat s velkými zavazadly a mají obavu je opustit. Ale stále pro ně zůstane v provozu také minibar. U jeho obsluhy jde o nabídku hlavně drobných pochutin, teplých a studených nápojů," dodává Jan Valeš, ředitel pro obchod a marketing JLV.
Stevardi budou muset podle marketingového manažera JLV Martina Malúše jídlo cestujícím doručit do 20 minut. "Aby si jídlo stačili v klidu sníst, budou do objednávky také zadávat, kde vystupují. Pokud by jejich výstupní stanice byla blíž, než je doba doručení, upozorníme je, že objednávka není vhodná," vysvětluje Malúš.
Nové služby chystá i RegioJet a Leo Express
Novinky v objednávání jídel chystají také konkurenční RegioJet i Leo Express. Černo-zlaté vlaky chystají podobný způsob objednání, jaké nabídnou České dráhy a JLV, tedy přes informační portály. Podle mluvčího Leo Expressu Petra Kopáčka však budou přes portál nabízet nejen catering. Širší možnosti portálu chce dopravce nabídnout během prvního čtvrtletí.
Rychleji chce do nových způsobů objednávek jídla naskočit RegioJet. Žluté vlaky podnikatele Radima Jančury dokončují systém na objednávání a placení menu (především snídaňového) už při koupi jízdenky. "Nyní to testujeme a spustit to chceme během několik týdnů. Kdo si menu objedná už při koupi jízdenky, dostane ho hned při prvním kontaktu se stevardkami, kdy nabízejí cestujícím občerstvení zdarma," vysvětluje mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.