Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nabídka ojetin roste, čeká se rekordní dovoz

  0:01aktualizováno  0:01
Tolik ojetých aut jako v letošním roce se do země ještě nikdy nedovezlo. Jen za první tři čtvrtiny roku jich lidé a firmy přivezli 112 tisíc. Pokud příliv vydrží, což se podle odhadů obchodníků dá očekávat, padne letos rekord.

"Celkem lze letos čekat dovoz téměř sto čtyřiceti tisíc vozů," říká Jan Slawish, který zastupuje drobné dovozce.

Stejný odhad uvádí Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu, které zastupuje výrobce nových aut a autodílů a s dovozci ojetin již léta zápasí. "Hranice 140 tisíc asi padne, což bude rekord," míní Šípek.

Budou dovozní poplatky?
Velký příliv ojetých aut je balvan, se kterým se snaží už půl roku pohnout vláda a poslanci. Čím více stárne vozový park, tím větší vzniknou v budoucnu problémy s likvidací odpadů.

Mezi hlavní dopady se řadí i fakt, že masivní dovoz ojetin komplikuje život výrobcům nových automobilů, jejichž role v české ekonomice narůstá. Proto vláda navrhuje zatížit dovoz ojetin poplatkem.

Nejvíc, 20 tisíc korun, chce kabinet vybírat u vozů, které nesplňují normy pro uvedení do provozu a které se smějí dovážet pouze na náhradní díly.

I tato auta však podle Šípka často končí na silnicích, neboť existují způsoby, jak v Česku auto přihlásit takzvaně "na papíry" některého již zaregistrovaného auta.

U novějších typů aut vláda navrhuje poplatky od dvou do čtyř tisíc. Peníze mají sloužit jako rezerva na ekologickou likvidaci vyřazených aut. Tento návrh již v létě prošel úvodním hlasováním v parlamentu, ale pak se zasekl při podrobnější debatě uvnitř poslaneckých výborů.

"Vláda s tím chce nesystémově vylepšit rozpočet fondu životního prostředí," uvádí jeden z oponentů, poslanec ODS Martin Říman.

Opozice je více nakloněna argumentům drobných dovozců. "V EU jsou za likvidaci odpovědni výrobci a tyto náklady už kalkulují v ceně vozu. Něco podobného by mělo platit i u nás a pak bychom platili dvakrát," říká Slawisch.

V EU klesne dovozní daň
Jestli debata o poplatcích zamrzne, dovoz ojetin a nabídka na českém trhu naopak stoupne. Existují totiž cesty, jak snížit u ojetin daň z přidané hodnoty. Z opotřebovaného zboží se v unii platí daň zpravidla v zemi původu. V Německu je daň 16 procent oproti českým 22.

Na členství v EU se těší i české bazary. "V příštím roce plánujeme otevřít v Holandsku výkupnu aut," říká mluvčí AAA Auto Magdaléna Drsová. Auta do pěti let stáří v cenách od 150 do 200 tisíc korun jsou podle ní stále žádanější.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Premiér Bohuslav Sobotka při tiskové konferenci na Úřadu vlády (14. června 2017)
Je to populismus, kritizují ekonomové Sobotkovo lobbování za vyšší mzdy

Zaměstnavatelé považují snahu premiéra Bohuslava Sobotky vyzvat francouzské a rakouské nejvyšší představitele ke zvyšování mezd českým pracovníkům za...  celý článek

Mobilní minipivovar. Pražská firma chce kontejnery dodávat do Číny i Afriky.
Česká firma chce prorazit s pivovary v kontejneru. Jiná plány vzdala

Z přepravního kontejneru se dá postavit dům i kancelář. Nebo minipivovar. Poslednímu, netradičnímu řešení, jak se svézt na boomu řemeslných piv, věří pražská...  celý článek

Výroba nové Škody Yeti v Kvasinách
KOMENTÁŘ: Ekonomika je jako strom, do nebe však neroste

Vzestup české ekonomiky je nečekaně vysoký, ale je v tom růstu dost skromnosti, vytrvalosti a poctivosti? Není to jen vzplanutí nad tím, jak stát rozdává...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.