Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Nabízel místo konzultanta, pak žádal 20 tisíc. Falešných nabídek přibývá

  • 66
Na internetových pracovních portálech se objevují inzeráty, které pod příslibem lukrativního místa tahají z uchazečů o zaměstnání peníze. Podle personalistů se podobné pokusy vyskytly například u pozic finančních konzultantů, poradců nebo techniků pro práci v zahraničí.

Naposledy se s problematickým inzerátem potýkal server Jobs.cz u místa "konzultant ve finančním poradenství", které do systému vložil Filip Hetzl, spolupracovník firmy EF CZ, která spadá pod francouzskou pojišťovnu AXA.

Pod nabídkou práce se ale ve skutečnosti skrývala smlouva, která lidi zavazovala buď zaplatit si investiční životní pojištění nebo uhradit 20 000 Kč + DPH. Zároveň dostal nový brigádník možnost nabízet klientům EF CZ různé finanční produkty. Kromě toho mohl shánět další zájemce o práci a vydělat si za to další peníze.

Portál: Inzerát byl klamavý

Hetzl vyvěsil nabídku na internet proto, že už neměl kamarády, které by do projektu lákal. "Ten inzerát měl docela úspěch, vydělali jsme na tom víc, než jsme do tý reklamy vrazili," pochlubil se Hetzl iDNES.cz. "Prostě si chci pořádně vydělat peníze, ne cvakat někde v McDonaldu za hodinovku," vysvětluje.

Portálu Jobs.cz se ale jeho nabídka nelíbila, protože práce spočívala nejprve v úhradě velké sumy peněz. Proto vyslal do firmy fiktivní uchazeče.

"Hetzl porušil naše podmínky tím, že uváděl jinou náplň práce, než odpovídá skutečnosti. Jeho inzeráty jsme zablokovali," uvedla Jana Skalová ze společnosti LMC, která server Jobs.cz provozuje.

Podle Hetzla inzerát klamavý nebyl a žádné podmínky serveru neporušil.

Jak rozpoznat klamavý inzerát

Uchazeč by měl zpozornět, jesliže v nabídce chybí název společnosti nebo pozici nabízí soukromá osoba, přestože se jedná o práci ve firmě.

Podezřelé také je, pokud s vámi takový inzerent komunikuje prostřednictvím e-mailu, který je vytvořený na nefiremní doméně.

Kromě toho je třeba opatrně odpovídat na inzeráty, které nabízejí specializovanou pozici, slibují vysoké výdělky, ale nemají žádné požadavky na odborné vzdělání nebo potřebnou praxi.

Jednatel EF CZ Lukáš Hinterbucher zdůrazňuje, že objednavatelem inzerátu v tomto případě EF CZ nebyla a že se jednalo o ojedinělou aktivitu, nikoliv pravidelnou činnost. Na otázku, zda firma Hetzlův inzerát řešila interně, reaguje: "Vzhledem k tomu, že nedošlo k žádnému zásadnímu pochybení, ale spíše k nedorozumění, tak jsme si pouze upřesnili a připomněli pravidla práce, která musí být dodržena. V případě závažného porušení našich interních pravidel bychom s takovým pracovníkem spolupráci okamžitě ukončili."

Závadných inzerátů přibývá

Portály ovšem nemají možnost kontrolovat všechny pozice, které se v nabídce objeví, smazání jednoho inzerenta proto problém neřeší.

"Tito lidé se mohou registrovat pod novými jmény. Jediným řešením je, aby každý, kdo narazí na podezřelý inzerát, dal nám nebo inspektorátu práce vědět," apeluje Skalová.

Zneužívat důvěřivých uchazečů budou podle ní inzerenti stále častěji. Dříve řešil server Jobs.cz podobnou kauzu jednou za půl roku, nyní to bývá zhruba každé tři měsíce.

Problémy měl například s poradkyní firmy Miss Cosmetics nebo s takzvanými nigerijskými podvody. Inzerent při nich nabízel práci zahraničního inženýra technika, následně ze zájemců o práci telefonicky vylákal až desetitisícové poplatky.

S manipulativními nabídkami zápasí také další pracovní portály. Například na serveru Agentka zveřejňují některé firmy zavádějící údaje o platu. "Sečtou všechny možné bonusy a teoretické prémie a na výslednou částku se pak snaží nalákat více uchazečů," říká ředitel agentury Petr Král. Problém se podle něj týká nejčastěji pozic obchodních zástupců.

Na portálu JobDNES.cz zveřejňují některé firmy jinou pozici, než pak uchazeči, který se jim ozve, nabídnou. "Tyto firmy upozorňujeme, že takové nabídky nechceme, a snažíme se spolupráci ukončit," komentuje obchodní ředitel JobDNES.cz Vladimír Dubeň.

Servery Workline.cz a Monster.cz mají zkušenost i s podvodnými nabídkami "práce doma" nebo s prodejem v rámci multi-level marketingu. Podobné inzeráty ale většinou zvládnou zachytit a odstranit ještě před jejich zveřejněním.