Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Podchod na každé nádraží, zavelely nové předpisy

  1:16aktualizováno  1:16
Nová či zmodernizovaná nádraží v České republice budou mít nástupiště s podchodem. Podle nových předpisů se totiž musí brát v úvahu, že cestovat vlakem chtějí i například vozíčkáři a nevidomí.

Podchod na nádraží v Praze-Klánovicích | foto: Filip Jaroševský, Metro.cz

Nádraží v Malé Skále v Českém ráji na trati mezi Turnovem a Pardubicemi nepatří právě mezi dopravní uzly. Denně tam projede kolem třiceti osobních vlaků a rychlíků, žádné se nekřižují.

Přesto místní budou k vlakům chodit podchodem, nikoli rovnou od výpravní budovy. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) už projektuje plán, jak na nádraží udělat nástupiště i s podchodem. Jde o součást modernizace stanice, která má cestování zrychlit.

Nádraží v obci Malá Skála.

Nádraží v obci Malá Skála.

„Vítáme zkrácení jízdních dob, ale podchod považujeme za zbytečnost a komplikaci pro cestující,“ říká Pavel Blažek, jednatel firmy Korid LK, která patří Libereckému kraji a objednává veřejnou dopravu.

Podobných nádraží s podchodem může v příštích letech výrazně přibývat. Každá nová rekonstrukce totiž bude muset podle nových předpisů vzít v úvahu i to, že na nádraží cestují zdravotně postižení, tedy například vozíčkáři nebo nevidomí. Nezáleží na tom, že po trati nejezdí nízkopodlažní soupravy.

Dosud se ve stanicích velikosti a významu Malé Skály navrhovaly centrální přechody pro cestující na poloostrovní nástupiště, jako například v sousedním Turnově.

Evropská norma z loňského roku však podmínky pro návrh úrovňových přechodů na nástupiště upravila tak, aby přechod mohly neomezeně používat i osoby se sníženou schopností orientace. Zatímco vozíčkářům by stačilo jen vybudování bezbariérového nástupiště, v případě nevidomých je situace horší.

U sousedů dali do kolejiště závory a zvukovou signalizaci

V Německu či Polsku problém vyřešili jinak: umístili do přechodu mezi kolejiště malé závory a zvukovou signalizaci, která varuje před vlakem blížícím se do stanice. V Česku je něco podobného zatím nemožné. „Legislativně ani technicky není zavedeno potřebné zabezpečovací zařízení pro takové přechody,“ vysvětlil Marek Illiaš z tiskového oddělení SŽDC, proč je v Malé Skále navržen podchod.

Nařízení se týká všech stanic, které se začnou stavět nebo modernizovat po roce 2015, pokud v té době nebyly v pokročilé fázi přípravy. V praxi to znamená, že pokud SŽDC rozhodne o modernizaci nádraží na jakékoliv lokální trati, bude muset stavět podchod.

Nabízí se přitom otázka, zda by nebylo levnější držet ve stanici stálou službu, která by se o případné nevidomé postarala. „Nařízení Evropské unie se netýká pouze nevidomých, ale i vozíčkářů. A těm jeden člověk přes kolejiště, kde není centrální přechod, nepomůže,“ dodal Illiaš.

SŽDC tvrdí, že by v budoucnu chtělo jít cestou centrálních přechodů se zabezpečovacím zařízením, dosud ale tato varianta není přípustná.
„SŽDC opakovaně, naposledy v loňském roce, navrhovala certifikaci zabezpečovacích zařízení centrálních přechodů. Tato novelizace byla v rámci meziresortního řízení zamítnuta,“ tvrdí Illiaš.

Ministerstvo dopravy odmítnutí vysvětluje tím, že se jednalo o ryze transpoziční charakter novely. Odmítlo proto všechny připomínky, které se přímo netýkaly evropské směrnice. Podle mluvčího Tomáše Neřolda je ale ve Sněmovně už nový náv



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.