Podchod na nádraží v Praze-Klánovicích | foto: Filip Jaroševský, Metro.cz

Podchod na každé nádraží, zavelely nové předpisy

  • 165
Nová či zmodernizovaná nádraží v České republice budou mít nástupiště s podchodem. Podle nových předpisů se totiž musí brát v úvahu, že cestovat vlakem chtějí i například vozíčkáři a nevidomí.

Nádraží v Malé Skále v Českém ráji na trati mezi Turnovem a Pardubicemi nepatří právě mezi dopravní uzly. Denně tam projede kolem třiceti osobních vlaků a rychlíků, žádné se nekřižují.

Přesto místní budou k vlakům chodit podchodem, nikoli rovnou od výpravní budovy. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) už projektuje plán, jak na nádraží udělat nástupiště i s podchodem. Jde o součást modernizace stanice, která má cestování zrychlit.

Nádraží v obci Malá Skála.

„Vítáme zkrácení jízdních dob, ale podchod považujeme za zbytečnost a komplikaci pro cestující,“ říká Pavel Blažek, jednatel firmy Korid LK, která patří Libereckému kraji a objednává veřejnou dopravu.

Podobných nádraží s podchodem může v příštích letech výrazně přibývat. Každá nová rekonstrukce totiž bude muset podle nových předpisů vzít v úvahu i to, že na nádraží cestují zdravotně postižení, tedy například vozíčkáři nebo nevidomí. Nezáleží na tom, že po trati nejezdí nízkopodlažní soupravy.

Dosud se ve stanicích velikosti a významu Malé Skály navrhovaly centrální přechody pro cestující na poloostrovní nástupiště, jako například v sousedním Turnově.

Evropská norma z loňského roku však podmínky pro návrh úrovňových přechodů na nástupiště upravila tak, aby přechod mohly neomezeně používat i osoby se sníženou schopností orientace. Zatímco vozíčkářům by stačilo jen vybudování bezbariérového nástupiště, v případě nevidomých je situace horší.

U sousedů dali do kolejiště závory a zvukovou signalizaci

V Německu či Polsku problém vyřešili jinak: umístili do přechodu mezi kolejiště malé závory a zvukovou signalizaci, která varuje před vlakem blížícím se do stanice. V Česku je něco podobného zatím nemožné. „Legislativně ani technicky není zavedeno potřebné zabezpečovací zařízení pro takové přechody,“ vysvětlil Marek Illiaš z tiskového oddělení SŽDC, proč je v Malé Skále navržen podchod.

Nařízení se týká všech stanic, které se začnou stavět nebo modernizovat po roce 2015, pokud v té době nebyly v pokročilé fázi přípravy. V praxi to znamená, že pokud SŽDC rozhodne o modernizaci nádraží na jakékoliv lokální trati, bude muset stavět podchod.

Nabízí se přitom otázka, zda by nebylo levnější držet ve stanici stálou službu, která by se o případné nevidomé postarala. „Nařízení Evropské unie se netýká pouze nevidomých, ale i vozíčkářů. A těm jeden člověk přes kolejiště, kde není centrální přechod, nepomůže,“ dodal Illiaš.

SŽDC tvrdí, že by v budoucnu chtělo jít cestou centrálních přechodů se zabezpečovacím zařízením, dosud ale tato varianta není přípustná.
„SŽDC opakovaně, naposledy v loňském roce, navrhovala certifikaci zabezpečovacích zařízení centrálních přechodů. Tato novelizace byla v rámci meziresortního řízení zamítnuta,“ tvrdí Illiaš.

Ministerstvo dopravy odmítnutí vysvětluje tím, že se jednalo o ryze transpoziční charakter novely. Odmítlo proto všechny připomínky, které se přímo netýkaly evropské směrnice. Podle mluvčího Tomáše Neřolda je ale ve Sněmovně už nový návrh zohledňující právě certifikaci zabezpečovacích zařízení centrálních přechodů.