Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Pro dávky na nádraží. Úřady čeká stěhování do prázdných kanceláří SŽDC

  • 40
Na česká nádraží se nebude chodit už jen kvůli tomu, abyste jeli někam vlakem. Správa železniční dopravní cesty je chce oživit i tím, že volné kanceláře z dob, kdy železnice zaměstnávala podstatně více lidí, nabídne úřadům. První jednání už začala.

„Hledáme lokality po celém Česku, ve kterých by bylo efektivní přemístit státní úřady z nestátních budov. Jde samozřejmě o lokality, kde stát platí nájem soukromým subjektům a přestěhováním by vznikly značné úspory pro státní rozpočet,“ řekl mluvčí Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových Radek Ležatka.

Podle něj ještě nejsou konkrétní přesuny připravené, ale to by se mohlo během letošního roku změnit. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) bude například ještě tento měsíc jednat s břeclavskou okresní správou sociálního zabezpečení. Ta však nehledá nové kanceláře, ale prostory pro svůj archiv.

Plány na stěhování úředníků na nádraží mají logiku - budovy patří státu a dnes jsou prázdné. Pro SŽDC navíc příchod úředníků znamená oživení nádraží i zlepšení jejich ekonomiky díky větším tržbám u podnikatelů, kteří ve stanicích poskytují různé služby.

Opravy Fantovy budovy skončí za pět let, vyjdou na tři čtvrtě miliardy

I proto SŽDC počítá s tím, že na nádraží přestěhuje část svých zaměstnanců. Například v Praze na hlavním nádraží chce využít po rekonstrukci historickou Fantovu budovu. Původní úvahy předchozího nájemce Grandi Stazioni vybudovat z ní hotel už padly.

„Těžko by šlo vyhovět požadavkům památkářů a současně plnit hlukové normy,“ vysvětlil náměstek generálního ředitele státní organizace Tomáš Drmola. SŽDC v případě pražského hlavního nádraží letos počítá s tím, že vyprojektuje a vysoutěží opravu budovy, aby mohla začít příští rok. Náklady odhaduje zatím na 730 milionů korun.

Policie chce na větší nádraží vrátit policejní služebny

Převod nádraží z Českých drah na SŽDC byl loni největší transakcí na české železnici. Pod SŽDC nyní patří přes 1 500 nádraží, z velkých stanic ale nezískala pražské Masarykovo a brněnské hlavní nádraží.

149 nádraží čeká na opravy. Někde je lidé ani nepoznají, přiznává správce

SŽDC chce postupně přeměnit nádraží i za pomoci evropských dotací, zatím však není vypsána z žádného programu výzva, která by to umožnila.

Možnost čerpat více peněz z evropských fondů byla i jedním z důvodů pro převod. Drmola navíc usiluje o to, aby se na nádraží vrátili policisté. „V každém okresním městě bychom rádi měli na nádraží služebnu policie,“ podotkl Drmola.

Podle něj je v dobrém stavu bez potřeby rekonstrukce asi jen 70 nádraží, ostatní si vyžádají různě velké investice.

Prvních sto milionů do oprav šlo už loni, letos si SŽDC vyčlenila až osmkrát tolik. Stále však půjde spíše o menší opravy, státní podnik připouští, že v některých případech lidé ani utracené peníze na první pohled neuvidí, protože se opraví zázemí či sítě. To je příklad pražského smíchovského nádraží, kam má letos jít 13 milionů korun. Větší opravy se však dočká až později.

Na seznamu opravovaných nádraží jsou nejen velké stanice, ale i budovy, kde se dá počet cestujících počítat denně v řádu desítek. SŽDC předpokládá, že bude u malých oprav nadále oslovovat jen místní firmy a nebude je nabízet v otevřených soutěžích.

Peníze půjdou i do nádraží, která už částečnou rekonstrukcí prošla. Například v Liberci České dráhy před nedávnem opravily celou výpravní budovu, dalších 60 milionů ale SŽDC chce utratit příští rok za rekonstrukci ostrovní budovy, od které jezdí většina vlaků.