Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nádraží změní tvář

  0:01aktualizováno  0:01
Hlavní nádraží, kterému se většina Pražanů raději vyhýbá a cestující z jeho peronů co nejrychleji mizí do čistších a bezpečnějších míst, má projít zásadní změnou. Rekonstrukce, která z nádraží udělá obchodně-zábavní centrum, má stát přes půl miliardy korun.

České dráhy si už koncem loňska vybraly investora, který má z nádražních hal udělat místo, kam budou lidé chodit nejen kvůli vlakům, ale také za nákupy a zábavou.

Personální zemětřesení v managementu železnic projekt na chvíli odsunulo do pozadí, ale i u nových šéfů železnic mají Italové obří zakázku jistou. "Smlouva by měla být podepsána během léta," říká mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Italská firma Grandi Stazioni, která má pražské hlavní nádraží rekonstruovat společně s nádražím v Karlových Varech a Mariánských Lázních, konečně odkrývá karty, kolik bude taková investice stát.

"Celkově investujeme 750 milionů korun. Drtivou většinu spolkne Praha. Budeme to ze třetiny financovat z vlastního a na zbytek zajistíme úvěr od Evropské banky pro rekonstrukci a rozvoj," říká Massimo Paglialunga z Grandi Stazioni.

Naposledy získali Italové podobnou zakázku v německém Mnichově. V Itálii provozují nádraží ve 13 městech. Jejich vstupní investice tam dosáhly celkem 600 milionů eur, tvrdí Paglialunga. Firma Grandi Stazioni je z většiny vlastněna státem. Zhruba 40 procent akcií patří soukromému kapitálu, například italským firmám Benetton a Pirelli.

Italové získají novou i historickou budovu pražského hlavního nádraží do pronájmu na 30 let. Oni i České dráhy zatím tají, kolik budou ročně platit na nájemném. "To ještě dojednáváme. Smlouva musí být dobře ošetřena, protože část prostor potřebujeme pro drážní úřad a jiné potřeby železnice," říká mluvčí.

Život by se měl díky přestavbě vrátit i do historické Fantovy budovy, kterou rekonstrukce z komunistických časů vtěsnala mezi koleje a hlučnou magistrálu. Do jejího využití promluví i památkáři, takže Italové zatím neříkají, jaké s ní mají plány.

Moderní, ale zchátralá a neudržovaná budova, do níž se nádraží rozšířilo v 70. letech, se má proměnit v obchodní centrum, jaká vznikají na okrajích měst. Kromě nákupů si lidé cestující přes Prahu budou moci na hlavním nádraží zajít i do kina.

"Chceme mít to, co nádraží v Lipsku, které léta tvořily betonové příšernosti a dnes tam lidé ani nevědí, že jsou na nádraží," slibuje mluvčí drah. To vše bude až za pár let. Rekonstrukce má být u konce až na přelomu let 2006 a 2007.

Ztrátové dráhy si s hlavním nádražím dlouho nevěděly rady. Části budov nejsou užívány vůbec. Prostoru dominují stánky a pro podnikání láká jen nevábné sex-shopy, herny či second hand a kasino.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Od každé z pěti zvolených odrůd chystá vinařství rodiny Vaďurů z Polešovic
Vinaři opouští obchodní řetězce, sází na vlastní prodejní cesty

Vinařství se postupně odklánějí od prodeje v supermarketech. Nechtějí pod nátlakem korporací snižovat ceny, ani bojovat v kategorii levných vín s těmi...  celý článek

Výroba nové Škody Yeti v Kvasinách
KOMENTÁŘ: Ekonomika je jako strom, do nebe však neroste

Vzestup české ekonomiky je nečekaně vysoký, ale je v tom růstu dost skromnosti, vytrvalosti a poctivosti? Není to jen vzplanutí nad tím, jak stát rozdává...  celý článek

Uhelná elektrárna Neurath
ANALÝZA: Plyn a zelená energie místo uhlí. Čoudící komíny ale zatím nezmizí

Ještě před deseti lety plánovali evropští energetici výstavbu 65 nových uhelných elektráren. Velká část z nich měla vyrůst v Německu, Velké Británii a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.