Richard Branson představuje nový Spaceship Two Unity.

Richard Branson představuje nový Spaceship Two Unity. | foto: AP

Miliardář Branson chce na oblohu vrátit nadzvukové dopravní letadlo

  • 18
Britský miliardář Richard Branson a jeho firma Virgin se spojí se společností Boom v projektu, který má na dopravní linky vrátit nadzvukové letadlo. Jejich cílem je uspět tam, kde selhal legendární projekt Concorde a nabízet cenově dostupné lety přes Atlantický oceán.

Společnost Virgin současně podepsala opci na nákup prvních deseti letadel, která by měla cestu mezi Londýnem a New Yorkem urazit za tři a půl hodiny. Spolupráce přichází třináct let poté, co byl vyřazen z provozu předchozí nadzvukový letoun Concorde.

Branson se spojí s firmou Blakea Scholla, pilota a bývalého manažera společnosti Amazon, která staví prototyp nového letadla nazvaného Boom. Zatímco jiné společnosti, včetně firem Boeing a Lockheed Martin, vyvíjejí nová nadzvuková letadla, Scholl uvedl, že jeho letoun bude pravděpodobně na trhu dříve, protože nebude využívat žádné nové technologie, které budou muset schvalovat regulační orgány.

Návrat legendy: Proč musel být Concorde bílý a poletí ještě někdy?

„Mluvíme o prvním nadzvukovém letadle, kterým si budou lidé moci dovolit létat,“ řekl Scholl. „To není sci-fi, my už to děláme. Z New Yorku do Londýna budeme létat za tři a půl hodiny se zpáteční letenkou za pět tisíc dolarů, za (zhruba) stejnou cenu jako ve třídě business,“ dodal.

Pětatřicetiletý Scholl očekává, že jeho tým zkušených odborníků z oblasti letectví a kosmonautiky postaví a vyzkouší prototyp letadla do konce příštího roku. Komerční lety by mohly začít v nejbližších letech. Kromě Virgin již společnost Boom podepsala předběžnou dohodu o prodeji letadel v hodnotě dvě miliardy USD také s velkými aerolinkami z Británie.

Scholl se domnívá, že jeho letoun bude schopen uspět tam, kde se to nepodařilo Concordu, protože lety budou mnohem levnější. To podle něj znamená, že manažeři, pokud budou chtít, budou moci skutečně „dojíždět“ na druhou stranu Atlantiku.

Ztroskotání dobře zná. Miliardář Branson se však pokaždé otřepal

Concorde byl podle Scholla příliš drahý. Bylo potřeba zaplnit 100 míst po 20 tisících dolarů za každé. Nový letoun Boom má mít 40 sedadel ve dvou řadách a s uličkou uprostřed. Každý cestující tak bude mít přímý výhled na zakřivení Země, až letadlo dosáhne výšky 60 tisíc stop (18 300 metrů), i přímý přístup k vozíku s nápoji. Nejvyšší rychlost by mohla být až 2,2 machu (2695 km/h). Bude tak rychlejší než Concorde, který létal rychlostí maximálně 2,04 machu.

Na stavbě letadla pracuje tým jedenácti lidí, mezi kterými jsou bývalí inženýři NASA a společností Lockheed Martin a Boeing. Levnější komerční lety nadzvukovým letadlem budou podle Scholla možné hlavně díky pokroku v technologii uhlíkových vláken, díky které bude jeho tým schopen postavit letadlo o třicet procent úspornější, než tomu bylo u Concordu.