„Výhled je příznivý, v příštích dvou týdnech může jít cena dolů o 20 až 30 haléřů,“ říká analytik společnosti Finlord Boris Tomčiak. Cena motorových paliv klesá už několik týdnů a důvodů je víc. Podle Tomčiaka zhruba ze čtyř pětin pokles táhne cena ropy, která se vrátila pod hodnotu 50 dolarů za barel a čeká se spíš další zlevnění.
Dalším příznivým faktorem je kurz české měny, který se začal blížit 26 korunám za euro. V případě dolaru, který ceny na stojanech ovlivňuje výrazněji, je kurz už pod 24 korunami. Právě devizové intervence přitom v minulosti zabránily většímu zlevnění při pádu světových cen ropy.
Podle Tomčiaka je reálné, že se ceny dostanou na úroveň loňského léta, kdy byly ještě zhruba o korunu na litr nižší, než jsou teď. „Cena 25 korun za litr nafty je reálná,“ míní spolumajitel sítě čerpacích stanic Tank-Ono Jiří Ondra.
Právě na jejích cenách je vidět tradiční situace na českých čerpacích stanicích: zatímco při zdražování vstupní suroviny jde cena rychle nahoru, zlevňování je pomalejší. Rozdíl mezi litrem nafty u Tank-Ono a celostátním průměrem je podle dat společnosti pro platební karty CCS nyní přes 3,50 Kč.
Pro řidiče chystající se na dovolenou je dobrá zpráva, že tankování zlevňuje i v cizině. Srovnání s evropskými zeměmi ukazuje, že ceny v Česku jsou spíše lehce pod průměrem. Nejdražší benzin je podle statistik v Itálii a Řecku, nejlevněji je naopak v Polsku a Bulharsku.
Rozdíly mezi jednotlivými zeměmi se však v posledních letech spíše snižují, klesá tak výrazně i podíl přeshraniční turistiky za levnějším tankováním. Jak k nám, tak do zahraničí.
I když stále spousta lidí automaticky tankuje na poslední české čerpací stanici, ne vždy se letos vyplatí plnou nádrž kupovat v Česku. Stejně tak je záhodno při průjezdu více zeměmi přemýšlet, kde doplnit palivo. Například pokud jedete do Itálie, tankováním v Rakousku výrazně ušetříte. V Itálii patří ceny benzinu a nafty k nejvyšším v Evropě.
Při tankování v zahraničí platí podobné pravidlo jako v České republice: chcete-li ušetřit, sjeďte z dálnice. „Ceny na dálnicích bývají zhruba o dvacet centů na litr vyšší. Doporučujeme sjet do města a raději si zajet třeba pět kilometrů, ušetří se tím dost,“ uvádí Petr Vomáčka, mluvčí ÚAMK.
Vomáčka ovšem upozorňuje, že pokud zemí projíždíte v noci, tankování nemusí být vůbec výhodné, jak se zdá z přehledu průměrných cen. V Rakousku, Německu nebo Švýcarsku totiž v nočních hodinách ceny zvyšují.
A připomíná fakt, že do některých zemí je zakázaný dovoz pohonných hmot v kanystrech. V Itálii kvůli tomu dokonce hrozí pokuta přes sedm tisíc eur.
Průměrné ceny pohonných hmot v jednotlivých zemích se značně liší podle regionů, podobně jako v Česku. Velké rozdíly jsou rovněž v cenách dle typu paliva: zatímco v Německu je aktuálně často nafta levnější než u nás, benzin se tam kupovat nevyplatí.
V pohraničí jsou navíc u našich sousedů ceny ještě nižší, než kolik činí celorepublikový průměr. Rozdíly v cenách pohonných hmot v Evropě V MF DNES si můžete přečíst víc se ale zmenšují, což potvrzují i provozovatelé čerpacích stanic v pohraničí.
Mluvčí Benziny Pavel Kaidl upozorňuje na jiný fenomén příhraničních pump: „Kromě ceny je důležitý doplňkový prodej. Z pohraničí dojíždějí přes hranice na naše pumpy pravidelně nejen pro plnou nádrž, ale také pro kartony cigaret a léky.“
Pro tuzemské řidiče v zahraničí může být překvapením i označení paliva. Podle Vomáčky jsou záměny poměrně časté. „Označení v současné době prochází velkou změnou a do konce roku nebo začátku příštího budou všechny stojany v EU doznačeny stejným symbolem. V současné době je jednoduché pravidlo, nafta má téměř vždy černou pistoli,“ dodal Vomáčka.