Ilustrační snímek | foto: Reuters

PŘEHLED: Ceny benzinu i nafty padají, tankování zlevňuje i za hranicemi

  • 100
Zatímco před létem ceny pohonných hmot dlouhodobě rostly, letos řidiče – podobně jako loni – čeká příznivá zpráva. Ceny benzinu a nafty klesají. Na některých pumpách už spadla cena za litr nafty pod 26 korun au benzinu pod 28 korun. Pro řidiče chystající se na dovolenou je dobrá zpráva, že cena padá i v zahraničí.

„Výhled je příznivý, v příštích dvou týdnech může jít cena dolů o 20 až 30 haléřů,“ říká analytik společnosti Finlord Boris Tomčiak. Cena motorových paliv klesá už několik týdnů a důvodů je víc. Podle Tomčiaka zhruba ze čtyř pětin pokles táhne cena ropy, která se vrátila pod hodnotu 50 dolarů za barel a čeká se spíš další zlevnění.

Dalším příznivým faktorem je kurz české měny, který se začal blížit 26 korunám za euro. V případě dolaru, který ceny na stojanech ovlivňuje výrazněji, je kurz už pod 24 korunami. Právě devizové intervence přitom v minulosti zabránily většímu zlevnění při pádu světových cen ropy.

Podle Tomčiaka je reálné, že se ceny dostanou na úroveň loňského léta, kdy byly ještě zhruba o korunu na litr nižší, než jsou teď. „Cena 25 korun za litr nafty je reálná,“ míní spolumajitel sítě čerpacích stanic Tank-Ono Jiří Ondra.

Právě na jejích cenách je vidět tradiční situace na českých čerpacích stanicích: zatímco při zdražování vstupní suroviny jde cena rychle nahoru, zlevňování je pomalejší. Rozdíl mezi litrem nafty u Tank-Ono a celostátním průměrem je podle dat společnosti pro platební karty CCS nyní přes 3,50 Kč.

Pro řidiče chystající se na dovolenou je dobrá zpráva, že tankování zlevňuje i v cizině. Srovnání s evropskými zeměmi ukazuje, že ceny v Česku jsou spíše lehce pod průměrem. Nejdražší benzin je podle statistik v Itálii a Řecku, nejlevněji je naopak v Polsku a Bulharsku.

Rozdíly mezi jednotlivými zeměmi se však v posledních letech spíše snižují, klesá tak výrazně i podíl přeshraniční turistiky za levnějším tankováním. Jak k nám, tak do zahraničí.

Přehled cen pohonných hmot v Evropě

I když stále spousta lidí automaticky tankuje na poslední české čerpací stanici, ne vždy se letos vyplatí plnou nádrž kupovat v Česku. Stejně tak je záhodno při průjezdu více zeměmi přemýšlet, kde doplnit palivo. Například pokud jedete do Itálie, tankováním v Rakousku výrazně ušetříte. V Itálii patří ceny benzinu a nafty k nejvyšším v Evropě.

Při tankování v zahraničí platí podobné pravidlo jako v České republice: chcete-li ušetřit, sjeďte z dálnice. „Ceny na dálnicích bývají zhruba o dvacet centů na litr vyšší. Doporučujeme sjet do města a raději si zajet třeba pět kilometrů, ušetří se tím dost,“ uvádí Petr Vomáčka, mluvčí ÚAMK.

Kolik stojí benzin a nafta podle MF DNES na vybraných místech v Evropě

Vomáčka ovšem upozorňuje, že pokud zemí projíždíte v noci, tankování nemusí být vůbec výhodné, jak se zdá z přehledu průměrných cen. V Rakousku, Německu nebo Švýcarsku totiž v nočních hodinách ceny zvyšují.

A připomíná fakt, že do některých zemí je zakázaný dovoz pohonných hmot v kanystrech. V Itálii kvůli tomu dokonce hrozí pokuta přes sedm tisíc eur.

Průměrné ceny pohonných hmot v jednotlivých zemích se značně liší podle regionů, podobně jako v Česku. Velké rozdíly jsou rovněž v cenách dle typu paliva: zatímco v Německu je aktuálně často nafta levnější než u nás, benzin se tam kupovat nevyplatí.

V pohraničí jsou navíc u našich sousedů ceny ještě nižší, než kolik činí celorepublikový průměr. Rozdíly v cenách pohonných hmot v Evropě V MF DNES si můžete přečíst víc se ale zmenšují, což potvrzují i provozovatelé čerpacích stanic v pohraničí.

Mluvčí Benziny Pavel Kaidl upozorňuje na jiný fenomén příhraničních pump: „Kromě ceny je důležitý doplňkový prodej. Z pohraničí dojíždějí přes hranice na naše pumpy pravidelně nejen pro plnou nádrž, ale také pro kartony cigaret a léky.“

Pro tuzemské řidiče v zahraničí může být překvapením i označení paliva. Podle Vomáčky jsou záměny poměrně časté. „Označení v současné době prochází velkou změnou a do konce roku nebo začátku příštího budou všechny stojany v EU doznačeny stejným symbolem. V současné době je jednoduché pravidlo, nafta má téměř vždy černou pistoli,“ dodal Vomáčka.