Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Tomáš Lysoněk, MF DNES

Nájmy v nejluxusnějších pražských ulicích rostou

  • 48
Butiky si musejí připlácet. Nájemné v komerčních prostorách těch nejdražších pražských ulic i přes odliv ruských turistů roste. Ulicemi luxusu jsou hlavně Pařížská, Na Příkopě a Václavské náměstí. Za prostory po Louis Vuitton v prvně jmenované ulici byl nový nájemce ochoten zaplatit trojnásobek, tedy 23,4 milionu.

Loni na podzim s velkou pompou otevřel Louis Vuitton (LV) v pražské Pařížské ulici nový třípatrový obchodní dům. Možná více než stěhování francouzské značky je z pohledu trhu zajímavá jiná věc. Pronajímaly se totiž i „osiřelé“ prostory, ze kterých se LV odstěhoval – tedy přízemí rohového domu číslo 13 v téže ulici.

Vítězem vypsané soutěže se stala značka Bvlgari. Její nabídka byla totiž výjimečná – zatímco předchozí nájemce platil ročně osm milionů korun, ten nový nabídl 23,4 milionu. Příjem z nájmu se tak správci – městské části Praha 1 – rázem ztrojnásobil.

Pařížská pocítila odliv Rusů

Bakalovo luxusní impérium bojuje v Pařížské o každou korunu

„O nebytové prostory v pražských high streets je obrovský zájem, díky čemuž může docházet u takovýchto výjimečných prostor k velice zajímavému nárůstu nájemného,“ říká radní Prahy 1 Tomáš Macháček, který má pronájmy nemovitostí na starosti. Sám však zmíněný příklad považuje za extrém.

I tak ilustruje zajímavý trend. Realitněporadenská společnost Cushman & Wakefield každoročně sestavuje celosvětový přehled cen nájmů v tzv. high streets, tedy výstavních nákupních ulicích, jakými jsou v Praze hlavně Pařížská a Na Příkopě spolu s přilehlým Václavským náměstím. Česko se v žebříčku zemí řazených podle nájmu v nejdražší ulici v posledních letech tradičně umísťovalo ke konci třetí desítky a nájmy rostly jen pomalu.

Loni se v nejdražší české ulici (jíž jsou dlouhodobě Příkopy) podle studie platilo 2 220 eur (asi 60 tisíc korun) na čtvereční metr a rok. Hodnoty vysoutěžené v Pařížské 13 (v přepočtu 3 100 eur, tedy asi 83 tisíc korun) průměr nedosáhne ani letos. Avšak měl by se mu poměrně výrazně přiblížit. „Na příkladech nových nájemních smluv, stěhování nebo obnovení smluv vidíme, že nájmy rostou o pět až deset procent,“ říká šéf oddělení maloobchodních pronájmů Cushman & Wakefield Jan Kotrbáček.

Proč tomu tak je? Praha si podle něj upevňuje globálně pozici oblíbené a zároveň bezpečné lokality mezi zahraničními turisty, kteří jsou velmi častými návštěvníky obchodů na high streets.

Armani a spol. číhají

Právě toho si všímají i mezinárodní firmy, které turisty do jejich oblíbených lokalit následují. V poslední době se to projevilo otevřením nebo rozšířením obchodů značek jako Michael Kors, Grand Optical, Tory Burch nebo Tiger. A plánuje se otevření zcela nových prodejen jako Hamleys nebo Marc O’Polo. „Stávající nájemci potom často chtějí větší a kvalitnější prostory a jsou za ně ochotni zaplatit více peněz,“ dodal Kotrbáček.

Do budoucna vidí ještě potenciál ve značkách, které zatím v Praze chybí, ale jednoho dne určitě zastoupení mít budou. Ty podle něj čekají na příležitost odpovídajících reprezentativních prostor. Ze světových jmen jde například o trio Armani, Ralph Lauren a Gap.

„Z přibližně sto padesáti luxusních značek je jich nyní v Praze zhruba jen něco přes padesát. Více než polovina těch, které tu nejsou, vnímá Prahu jako jednu ze svých rozšiřovacích priorit,“ dodává. Právě tento tlak tak pomáhá paradoxu, kdy nájmy rostou, i když tržby obchodníků s luxusem trpí odlivem bohaté ruské klientely, kterou se daří nahradit jen těžko.

„V Pařížské ulici se cena zvyšuje neustále bez ohledu na výkyvy trhu,“ potvrzuje situaci například Kamil Čermák, výkonný ředitel a partner BMM, pod nějž spadá i síť luxusních prodejen manželů Bakalových. Kromě neustálé poptávky luxusních zahraničních značek, které v Praze chtějí otevřít své zastoupení, vidí Čermák na straně druhé minimální nabídku volných prostor. Proto si myslí, že se luxus časem rozroste i do okolí.

Mapu butiků v Pařížské si prohlédněte v grafice

Česká elita v Pařížské