Sdružení železničních nákladních dopravců České republiky (ŽESNAD) si klade za cíl hlavně pomoc při rozvoji železniční dopravy v Česku, už má za sebou zakládající sněm.
Železniční dopravci zatím neměli žádnou organizaci, která by jejich zájmy hájila. Bude protiváhou tradičního sdružení autodopravců Česmad Bohemia, které lobbuje především za lepší podmínky pro silniční dopravu. Ta v Česku posiluje stále svůj tržní podíl na úkor železnice.
Z desítky největších dopravců na české železnici mezi zakladateli chybí jen SD Kolejová doprava, která patří pod státní ČEZ, jinak jsou ve sdružení všichni nejdůležitější hráči, členové dohromady reprezentují přes 90 % trhu. V čele sdružení bude Jiří Samek z Metrans Rail, výkonným ředitelem pak Oldřich Sládek ze společnosti Quenya.
„Cílem tohoto zájmového profesního sdružení je stát se partnerem státním orgánům v oblasti nákladní železniční dopravy včetně odborné oponentury a aktivním prosazovatelem oprávněných požadavků dopravců v oblasti rozvoje nákladní železniční dopravy. Sdružení bude rovněž intenzivně podporovat snahu o zrovnoprávnění podmínek provozování všech dopravních cest,“ uvedl Žesnad v tiskové zprávě.
Sdružení čeká už brzy první jednání se Správou železniční dopravní cesty ohledně návrhu nové struktury poplatků za použití kolejí, dopravci se netají tím, že se jim nelíbí. Po správci kolejí také chtějí lepší koordinaci výluk.