Podle řady lidí jedna z nejkrásnějších elektrických lokomotiv na české...

Podle řady lidí jedna z nejkrásnějších elektrických lokomotiv na české železnici. Jako materiál pro výrobu lokomotivní skříně byl použit sklolaminát, díky tomu má přezdívku Laminátka. Jezdí na tratích se střídavým napětím, využívá ji hlavně ČD Cargo. Vyráběla se v letech 1966 a 1967, v polovině května uplyne 50 let od dodání první lokomotivy. | foto: České dráhyiDNES.cz

Nákladní vlaky mají nové sdružení Žesnad. Chce rovné podmínky s kamiony

  • 113
Devět z deseti největších nákladních železničních dopravců v zemi založilo první sdružení, které chce po státu zrovnoprávnění podmínek mezi silnicemi a železnicemi.

Sdružení železničních nákladních dopravců České republiky (ŽESNAD) si klade za cíl hlavně pomoc při rozvoji železniční dopravy v Česku, už má za sebou zakládající sněm.

Železniční dopravci zatím neměli žádnou organizaci, která by jejich zájmy hájila. Bude protiváhou tradičního sdružení autodopravců Česmad Bohemia, které lobbuje především za lepší podmínky pro silniční dopravu. Ta v Česku posiluje stále svůj tržní podíl na úkor železnice.

Z desítky největších dopravců na české železnici mezi zakladateli chybí jen SD Kolejová doprava, která patří pod státní ČEZ, jinak jsou ve sdružení všichni nejdůležitější hráči, členové dohromady reprezentují přes 90 % trhu. V čele sdružení bude Jiří Samek z Metrans Rail, výkonným ředitelem pak Oldřich Sládek ze společnosti Quenya.

„Cílem tohoto zájmového profesního sdružení je stát se partnerem státním orgánům v oblasti nákladní železniční dopravy včetně odborné oponentury a aktivním prosazovatelem oprávněných požadavků dopravců v oblasti rozvoje nákladní železniční dopravy. Sdružení bude rovněž intenzivně podporovat snahu o zrovnoprávnění podmínek provozování všech dopravních cest,“ uvedl Žesnad v tiskové zprávě.

Sdružení čeká už brzy první jednání se Správou železniční dopravní cesty ohledně návrhu nové struktury poplatků za použití kolejí, dopravci se netají tím, že se jim nelíbí. Po správci kolejí také chtějí lepší koordinaci výluk.