Vyplývá to z průzkumu, který pro MF DNES provedla agentura Median mezi pěti sty nakupujícími z celé země.
Ještě větší je skupina těch, kteří uvádějí, že pro dárky se chystají zajít do velkého obchodního centra nebo do hypermarketu, což je trend, který díky expanzi nadnárodních řetězců proniká i do menších měst.
"Všeobecně platí, že doba Vánoc je nejsilnější nákupní dobou v roce," uvádí Kateřina Černá, mluvčí Hypernovy, kde je vánoční zboží "zavezeno" už od konce října. Díky růstu mezd, lépe dostupným půjčkám a silnější reklamě letos po celý rok útrata v obchodech rostla.
Podle statistik budou letošní Vánoce pro obchodníky rekordně úspěšné. Na konci roku lidé v obchodech nechají zhruba o třicet miliard korun víc než v druhém či třetím čtvrtletí. Sehnat peníze na dluh je snazší, letos banky půjčily domácnostem okolo 70 miliard korun.
Reklamní masáž
Na poslední chvíli nakupují spíš muži než ženy. Většina žen v průzkumu Median uváděla, že má nakoupeno už měsíc před Štědrým dnem. Muži nejčastěji chodí do obchodů až kolem stříbrné či zlaté neděle, ale početná je i skupina těch, kteří nákup odkládají až na poslední tři dny, případně rovnou na Štědrý den.
Velké obchody kvůli tomu před svátky pracují na plný plyn, takže pokladní a skladníci mají v této době nejvíc práce. I malé obchody otvírají na Štědrý den. Zavřeno bývá až na 1. svátek vánoční, což platí i pro hypermarkety. Protože starosti s nákupem nadílky právě teď vrcholí, na lidi se valí rekordní množství reklamy.
"Objem reklamy se zvyšuje v celém roce a předvánoční sezona od října do konce listopadu je vždy ta nejsilnější," uvádí Štěpán Wolde z firmy Arbomedia, která reklamní výdaje firem sleduje. Za reklamu se podle Woldeho utrácí zhruba stejně, jako roste celá česká ekonomika, to je o tři procenta víc než loni.
Z průzkumu Arbomedia vyplývá, že do reklamy víc investují banky a splátkové společnosti, kde vrcholí nabídka půjček. Víc reklamy jde i na další vánoční hity, jako jsou mobily nebo drogerie.