Nákup knih přes internet nemusí být výhodný také kvůli poště

- Každý měsíc se v tuzemských internetových obchodech otočí deset milionů korun. Přitom menší a levnější zboží, jako například knihy, je často kvůli přepravním poplatkům dražší než v první prodejně za rohem, zákazníka většinou neminou fronty na poště a při tom všem žije v nejistotě, zda objednané zboží vůbec dostane. Prokázal to test, ve kterém se redaktoři MF DNES pokusili na soukromou adresu koupit po jedné knize od všech z téměř stovky virtuálních knihkupec tví, která jsou registrovaná na největších českých vyhledávacích serverech Seznam a Atlas.

Do čtrnácti dnů od objednávky však obdrželi pouhých jedenadvacet publikací. Nutno podotknout, že žádný zákon neurčuje, za jak dlouho od objednávky musí zákazník svoje zboží dostat. Když je potom všechny poslali ne poškozené obchodníkům nazpět a chtěli vrátit peníze, dostali je pouze od osmi knihkupectví. Zbylé vrácené knihy si obchody nechaly. V tuzemsku to sice dosud není povinnost, ale v Evropské unii platí zákony, které vracení peněz z internetových nákupů i bez udání důvodů přímo nařizují. Situace na internetovém trhu se v tomto směru nemění a potvrzuje závěr podobných testů MF DNES z doby přede dvěma a třemi lety, který zněl: "Klasické nakupování je rychlejší a jednodušší."





Hodnocení jednotlivých knihkupectví včetně internetových odkazů naleznete zde.




Zásilku prodraží také přepravní služby

Kromě nespolehlivosti obchodníků je překážkou internetových obchodů i cena přepravních služeb. Poštovné, balné a někdy i další manipulační poplatky totiž činily u knih obvykle padesát až sedmdesát korun, a tak se u průměrných publikací zvýšila původní cena dvakrát až třikrát. Jiný poměr mezi poštovným a cenou zboží je ovšem u dražších výrobků. K několikatisícové zásilce sice připočítávají obchodníci kromě vyšších poštovních poplatků někdy i pojištění a vyšší balné, ale poměr pro zákazníka je výhodnější. Například na stanech za cenu okolo tisíce korun, které objednala redakce MF DNES anonymně na soukromou adresu pro testování výbavy do přírody, si přirazily internetové obchody v jednom případě 270 korun a v druhém padesát korun. Kolo ke stejným účelům za necelých deset tisíc korun stálo i s dopravou katalogovou částku, ve které bylo poštovné již započítáno. Poplatky je tedy nutné brát v potaz při čtení reklamních tvrzení některých provozovatelů obchodů, že ceny jejich zboží jsou o jedno procento nižší než v běžných obchodech.

Málo vstřícné pošty

Kromě toho, že pošta vyžaduje poměrně vysoké poplatky za služby, má k zákazníkům i málo vstřícný přístup. Zatímco internetová objednávka trvá pár minut, na balík je mnohdy nutné vystát dlouhé fronty u přepážky, protože Česká pošta roznáší zásilky dopoledne, kdy je většina lidí v práci, a jako vizitky nechává papírky s poznámkou, že balíček je na poště. Podobný přístup měla i konkurenční zasilatelská firma DPD. Její dispečerka požadovala během testu po klientovi, kterému měla doručit balíček, aby byl doma v době od osmi ráno do čtyř hodin odpoledne. "Přesnější hodinu nemohu určit, protože nevím, jak naše auta rozvoz stihnou," ukončila hovor, a tak zákazník žádnou knihu od DPD nedostal.

Balíky mohou být i potrhané

Dalším příkladem nepříjemného jednání bylo, když jeden balíček s knihou přišel potrhaný. Za to Česká pošta svého klienta potrestala tím, že měl cestovat na jinou pobočku, kde se měla záležitost vyřešit. "Všichni tam chodí a nikdo si zatím nestěžoval," vysvětlila vedoucí pošty na pražském Zahradním Městě, kam si redaktoři chodili pro zásilky. Na argument, že cesta na určenou poštu bude stát zákazníka dvaatřicet korun za jízdenku na autobus a hodinu času nebo dvě stě korun za taxi, měla připravenou odpověď: "Zničení obalu je věcí odesilatele."

Různé zákony, podle kterých se obchoduje

Poslední velký problém, který je spojen s nakupováním po počítačové síti, se týká zákonů. Dosud totiž neexistuje jednotná mezinárodní právní úprava, a tak jsou například nákupy v zahraničí mnohdy sázkou do loterie. "Součástí každé internetové nákupní stránky by měly být informace, podle práva které země se obchod uskutečňuje, a zároveň oficiální sídlo prodejce," uvádí Daniel Zejda, právník pražské advokátní kanceláře, která se zabývá obchodním právem. Obyčejný český zákazník se však kvůli malé pružnosti zákonů nesoudí například ani o tak jednoduchou maličkost, jako je reklamace, natož pak, aby se pokoušel reklamovat zboží třeba ze Španělska. Na druhou stranu smlouva podle práva jiné země může být ku prospěchu tuzemského zákazníka, protože zákony například v Evropské unii jsou ke spotřebitelům podstatně vstřícnější než v tuzemsku.

Dokumenty:


Knihy - systém hodnocení
Knihy zákon 1
Knihy zákon 2
Knihy zákon 3
Knihy zákon 4
Knihy zákon 5
Knihy - studie

Autorka je spolupracovnicí redakce


O testu

* knihkupci ani provozovatelé internetových serverů o konání testu nevěděli
* veškeré náklady hradila redakce z vlastního rozpočtu

* 88 knihkupectví se prezentovalo na Atlasu a Seznamu
* 21 z nich poslalo do 14 dnů objednané publikace
* jen 8 si nenechalo peníze za vrácené knihy

PRAMEN: TEST DNES

Obvyklý obrázek: nedorazí zásilka k zákazníkovi, musí zákazník na přepážku.