Nákup potravin přes internet je záležitost pro trpělivé dobrodruhy

Jedna věc je už v tuto chvíli jasná k nákupu potravin přes internet potřebuje člověk řádnou dávku trpělivosti a štěstí. Trpělivost, aby při výběru a objednávání zboží u některých firem nezešedivěl, a štěstí, aby firma, které objednávku zašle, vůbec přijela. Takto neveselé výsledky přinesl test on-line prodejen potravin. Z osmi firem nalezených na internetu, které své služby nabízely v Praze, Brně, Liberci, Jablonci nad Nisou, Berouně a Kladně, přišlo zboží pouze od čtyř. Všechny sídlí v hlavním městě, což není dobrá zpráva pro případné mimopražské zájemce o tuto službu.
Hned na začátku testování vypadly z kola on-line prodejny Až do domu (Praha, Beroun) a Home partner (Jablonec, Liberec). První na svých internetových stránkách informovala o tom, že v průběhu druhého srpnového týdne, kdy test probíhal, má všechny termíny rozvozu zboží plné. Druhá ve stejném termínu zase vyhlásila celozávodní dovolenou. Ačkoli nefungující služba je jistě nepříjemná záležitost, mnohem hůře se vybarvily jiné dvě internetové prodejny - pražská Linda a brněnský Atlas. Ani jedna totiž nedorazila. Rozčilení zákazníků bylo o to větší, neboť kupříkladu u firmy Linda způsob objednávání nepatřil, diplomaticky řečeno, mezi nejpohodlnější. Zatímco u ostatních prodejen nakupující kliknutím myši zboží ukládal do virtuálního košíku a současně viděl, kolik bude platit, zde musel nejdříve v nepřehledné excelovské tabulce potraviny vyhledat, a poté pracně přepsat do běžného e-mailu. Jako lehká ironie působila na této stránce poznámka, že seznam je pouze orientační a že po dohodě firma zajistí jakékoli zboží. Nakonec byly nad její síly i běžné základní potraviny. Ani fungující prodejny nebyly bez poskvrnky. Například pražský Paukert Gastro nabízel celkem povedený způsob objednávání, který však fungoval pouze naoko. Objednávka proto ve finále musela putovat také klasickým e-mailem. Rozdílný byl přístup firem při účtování dopravného. Pražské prodejny Ganymed a Han připočítaly stokorunu k nákupu, který nepřesahoval 700 korun u první a 800 korun u druhé společnosti. Při vyšší částce by bylo dopravné zdarma, jak se návštěvník mohl dočíst na příslušných internetových stránkách. Šalamounsky to vyřešila firma Z-market, která sice dopravu po Praze neúčtuje, avšak zákazník si musí pořídit zboží minimálně za šest set korun. Paukert Gastro zase na své stránce strašil upozorněním, že pod šest tisíc si zákazník za dopravu připlatí 150 korun, ale v případě testovacího nákupu (475,10 Kč) se žádná taková položka na účtence neobjevila. Rovněž sortiment nebyl na všech stránkách stejný. S nákupním košíkem, který sestával z celkem dvaceti položek, měla největší problémy firma Han, jež uspokojila nakupujícího pouze u tří položek. Alespoň však přijela. Ve srovnání s testem nákupu potravin po telefonu (MF DNES 28. ledna 1998) jsou i přes uvedené strasti výsledky vcelku uspokojivé. Sice dorazily pouze čtyři firmy, ale na rozdíl od těch z předloňské zkoušky se neobjevily žádné prošlé potraviny. Nic nechybělo, ale ani nic nepřebývalo. To však zřejmě jen díky tomu, že zákazník prodavači svůj seznam předal černý na bílém.


O testu

* on-line prodejny potravin byly testovány bez vědomí jejich majitelů
* objednávky zboží provedli redaktoři MF DNES v průběhu druhého srpnového týdne
* do nákupního košíku byly zařazeny základní potraviny; celkem to bylo dvacet různých položek
* veškeré výdaje hradila redakce ze svého rozpočtu

Z výsledků testu

pouze od 4 z 8 testovaných on-line prodejen dorazilo požadované zboží

Kdo se rozhodne pro nákup potravin přes internet, musí mít šťastnou ruku při volbě firmy a distatek klidu pro vyplňování objednávky.