Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Místo nákupu elektroniky pronájem. E-shop našel způsob, jak obejít DPH

  4:05aktualizováno  11:57
Mezi e-shopy se objevila nová služba. Zákazník si místo koupě elektroniky zboží pouze pronajímá. Tím se vyhne platbě DPH a zboží je výrazně levnější. Podle odborníků na daně však služba nemusí u finančních úřadů projít.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Evropská komise

Fotoaparáty, mobilní telefony a televizory o stovky až tisíce korun levněji než u konkurence nabízí internetový prodejce Bestcena.cz, který nedávno přišel na český trh ze Slovenska. S označením „prodejce“ je však potřeba zacházet opatrně. Po přečtení obchodních podmínek zákazník totiž zjistí, že si zboží nekupuje, ale dlouhodobě pronajímá.

Podobný způsob nabídky je v Česku novinkou a kroutí nad ním hlavou jak lidé z branže e-shopů, tak ochránci práv spotřebitelů.

Provozovatel služby, za níž stojí slovenská společnost Bestcena SE, slibuje zákazníkům podmínky, jako by si produkt zakoupili. „Zákazník má záruku 24 měsíců, 14 dní na vrácení zboží bez udání důvodu, a navíc mu poskytujeme expresně rychlou záruční opravu či výměnu a možnost vrátit zboží kdykoliv,“ říká jednatelka společnosti Piroska Marótová.

Jak funguje pronájem?

Návštěvník portálu Bestcena.cz vůbec nemusí poznat, že není na stránkách klasického prodejce. Vybrané zboží lze vložit do „nákupního košíku“, který zná z e-shopů. Za zboží zaplatí částku, jež je nižší než cena v běžném prodeji. Nejedná se však o úhradu, ale o „kauci“, z níž si provozovatel strhává roční „nájem“ ve výši 50 haléřů. Provozovatelé slibují zákazníkům záruku 2 roky a možnost výměny do 14 dnů. Pokud se zákazník rozhodne vrátit zboží po 15 dnech, vrátí mu část kauce. Podle obchodních podmínek to však může být jen jedno euro.

Hlavní rozdíl oproti tradičnímu prodeji spočívá ve způsobu odvodu DPH. Místo úhrady ceny zboží zákazník platí kauci, z níž se mu odečítá roční nájemné ve výši 0,50 koruny. Společnost pak platí DPH pouze z nájmu, nikoliv však z kauce samotné. Díky tomu může nabídnout nižší ceny.

„Oddalujeme placení DPH, protože platba slouží jako kauce. DPH se z kauce neplatí, jelikož je stále vratná,“ popisuje Andrej Vargečko, ředitel sesterského portálu Bestcena.sk.

S podobným výkladem však mají odborníci na daně problém. „Podle mého názoru z hlediska DPH  nenastává žádný rozdíl oproti běžnému prodeji zboží. Dochází totiž k dodání zboží, které je v režimu DPH s povinností daň odvést. Dodáním zboží se totiž rozumí převod práva nakládat se zbožím jako vlastník, nemusím být tedy právním vlastníkem, mohu být i pouhým nájemcem,“ míní daňový poradce Miloslav Hnátek a stejného názoru je Jan Čapek z poradenské společnosti  E&Y.

S výkladem e-shopu nesouhlasí ani Generální finanční ředitelství. Podle něj jde o obchodní aktivitu, která je z pohledu právní úpravy DPH dodání zboží, nikoli nájem. „Základem daně by měla být cena včetně uváděné kauce. Daňová správa bude v této věci postupovat standardním způsobem, tj. v rámci postupu k odstranění pochybností zjistí všechny relevantní informace, které vyhodnotí a pokud okolnosti budou naznačovat, že daň je přiznána v nesprávné výši, tak případně daň na výstupu doměří,“ řekla v úterý mluvčí Petra Petlachová.

Podle Vargečka společnost odvádí DPH z kauce ve chvíli, kdy zákazník nájem ukončí. V obchodních podmínkách je však uvedeno, že po uplynutí 15 kalendářních dní obchodník vrací z kauce jen jedno euro. Je tedy otázkou, kolik zákazníků bude ochotno zboží opravdu posílat zpět. Podle zástupců portálu Bestcena je ustanovení o jednom euru pouze ochranou proti spekulantům a ve velké většině případů vracejí zákazníkům z kauce větší podíl.

Pochybnosti vzbuzuje nová služba i mezi ochránci spotřebitelů. Miloš Borovička z časopisu dTest soudí, že pronájem může pro zákazníka mít teoreticky i určité výhody například v tom, že pronajímatel na rozdíl od prodejce odpovídá za opravy po celou dobu nájemního vztahu, a ne pouze během dvouleté záruky. Služba má však i podle něj spíše znaky klasického prodeje. „Dle mého názoru zde spotřebitel uzavírá kupní smlouvy bez ohledu na to, jak je obchod nazýván,“ míní Borovička.

Portál Bestcena.sk v minulosti často pokutovala Slovenská obchodní inspekce (SOI). To však bylo v době, kdy službu provozovala jiná společnost. Podle mluvčí SOI Danuše Krkošové od převzetí novým majitelem žádné stížnosti nechodí. „Od 2. února 2012 jsme nepřijali žádný podnět na tento portál,“ uvádí Krkošová. Česká obchodní inspekce (ČOI) eviduje zatím jedinou stížnost.

Ta se podle mluvčího Jiřího Fröhlicha týká toho, že zákazník chtěl od smlouvy odstoupit, se zbožím však nevrátil drobný dárek, který obdržel, a obchodník si tak účtuje celou částku. Podle Fröhlicha je však šetření teprve na začátku a zatím není jasné, jestli ČOI stížnost uzná jako odůvodněnou.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.