Křest lokomotivy 1216 Taurus v barvách Českých drah. Lokomotiva se jmenuje...

Křest lokomotivy 1216 Taurus v barvách Českých drah. Lokomotiva se jmenuje Spirit of Brno a bude táhnout railjety. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Devalvace koruny vyjde dráhy na stamiliony, prodraží nákup railjetů

  • 67
České dráhy musí najít ve svém rozpočtu nejméně tři sta milionů korun, které je bude stát devalvace kurzu koruny ČNB. Jde o peníze, které musí národní dopravce zaplatit navíc za objednané vlaky u zahraničních výrobců a částečně také za úroky z dluhopisů v eurech.

"Pokud by koruna klesla až k osmadvaceti korunám, můžeme mluvit o půl miliardě," řekl mluvčí Radek Joklík. Jde o částku, kterou dráhy vypočítaly na příští rok.

Podle generálního ředitele Dalibora Zeleného například jen první březnová splátka jednotek RailJet od Siemensu vyjde dráhy o sto milionů korun více, než předpokládaly. "Dopad na nás bude značný. I když jsme zajištěni proti změnám kurzu, ne v takovém rozsahu," řekl Zelený. Podle něj jsou výhody ze slabé koruny minimální. "Maximálně budeme mít větší tržby z mezinárodních jízdenek, to je však zanedbatelné," dodal.

Dráhy mají v zahraničí objednané vlaky za miliardy korun, kromě jednotek RailJet se jim prodraží i nákup 80 vagonů od rakouských drah ÖBB, který nedávno schválila dozorčí rada. Vozy zhruba za 400 milionů korun mají zásadně zlepšit kvalitu cestování hlavně u vnitrostátních rychlíků a postupně nahradit zastaralé koženkové vozy východoněmecké provenience (více čtěte zde).

"Některé naše vozy nejsou důstojné pro 21. století," připustil Zelený. Vlaky RegioShark a modernizace některé starších vozů od polského výrobce Pesa dráhy řešit nemusí, i když jsou ze zahraničí, protože smlouvu ČD uzavřely v korunách. Totéž platí i pro kontrakt na modernizaci vagonů od slovenských ŽOS Vrútky a ŽOS Trnava.

Firmu navíc budou tížit i splátky jejích dluhopisů, které vydal dřívější management. Celkem jde o dvě emise eurobondů za 600 milionů eur, první je splatná v roce 2016, druhá v roce 2019. Dluhopisy jsou však z 80 procent zajištěny proti kurzovému riziku, takže dopad devalvace koruny by na ně neměl být příliš velký.

Přesný podíl závazků v korunách a v eurech firma odmítla sdělit, v pololetí dosahovaly její dlouhodobé závazky 27 miliard korun. Jen na úrocích mají letos dráhy zaplatit přes 800 milionů korun, vysoké zadlužení uváděl ministr dopravy Zdeněk Žák jako jeden z důvodů výměny vedení.