"Naše rodina má kamenný obchod v severních Čechách. Prodáváme oblečení a doplňky. Doba je těžká, nicméně od počátku roku až do září jsme prodávali více než loni, zato v říjnu se nám tržby nečekaně propadly zhruba o pětinu," říká spolumajitel obchodu, který nechtěl uvést své jméno, aby si nepoškodil prodeje.
Podnikatel se ptal také dalších obchodníků v okolí a řada z nich měla podle jeho slov podobné zkušenosti. Všichni si také všimli toho, že některé obchody vytasily výrazné slevy na zimní zboží už před Vánoci, což dřív nebývalo.
Kolik Češi utratí za dárkyVánoce budou letos chudší než loni. Vyplývá to z několika výzkumů spotřebního chování. Podle průzkumu společnosti Deloitte utratí letos Češi na dárky pro své blízké v průměru 6 300 Kč, což je o 6 % méně než loni. Podle průzkumu internetového obchodu Kasa.cz bude mít chudší nadílku čtvrtina lidí a jen 2 % se mohou těšit na více dárků. Podle agentury STEM/MARK hodlají lidé většinou utratit za dárky 2,5 - 5 tisíc Kč. Starší lidé přitom plánují utratit více než mladší: lidé ve věku 18 až 29 let koupí ve 14 % případů dárky za 5-10 tisíc Kč, kdežto lidé ve věku 60 až 65 dají stejnou částku v 26 % případů. Kasa.cz navíc dodává, že podle jejího výzkumu utratí 13 % lidí za dárky více než 10 tisíc Kč a 7 % naopak méně než dva tisíce. |
Podle analytika společnosti Home Credit Michala Kozuba je těžké zhodnotit, co za propadem tržeb bylo. Údaje za celý říjnový maloobchodní trh totiž zveřejní statistici až na začátku prosince a jednu lokalitu mohla vychýlit z normálu například masivní marketingová akce jiného prodejce.
Částečně však podle něj tento konkrétní případ může vysvětlit výsledek průzkumu agentury STEM/MARK, který si nechala společnost zpracovat. Z něj vyplývá, že řada lidí čeká s nákupy až na povánoční slevy, konkrétně 65 procent respondentů z tisíce oslovených.
Vůbec nejvíce těchto lidí se pak chystá na nákupy oblečení. Z žen plánuje utrácet za šaty ve výprodeji 84 procent, kdežto mužů odhodlaných vyrazit po Vánocích na doplnění šatníku jsou "jen" dvě třetiny.
Téměř polovina lidí plánuje také utratit peníze až po Vánocích za nákup bot, a to shodně muži i ženy. Muži naopak navštíví v novém roce častěji obchody s elektronikou. Zatímco z pánů vyrazí nakupovat tablety a smartphony téměř čtyřicet procent, z žen jen necelá pětina.
V elektronice se přitom podle Kozuba čekat na povánoční výprodeje moc nevyplatí. "Ceny za elektroniku nejsou závislé na sezoně a po Vánocích zlevňují jen mírně, naopak oblečení může zlevnit až o polovinu a boty zhruba o třicet procent," odhaduje analytik Home Credit.
Obchody rozjely kolotoč slev. Kdo je nenabízí, ztrácí zákazníky
Podle něj tak platí, že kdo chce vydělat ještě před Vánoci, musí umět nalákat lidi do obchodů něčím zajímavým i dnes. "Lidé si zvykli na slevy v obchodech (menší než ve výprodeji) s oblečením i v průběhu roku natolik, že pokud ve výloze neuvidí slovo sleva, ani do něj nezamíří, protože si myslí, že tam je draho," vysvětluje analytik.
Obchodníci tak podle Kozuba musí umět sdělit, že se u nich nakupuje za dobré ceny, nabídnout dárky k nákupu nad určitý objem útraty či nalákat na vysokou slevu několika vybraných kusů. Když tím člověka nalákají do obchodu, pak ho musí umět vhodně vystaveným artiklem "donutit" přikoupit si ke zlevněnému zboží ještě nezlevněné kusy. "Kdo to dokáže, může i v těžké době dobře vydělávat."
Ne všechny obchody však musí ke slevám sahat, dodává Kozub. U prémiových značek, jako je například Lacoste, zákazníci slevy nevyhledávají.