Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Ukončíme diskriminaci zákazníků v e-shopech, navrhuje Evropská komise

  14:48aktualizováno  14:48
Evropští zákazníci mají mít možnost nakupovat bez omezení zboží v internetových obchodech v jiných zemích Evropské unie. Konec takzvaného geoblockingu je součástí několika návrhů, které ve středu představil místopředseda Evropské komise pro jednotný digitální trh Andrus Ansip spolu s eurokomisařkou pro spravedlnost a ochranu spotřebitele Věrou Jourovou a dalšími členy unijní exekutivy.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Internetové obchody dnes například v různých státech Evropské unie někdy umožňují nakupovat jen lidem, jejichž počítače se nacházejí v daném státě, či jejichž kreditní karta byla vydaná v dané zemi. Někdy je rovnou přesměrují do obchodu v jejich vlastní zemi, kde ovšem stejné zboží může být nabízeno za jiných a často i horších podmínek.

„Nikdo by nepřijal, kdybychom v Evropě museli před vstupem do obchodního domu ukazovat občanský průkaz. Ale přesně to se děje na internetu,“ poznamenala eurokomisařka pro vnitřní trh a podnikání Elžbieta Bieńkowská.

Češi kupují stále víc v zahraničních e-shopech, clo prodraží poštovné

Nově navržená pravidla proto při koupi zboží či služby v jiné zemi unie - na internetu i v běžných obchodech - zakazují odlišné podmínky, tedy ceny, slevy či okolnosti platby. Podobná diskriminace nemá podle komise „na jednotném trhu místo“. Nyní podle komise na internetu v jiné unijní zemi nakupuje jen 15 procent zákazníků, kteří celosvětovou síť využívají.

„Mnozí lidé s nakupováním na internetu váhají neboť neznají svá práva nebo si myslí, že je složité je zajistit,“ poznamenala Jourová. Ráda by prý byla, kdyby zákazníci nakupovali on-line se stejnou důvěrou, jako nakupují v běžných obchodech.

Komise proto ve středu také přišla s novými pravidly pro přeshraniční doručování balíčků, které právě s nakupováním přes internet souvisí. Zákazníci i prodejci si podle komise v současnosti často stěžují na vysoké ceny, které nemají souvislost s reálnými náklady na transport do jiné unijní země.

Podle komise jsou někdy až pětinásobné a to znamená výrazné komplikace především pro střední a malé firmy, které si jen těžko s poštou vyjednají lepší podmínky. „Chceme zlepšit průhlednost tarifů a dohled nad nimi,“ vysvětlila Bieńkowská.

Mezi navrženými novinkami je také posílení pravomocí odpovědných úřadů v členských zemích EU tak, aby v oblasti internetového nakupování měly větší možnosti chránit práva zákazníků. Měly by tak dostat například možnost kontroly, zda internetové obchody skutečně ukončily blokování. A mohly by rychle zasáhnout například proti podvodným stránkám.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vrtací vůz pro mikropilotové deštníky.
Češi staví depo pro turecké metro. V Istanbulu budují i podzemní lanovku

Magistrát největšího tureckého města Istanbulu investuje do dopravní infrastruktury, a to i přes rostoucí inflaci a ekonomické zpomalení země. Turecká dcera...  celý článek

Firma Uber pochází ze Spojených států
Uber se mění: řidičům nabídne spropitné, jeho šéf rezignoval

Alternativní taxislužba Uber vyslyšela žádosti řidičů a doplnila svou aplikaci o možnost přijímat spropitné pro šoféry. Jde o jedno z opatření, která mají...  celý článek

Největší světový festival piva v Mnichově. (17.9.2016)
Oktoberfest opět zdraží: tuplák piva bude za 278 korun, litr vody za 229

Pivo na mnichovském pivním festivalu Oktoberfest letos opět podraží. Nejlevnější litrový tuplák bude možné koupit za 10,60 eur (278 Kč). Loni to bylo o dvacet...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.