Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ukončíme diskriminaci zákazníků v e-shopech, navrhuje Evropská komise

  14:48aktualizováno  14:48
Evropští zákazníci mají mít možnost nakupovat bez omezení zboží v internetových obchodech v jiných zemích Evropské unie. Konec takzvaného geoblockingu je součástí několika návrhů, které ve středu představil místopředseda Evropské komise pro jednotný digitální trh Andrus Ansip spolu s eurokomisařkou pro spravedlnost a ochranu spotřebitele Věrou Jourovou a dalšími členy unijní exekutivy.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Internetové obchody dnes například v různých státech Evropské unie někdy umožňují nakupovat jen lidem, jejichž počítače se nacházejí v daném státě, či jejichž kreditní karta byla vydaná v dané zemi. Někdy je rovnou přesměrují do obchodu v jejich vlastní zemi, kde ovšem stejné zboží může být nabízeno za jiných a často i horších podmínek.

„Nikdo by nepřijal, kdybychom v Evropě museli před vstupem do obchodního domu ukazovat občanský průkaz. Ale přesně to se děje na internetu,“ poznamenala eurokomisařka pro vnitřní trh a podnikání Elžbieta Bieńkowská.

Češi kupují stále víc v zahraničních e-shopech, clo prodraží poštovné

Nově navržená pravidla proto při koupi zboží či služby v jiné zemi unie - na internetu i v běžných obchodech - zakazují odlišné podmínky, tedy ceny, slevy či okolnosti platby. Podobná diskriminace nemá podle komise „na jednotném trhu místo“. Nyní podle komise na internetu v jiné unijní zemi nakupuje jen 15 procent zákazníků, kteří celosvětovou síť využívají.

„Mnozí lidé s nakupováním na internetu váhají neboť neznají svá práva nebo si myslí, že je složité je zajistit,“ poznamenala Jourová. Ráda by prý byla, kdyby zákazníci nakupovali on-line se stejnou důvěrou, jako nakupují v běžných obchodech.

Komise proto ve středu také přišla s novými pravidly pro přeshraniční doručování balíčků, které právě s nakupováním přes internet souvisí. Zákazníci i prodejci si podle komise v současnosti často stěžují na vysoké ceny, které nemají souvislost s reálnými náklady na transport do jiné unijní země.

Podle komise jsou někdy až pětinásobné a to znamená výrazné komplikace především pro střední a malé firmy, které si jen těžko s poštou vyjednají lepší podmínky. „Chceme zlepšit průhlednost tarifů a dohled nad nimi,“ vysvětlila Bieńkowská.

Mezi navrženými novinkami je také posílení pravomocí odpovědných úřadů v členských zemích EU tak, aby v oblasti internetového nakupování měly větší možnosti chránit práva zákazníků. Měly by tak dostat například možnost kontroly, zda internetové obchody skutečně ukončily blokování. A mohly by rychle zasáhnout například proti podvodným stránkám.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.