Nákupů přes internet přibývá

Raketové tempo růstu internetových nákupů neustává. Oproti minulému roku se suma peněz utracených za nákupy zboží v počítačové síti opět zdvoj- až ztrojnásobí. Jen v západní Evropě nakoupili zákazníci před Vánocemi dárky za 2,5 miliardy eur, tedy asi 90 miliard korun. I když většina internetových obchodníků zveřejní přesné údaje o předvánoční sezoně až v průběhu příštího měsíce, už nyní je zřejmé, že řada z nich překročí své původně plánované tržby.

Například Primus-Online, internetová odnož německého maloobchodního řetězce Metro, inkasuje letos asi sto padesát milionů marek. To je o polovinu více, než vedení této společnosti předpokládalo.

Celkem se podle odhadů investiční společnosti Goldman Sachs a konzultantů firmy PC Data v elektronických obchodech před svátky utratilo 8,7 miliardy dolarů, v přepočtu 330 miliard korun. Kromě nárůstu o 108 procent zaznamenali analytici ještě jeden rozdíl ve srovnání s uplynulým rokem.

„Internetové vánoční nákupy se tentokrát rozložily na mnohem delší dobu. Zatímco v roce 1999 přišel hlavní nápor počátkem prosince, letos začaly objednávky přibývat už na začátku listopadu a zůstaly vysoké po několik příštích týdnů,“ uvedla Cameron Meierhoeferová z PC Data.

Období největších nákupů také zřejmě předznamenalo nový trend - přesun zákaznického zájmu od ryze internetových firem k online pobočkám velkých „kamenných“ obchodů. „Amazon.com si udržel pozici nejnavštěvovanější americké obchodní stránky, ale obrovský zájem zaznamenaly i tradiční řetězce jako Walmart.com, Toysrus.com a pobočka Kmartu Bluelight.com,“ sdělila analytička Jupiter Communications Melissa Shoreová.

Právě elektronický obchodní dům Bluelight.com prodávající vše od oblečení přes šperky až po elektroniku zvýšil v listopadu a prosinci meziročně své tržby o 1060 procent, i když také kvůli nízké loňské úrovni, kdy byla prodejna teprve v počátcích.

„Tradiční prodejci už webové stránky přijali jako nový prodejní kanál. A zlepšení, kterého letos dosáhli, bylo větší než růst celého trhu,“míní Evie Dyckemová z agentury Forrester Research. Zatímco celkové internetové tržby vzrostly letos na dvojnásobek, webové pobočky „kamenných“ prodejen si většinou polepšily alespoň na trojnásobek.

,