Podle právníků je možné, že Ferancova přítomnost znamená porušení některých zákonů i stanov obou organizací.

Podle právníků je možné, že Ferancova přítomnost znamená porušení některých zákonů i stanov obou organizací. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Náměstek ministra ohrožuje převod nádraží. Kvůli možnému střetu zájmů

  • 22
Náměstek ministra dopravy Feranec ohrožuje miliardovou transakci mezi Českými drahami a Správou železniční dopravní cesty. Sedí totiž na třech židlích. Kromě práce na ministerstvu šéfuje dozorčí radě Českých drah a zároveň správní radě SŽDC. O převodu mezi dvěma státními institucemi by ale ze svých pozic měl rozhodovat právě on.

Největší plánovaná transakce na české železnici narazila na další komplikaci. Převod nádraží z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) sice schválil řídící výbor Českých drah, může však narazit na personální problém.

Tím je Milan Feranec, politický náměstek ministra dopravy za ANO. Šéfuje totiž dozorčí radě Českých drah (v tomto případě prodávající) a stejně tak správní radě SŽDC (kupující). Oba orgány státních firem přitom musí převod schválit.

Řídící výbor ČD kývl na převod nádraží, podle právníků je ale riskantní

Server iDNES.cz oslovil několik právníků, kteří vzhledem k velikosti transakce chtěli zůstat v anonymitě. Podle nich je možné, že Ferancova přítomnost znamená porušení některých zákonů i stanov obou organizací.

Nejčastěji se právníci shodují v tom, že potíže vzniknou zejména s­ evropskou železniční směrnicí. Ta totiž požaduje personální oddělenost správce infrastruktury (SŽDC) od provozovatele drážní dopravy, tedy Českých drah.

Podle zákona o obchodních korporacích nesmí být navíc člen dozorčí rady členem statutárního orgánu jiné právnické osoby s obdobným předmětem činnosti ani osobou v podobném postavení.

Obdobný problém mělo ministerstvo průmyslu

Opakuje se tak podobná situace, která nastala loni na ministerstvu průmyslu a obchodu. Těsně před valnou hromadou polostátního energetického gigantu ČEZ totiž vyšlo najevo, že člen jeho dozorčí rady Vladimír Vlk je současně zaměstnancem ministerstva a ministrovým poradcem. Takovou praxi ovšem evropské regule zapovídají.

Mládkův úřad totiž zároveň kontroluje další státní firmu ČEPS – tedy provozovatele přenosové soustavy elektřiny – který má být od ČEZ striktně oddělen.

Problém se tehdy vyřešil rychle. Vlk dal přednost místu v dozorčí radě společnosti ČEZ a svůj zaměstnanecký poměr na ministerstvu ukončil. Feranec, který jako náměstek v obou funkcích působí bezplatně, své působení jako střet zájmů nevidí. „Dva roky to nikomu nevadilo a najednou se to řeší,“ podivuje se. Dokáže si přitom údajně představit, že v případě této transakce nebude ani v jedné z rad, kde působí, hlasovat.

Podle Ferance je vlastník obou firem stejný: stát. „Ustanovení o zákazu střetu zájmů má bránit zneužití postavení v jedné firmě ve prospěch jiné firmy, ale SŽDC nemá fakticky obdobný předmět podnikání jako ČD, nekonkurují si navzájem,“ dodal. Podle něj mu členství v obou orgánech naopak umožňuje řešit problematiku železniční dopravy komplexně. „Předpokládal jsem, že moje snaha o větší transparentnost státních firem, včetně zadávání veřejných zakázek vyvolá odpor různých vlivových skupin, které i na železnici fungují už léta,“ tvrdí.

Převod nádraží je ožehavým tématem. České dráhy na poslední chvíli přišly s právním stanoviskem, které transakci zpochybňuje. Řídící výbor prodej schválil minulý týden, ale s několika podmínkami, díky nimž ale k převodu nakonec nemusí dojít.

,