Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Poptávka po námořní dopravě roste. Lodě však stárnou a je jich málo

  11:44aktualizováno  11:44
V posledním roce vzrostla kapacita světové lodní dopravy o 3,5 procenta. Rostoucí poptávce to však nestačí a rejdaři si stěžují na nedostatek lodí. Ty stárnou a výrobci nestíhají nové tankery a kontejnerové lodě dodávat.

Ilustrační fotka | foto: AFP / TOTE MaritimeProfimedia.cz

Za stoupající poptávkou po námořní dopravě stojí především růst světové ekonomiky a vydělávají na tom zejména rejdařští giganti. Na počátku roku měli velkodopravci podíl na trhu okolo 43,5 procenta, což je meziročně o 4,4 % více.

Poptávka roste především po kontejnerové lodní dopravě. Tam se kapacita loni zvýšila o 5,2 % a i přes nedostatek lodí se ceny přepravy snižují.

Kapacita lodní přepravy ropy podle Hellenic shipping news roste o něco pomaleji: tonáž se zvýšila o 1,4 %. Trajekty a osobní lodě rostly o 4,8 %. Celkový počet dodaných lodí tvořil v roce 2014 jen polovinu výroby v dosud rekordním roce 2011.

Lodě stárnou. Některé z nich se přesouvají do rozvojových zemí

Statistiky také ukázaly, že průměrný věk lodí se poprvé v historii rejdařství zvýšil. A v příštích letech bude proces stárnutí pokračovat.

Omlazování flotil komplikují dlouhé dodací lhůty výrobců. Po objednání lodi se čeká sedm až osm let, než se nové kusy vyrobí a dostanou do provozu. Po takto dlouhé době však poptávka po dopravě může vypadat úplně jinak

Fotogalerie

Změny nastávají i v nasazování lodí na obchodní trasy. Starší a menší lodě se přesouvají z hlavních obchodních cest na ty méně důležité. Vliv na flotily mají i nové předpisy o životním prostředí. Ty jsou v rozvojových zemích liberálnější a dopravci díky tomu mohou na svůj byznys použít lodě, které nevyhovují pravidlům na hlavních obchodních trasách. Díky těmto přesunům se rozvíjí přístavní infrasktruktura i v rozvojových zemích.

Největší loďařskou velmocí světa je Řecko. Drží šestnáctiprocentní podíl na námořní dopravě. Do deseti nejvýznamnějších rejdařských zemí se dále řadí pět asijských, tři evropské a jedna americká (viz tabulka).

Lodní velmoci
Světoví lídři:Řecko, Japonsko, Čína, Německo, Singapur
Rostoucí vliv:Čína, Korea, Singapur
Klesající vliv:Německo, Norsko, USA
Autoři:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.