Nanuk na špejli je v Česku stále nejoblíbenější

  • 15
Mrazáky v tuzemských obchodech dnes oplývají stejnou nabídkou zmrzlých pochoutek jako kdekoli v Evropě, ale Češi stále nejraději sahají po jednotlivě baleném nanuku. Nejvíce si z domácího trhu zmrzlin ukrajují velké nadnárodní společnosti, jako je Unilever se svou Algidou a Nestlé se Schöllerem.

Nabídku doplňuje dánské Nowaco s Primou a česká firma Nanuky Zdounky. Právě její tvarohový Míša patří k nejoblíbenějším.

I zahraniční obři se proto museli přizpůsobit českým zvykům. "Zatímco v hypermarketech a supermarketech v západní Evropě je téměř nemožné koupit jednotlivý kus zmrzliny, v Čechách je to úplně běžné, a multipacky naopak skoro chybějí," říká Milan Hejduk, šéf Algidy.

"Z naší nabídky se více prodávají nanuky než rodinná balení," dodává i Martin Walter ze společnosti Nestlé se zmrzlinami Schöller.

Kromě záliby v mraženém na dřívku si musí společnosti v tuzemsku více hledět teploměru. Češi totiž více než jinde pojídají zmrzlinu hlavně v létě. Firmy zde během letních měsíců prodají až 70 procent své produkce.

"V porovnání s ostatními ročními obdobími se prodej v letních horkých měsících zvyšuje o sto padesát procent," potvrzuje mluvčí sítě hypermarketů Carrefour Jana Havlíčková.

Češi tak nepatří k žádným velkým "zmrzlinožroutům". Průměrný Evropan sní zhruba osm litrů zmrzliny, Čech o pětinu méně. Nemluvě o Američanech, kteří za rok spořádají přes dvacet litrů zmrzliny, což je, jako by si každý druhý den v roce dali obrovské Magnum.

Boj o zákazníka nahuštěný do pár měsíců v roce se projevuje i na ceně. Zmrzliny na špejli jsou zde asi třikrát levnější než v západní Evropě. Českým specifikem je polárkový dort, který mají ve své nabídce téměř všechny firmy. Známé čtvercové balení bylo v roce 1989 k mání za 10,50 korun, po 14 letech stojí stejně.

I přes poměrně nízké ceny se loni v Česku prodalo zmrzliny za 7,7 miliardy korun, a to není nijak málo. Například za elektroniku pohybující se v úplně jiných cenových relacích ročně obchodníci utrží jen čtyřikrát více.

V létě přitom zmrzlinářům hodně pomáhá prodej na ulici. V tom jsou Češi stejní jako Evropané. Odborníci to vysvětlují tím, že lidé tráví stále více času mimo domov i se tam více stravují. Zároveň jedí zmrzlinu, která je po ruce - na ulici.

S klasickou točenou zmrzlinou se však už člověk moc nesetká. Obava z nákazy salmonelou ji téměř vytlačila a zmrzlinové pole ovládly kopečky a balené nanuky.