Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nápad VW: Levný seat se bude vyrábět ve Škodovce

  3:27
Plánovaný velký a levný vůz by mohla Škoda Auto vyrábět nejen pod svou značkou, ale také jako Seat. Firma navíc zvažuje, že příští rok obnoví výrobu octavií z dřívějších let pro chudší zákazníky, kterým končí model Tour.

V evropském automobilovém průmyslu navíc už dávno neplatí, že se auta vyrábějí jen v mateřské zemi každé značky. Ilustrační foto. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

V Česku se může během dvou let vyrábět už sedm různých značek osobních automobilů. Koncern Volkswagen podle informací MF DNES zvažuje, že by se v jednom ze závodů Škody Auto, nejspíše ve Vrchlabí, vyráběly i vozy Seat. Mělo by jít o auto velké zhruba jako octavia, ale s chudší výbavou, a tím pádem i nižší cenou. Nejlevnější model octavie se nyní prodává za necelých 272 tisíc korun.

Informaci potvrdili také dodavatelé Škody Auto. Automobilka po nich chce, aby měli připravené cenové nabídky ve verzi jak pro škodovky, tak i pro další, velmi podobné auto, kterým by měl být seat. "Je to jedna z možných variant," sdělil MF DNES vysoce postavený zdroj z automobilky. Rozhodnuto o ní ale ještě není.

Výroba dvou velmi podobných aut na jedné lince má logiku. Je totiž levnější, než kdyby se vyráběly podobné modely v menším počtu ve dvou různých továrnách. Výroba v Česku je navíc levnější než ve Španělsku.

Takový plán však s sebou nese i negativa. Seat je na tom v koncernu ze všech automobilek nejhůře a dají se čekat velké protesty proti tomu, aby část výroby nového auta šla pryč ze Španělska. A to zvlášť v době, kdy každý pátý Španěl nemá práci.

Škoda Auto zatím odmítá možné plány na výrobu seatů komentovat. "V současné době pracujeme společně s koncernem Volkswagen na vývoji malého vozu a kromě toho také na vývoji následníka Octavie Tour (starší a levnější model octavie, pozn. red.). Oba modely představíme v horizontu dvou let," uvedl mluvčí Škoda Auto Evžen Krauskopf.

Právě následník Octavie Tour by měl být i bratrem levného vozu značky Seat. Ten však na dotazy MF DNES nereagoval.

Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka je v Evropě běžné, že se na jedné lince dělá více různých značek. "Částečně je to i trend. Automobilkám se to vyplatí," uvedl Šípek.

V evropském automobilovém průmyslu navíc už dávno neplatí, že se auta vyrábějí jen v mateřské zemi každé značky. Třeba volkswageny montují ve Španělsku či Portugalsku, fiaty zase v Polsku. S výrobou hned tří různých vozů na jedné lince má bohaté zkušenosti kolínská TPCA, která trh zásobuje malými citroëny, peugeoty a toyotami. V Nošovicích se zase vedle hyundaiů vyrábí Kia Venga.

Výrobou i pro Seat by navíc Škoda Auto vyřešila svůj dlouhodobý problém: co se závodem ve Vrchlabí. Ten měl původně vyrábět koncernová miniauta, nakonec ovšem tuto zakázku získal bratislavský závod. Vrchlabí od té doby nemá zcela jasnou budoucnost a automobilka pro něj hledá dlouhodobější využití.

Zatím poslední variantou je přesunutí výroby roomsterů z Kvasin, které jsou vytížené nečekaně vysokou poptávkou po vozech Superb a Yeti.

Poté, co na podzim skončí výroba modelu Octavia Tour, bude Škodovce chybět velké a levné auto. Tour, který tuto mezeru dosud zaplňuje, je sice technologií i designem ve druhé polovině 90. let, spoustě zákazníků však vyhovuje především svojí cenou.

Automobilka by jeden z nejdéle vyráběných modelů v celém koncernu nabízela i dál, tour však v novém roce přestane splňovat nové emisní normy.

Jeho nástupce, zatím označovaný jako A Entry nebo ve firemních zkratkách SK151, však vyjede do autosalonů až za dva roky. Sériová výroba má totiž začít v květnu 2012. Škodě by pak takové auto v nabídce déle než rok chybělo, a proto se chystá k obnovení výroby novějšího modelu octavie, který předcházel současnému modelu.

"Tour je stále velmi úspěšný a Škoda si nemůže dovolit takový luxus, aby tento segment zcela opustila," vysvětluje jeden z prodejců. Řada lidí přitom právě tento úspěšný vůz považuje za nejpovedenější octavii v historii automobilky.

Mezi koncem výroby vozů Tour a začátkem výroby dalšího staršího modelu octavie bude zhruba měsíc až dva mezera. Informaci potvrdily MF DNES zdroje z automobilky, ta ji však oficiálně popírá.

Jisté je i to, že vůz A Entry se nebude jmenovat Popular, jak se spekulovalo loni při zprávách o jeho vývoji. Jméno zatím ještě nemá. Mezi dodavateli má kvůli slabé výbavě vozu přezdívku "žebrák".

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Plán na města bez zavíraček naráží. Místní ani policie nechtějí žít nonstop

1. května 2024

Rostoucí náklady, obavy o bezpečnost a stížnosti na hluk dusí po setmění ekonomiky od Londýna po...

Od ropy k technologiím. Saúdská Arábie přezbrojuje na umělou inteligenci

1. května 2024

Ve vývoji umělé inteligence hrají klíčovou roli dva faktory - peníze a energie. Obojího má Saúdská...

Pražské letiště změnilo platby za parkování, zdarma je nově jen 10 minut

1. května 2024  9:02

Mezinárodní Letiště Václava Havla v pražské Ruzyni od května změnilo systém parkování. Doba na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...