V Česku se může během dvou let vyrábět už sedm různých značek osobních automobilů. Koncern Volkswagen podle informací MF DNES zvažuje, že by se v jednom ze závodů Škody Auto, nejspíše ve Vrchlabí, vyráběly i vozy Seat. Mělo by jít o auto velké zhruba jako octavia, ale s chudší výbavou, a tím pádem i nižší cenou. Nejlevnější model octavie se nyní prodává za necelých 272 tisíc korun.
Informaci potvrdili také dodavatelé Škody Auto. Automobilka po nich chce, aby měli připravené cenové nabídky ve verzi jak pro škodovky, tak i pro další, velmi podobné auto, kterým by měl být seat. "Je to jedna z možných variant," sdělil MF DNES vysoce postavený zdroj z automobilky. Rozhodnuto o ní ale ještě není.
Výroba dvou velmi podobných aut na jedné lince má logiku. Je totiž levnější, než kdyby se vyráběly podobné modely v menším počtu ve dvou různých továrnách. Výroba v Česku je navíc levnější než ve Španělsku.
Takový plán však s sebou nese i negativa. Seat je na tom v koncernu ze všech automobilek nejhůře a dají se čekat velké protesty proti tomu, aby část výroby nového auta šla pryč ze Španělska. A to zvlášť v době, kdy každý pátý Španěl nemá práci.
Škoda Auto zatím odmítá možné plány na výrobu seatů komentovat. "V současné době pracujeme společně s koncernem Volkswagen na vývoji malého vozu a kromě toho také na vývoji následníka Octavie Tour (starší a levnější model octavie, pozn. red.). Oba modely představíme v horizontu dvou let," uvedl mluvčí Škoda Auto Evžen Krauskopf.
Právě následník Octavie Tour by měl být i bratrem levného vozu značky Seat. Ten však na dotazy MF DNES nereagoval.
Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka je v Evropě běžné, že se na jedné lince dělá více různých značek. "Částečně je to i trend. Automobilkám se to vyplatí," uvedl Šípek.
V evropském automobilovém průmyslu navíc už dávno neplatí, že se auta vyrábějí jen v mateřské zemi každé značky. Třeba volkswageny montují ve Španělsku či Portugalsku, fiaty zase v Polsku. S výrobou hned tří různých vozů na jedné lince má bohaté zkušenosti kolínská TPCA, která trh zásobuje malými citroëny, peugeoty a toyotami. V Nošovicích se zase vedle hyundaiů vyrábí Kia Venga.
Výrobou i pro Seat by navíc Škoda Auto vyřešila svůj dlouhodobý problém: co se závodem ve Vrchlabí. Ten měl původně vyrábět koncernová miniauta, nakonec ovšem tuto zakázku získal bratislavský závod. Vrchlabí od té doby nemá zcela jasnou budoucnost a automobilka pro něj hledá dlouhodobější využití.
Zatím poslední variantou je přesunutí výroby roomsterů z Kvasin, které jsou vytížené nečekaně vysokou poptávkou po vozech Superb a Yeti.
Poté, co na podzim skončí výroba modelu Octavia Tour, bude Škodovce chybět velké a levné auto. Tour, který tuto mezeru dosud zaplňuje, je sice technologií i designem ve druhé polovině 90. let, spoustě zákazníků však vyhovuje především svojí cenou.
Automobilka by jeden z nejdéle vyráběných modelů v celém koncernu nabízela i dál, tour však v novém roce přestane splňovat nové emisní normy.
Jeho nástupce, zatím označovaný jako A Entry nebo ve firemních zkratkách SK151, však vyjede do autosalonů až za dva roky. Sériová výroba má totiž začít v květnu 2012. Škodě by pak takové auto v nabídce déle než rok chybělo, a proto se chystá k obnovení výroby novějšího modelu octavie, který předcházel současnému modelu.
"Tour je stále velmi úspěšný a Škoda si nemůže dovolit takový luxus, aby tento segment zcela opustila," vysvětluje jeden z prodejců. Řada lidí přitom právě tento úspěšný vůz považuje za nejpovedenější octavii v historii automobilky.
Mezi koncem výroby vozů Tour a začátkem výroby dalšího staršího modelu octavie bude zhruba měsíc až dva mezera. Informaci potvrdily MF DNES zdroje z automobilky, ta ji však oficiálně popírá.
Jisté je i to, že vůz A Entry se nebude jmenovat Popular, jak se spekulovalo loni při zprávách o jeho vývoji. Jméno zatím ještě nemá. Mezi dodavateli má kvůli slabé výbavě vozu přezdívku "žebrák".