Puntík, respektive oválek s kaloriemi, už je dnes zobrazen nejen na tyčince Margot, ale také na Ledových kaštanech, tyčince Milena či čokoládě Aero. Zatím jde pouze o výrobky společnosti Nestlé.
Postupně se stejná informace objeví i na Zlatých oplatkách Opavia, tyčinkách Mars, kofole či baleném chlebu z největších pekáren v zemi United Bakeries. Kromě Coca-Coly a cukrovinek se začíná kalorický údaj objevovat na polévkách Maggi nebo majonézách Hellman’s.
Na první pohled zřetelné zveřejňování kalorických hodnot české zákony zatím nepřikazují, k dobrovolné akci se přihlásilo třináct výrobců, především mezinárodních koncernů. Ty si od svého kroku slibují vylepšení image.
Zároveň se tím snaží předejít tomu, aby jim to Evropská komise sama nařídila v rámci svého tažení proti obezitě. V Česku přitom s kily navíc bojuje každý druhý.
Kaštany si přepulte
"144 kilokalorií, sedm procent doporučené denní dávky energie," hlásá dnes obal Ledových kaštanů. To však není vše, čeho si člověk musí všimnout. Než tyčinku s klidným svědomím a zdůvodněním, že to ještě za ten den vyběhá, spořádá, musí trochu počítat.
Konkrétně u padesátigramových kaštanů je kalorický údaj uvedený jen na jejich půlku a celkových čtrnáct procent denního množství kalorií už tak optimisticky nezní.
Na zadní straně jsou pak další podrobnější informace, jež hlásají, že půlka této tyčinky znamená také dvanáct procent doporučené dávky cukrů, a dokonce třetinu nasycených mastných kyselin, zdroje cholesterolu.
Kolem toho, na jak velký kus čokolády, tyčinky či Coca-Coly kalorie převádět, se totiž mezi výrobci strhla velká debata. Příliš mnoho kalorií na malé tyčince či limonádě nevypadá dobře, ačkoliv výrobci tuto motivaci pro uvádění kalorií na menší porce svých pochutin odmítají.
Například u Coca-Coly stanovili jednu porci na čtvrt litru – tomu odpovídá pět procent denní dávky energie. Odůvodnění výrobce už dříve znělo, že celý litr stejně nikdo nevypije.
"Obvyklé množství spotřeby" hraje podle mluvčího společnosti Nestlé Martina Waltera roli i při určení porce u cukrovinek.
"Na základě interního doporučení a tvaru výrobku umožňujícího lehké rozdělení tyčinky byla u kaštanů stanovena porce na jejich polovinu," vysvětluje Walter, proč je porce relativně malých Ledových kaštanů stanovena na jejich půlku – jsou jednou z nejkaloričtějších tyčinek Nestlé.
Díky hravosti výrobců proto platí, že pokud někoho údaj o energetické hodnotě zajímá, musí si dávat pozor u každého výrobku zvlášť.
"Čokoládové tyčinky jsou největší výzva," říká Jitka Hofmanová, mluvčí Kraft Foods, s tím, že u nich se ještě na hmotnosti jedné porce nedohodli.
U tabulkových čokolád bude porce a kalorický údaj dán zhruba na třicet gramů. Třeba u Orionu s malými dílky to vychází na osm čtverečků.
"Pro sušenky nebo oplatky je doporučené denní množství stanoveno na jednu sušenku Bebe Dobré ráno či na oplatku jako tatranka," říká za jejich výrobce Opavii mluvčí společnosti Mária Sedlická. Firmy se podle svých zástupců neobávají, že by jasnější kalorické značení odpudilo zákazníky citlivé na tyto informace.
"Lidi, kteří si kupují milku dnes, si ji budu kupovat i s kalorickým obdélníčkem," míní Pavel Šercl, šéf společnosti Kraft Foods, výrobce tyčinek 3Bit, čokolád Milka, Forte či Figaro.
Prodej roste, i když máme puntíky
Milan Luzum, mluvčí Coca-Coly, říká, že prodeje jim rostou i po zavedení kalorických puntíků. Stejně tak mluví Tesco, které postupně zavádí přehlednější kalorické údaje na výrobky pod svou značkou, zatím tedy hlavně na ty kvalitnější.
"Rozhodně se nedá říci, že výrobky s vyšší kalorickou hodnotou by zákazníci opomíjeli," říká mluvčí Tesca Jana Matoušková. Čísla o nákupech čokolád, čokoládových tyčinek a col to zatím potvrzují.
Z údajů společnosti AC Nielsen vyplývá, že nákupy čokoládových tyčinek rostly za poslední rok o 13,5 procenta v porovnání s rokem předchozím. Spotřeba čokolády stoupala pomaleji, zhruba o pět procent. Jednotlivé firmy zavádějí přehledné kalorické značení postupně.
"První náš výrobek s tímto označením, tyčinka Snickers, se na českém trhu objeví začátkem prosince," říká například mluvčí společnosti Mars Magdaléna Hrabcová. Teprve až budou na všech, což může trvat ještě dva roky, bude mít zákazník dokonalejší srovnání.