Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Parkování zdarma a nižší daň. Vláda podpořila ekoauta, chce šetřit ropu

  17:42aktualizováno  17:42
Česko v příštích letech podpoří používání aut na alternativní pohon, jako jsou elektromobily, hybridy nebo auta na zemní plyn. Vláda v pátek schválila Národní plán čisté mobility, který má pomoci zlepšit kvalitu ovzduší a zároveň snížit závislost země na ropných produktech.

Ilustrační snímek | foto: Nissan

Auta s jiným pohonem než na naftu nebo benzin v Česku stále tvoří jen zlomek celkových prodejů nových vozů. Letos to zatím dělá 3,4 procenta.

Stát to chce změnit výraznou podporou vozů na plyn či elektřinu. Jejich koupě by se proto měla lidem a firmám v budoucnu vyplatit.

Počítá s tím Národní akční plán čisté mobility, který v pátek schválila vláda. Jde o zásadní materiál, který může ovlivnit na roky dopředu prodeje aut v Česku. Zatím není závazný, ale obsahuje desítky možných opatření, která mají vylepšit životní prostředí snížením emisí z automobilové dopravy.

Jak stát podpoří alternativní pohony
Poplatek za registraci auta s vysokými emisemi, dotace na nákup nízkoemisních vozů.Parkování zdarma a úleva na dálničních známkách.Preference automobilů na plyn a elektromobilů při nákupech státní správou.
Přímá dotace na nákup elektrovozu či auta na stlačený zemní plyn (CNG) pro podnikatele.Změna předpisů, aby automobily na CNG mohly zajíždět do podzemních garáží. Tento zákaz dosud řadu lidí od nákupu odrazuje.Dotace na budování plniček stlačeného zemního plynu a dobíjecích stanic pro elektromobily.
Snížení silniční daně pro auta na CNG a elektromobily.Dotace na pořízení autobusů na plyn a elektrobusů, dotace na pořízení vozidel s alternativním pohonem pro komunální služby (např. popeláři).Rychlejší odepisování aut na alternativní pohon.

Počítá se hlavně s podporou aut na stlačený zemní plyn (CNG) a elektromobilů. „Hlavním cílem je snížení zdravotně rizikových emisí z dopravy, kterými jsou zejména prachové mikročástice,“ uvádí ministerstvo životního prostředí ve zprávě.

Podle statistik o registracích nových vozidel prodeje aut na alternativní pohony rostou, ale CNG a elektromobily netvoří ani dvě procenta všech nových vozů. Například elektromobilů se letos neprodalo ani dvě stě. Důvodem je vysoká pořizovací cena.

Výraznější boom zažívají auta na zemní plyn, zejména ve firemních flotilách. „Návratnost je sice kvůli nízké ceně nafty delší, ale stále se to vyplatí. Neděláme to jen kvůli ceně, ale i kvůli životnímu prostředí,“ říká Tomáš Holomoucký, jednatel firmy DB Schenker, který chce postupně všechna její služební auta a dodávky nahradit těmi na plyn.

Materiál proto nastiňuje možnost dotací, které by rozdíly mezi klasickým autem na naftu a benzin a elektromobilem částečně smazaly. Hovoří se o příspěvku až dvě stě tisíc korun, na který by si stát vybral prostředky zdaněním „špinavějších“ aut.

„Uvidíme, jak dopadne analýza, zda systém poplatku a příspěvku zavedeme,“ řekl Vladimír Smrž, ředitel sekce ministra životního prostředí. Podle něj je potřeba nastavit výši příspěvku a poplatku tak, aby byly rozpočtově neutrální.

Stát se v materiálu inspiroval podporou alternativních vozidel v zahraničí. Jednou z nich je možnost parkovat s elektromobily ve městech na veřejných parkovištích zdarma. Do čistší mobility mají jít navíc miliardy dotací. Stát v materiálu počítá například s dotacemi z evropských peněz na nákup ekologických aut pro podnikatele.

Autor:


Témata: Elektromobil, Ropa




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.