Náš výlet do hobby marketu

- Dříve bylo téměř pravidlem, že rodiče s dětmi po sobotním či nedělním obědě vyrazili na procházku. S rozvojem velkých super, hyper a hobby marketů se procházková kultura začala měnit na nákupní. I když odpoledne strávené v uličkách mezi nekonečnými regály v obřím obchodě pro kutily lze často přirovnat spíše než k procházce k pochodu z Prahy do Prčic. Ještě že lze dojet až k prodejně autem.
Platí však pravidlo: kdo dřív přijede, ten také na plném parkovišti najde místo. Do nákupního vozíku se zatím místo zboží naloží děti a vzhůru na nákup. U vchodu sice není žádná orientační tabule, natož malé plánky pro zákazníky, ale to nevadí. Máme celé odpoledne, tak to projedeme od jednoho konce k druhému. Potřebujeme rýč a sekačku na chalupu, takže nejdříve do oddělení Zahrada. Ale ouha, oni ho právě přestavují. Naštěstí je v dohledu pán, který vypadá jako zaměstnanec. "Za kolik máte, prosím vás, strunové sekačky?" Pokrčení ramen a pár slov v německém jazyce prozrazuje, že vyrovnávání zboží do regálů a jeho označování svěřují jen zahraničním odborníkům. To je hezké, ale možná by nebylo od věci, kdyby se objevil i někdo, kdo dokáže zákazníkovi poradit. Mají tu sice informační pultíky, ale prodavači jsou zřejmě zrovna na svačině. No, nevadí, koukneme se tedy nejdříve na vrtačky a také na tu hezkou velkou skříň z reklamního letáku, který byl ve schránce. "Hledáte něco, mohu vám pomoci?" vynoří se odkudsi zpoza regálu s vrtacími nástroji ochotný až vlezlý prodavač. "Hledám vrtačku na dřevo, ale moc tomu nerozumím," prozrazuje otec-kutil. To je ale štěstí. Zrovna mají super výhodnou nabídku. Když si koupí vrtačku téhle značky, dostane k ní i sadu vrtáků zdarma. Neměli ale náhodou v železářství u nás na rohu vrtáky již v ceně nástroje jako jeho součást? Tak alespoň zkusíme tu skříň. Ale kde ji v tom množství zboží hledat? "To vám poradí můj kolega z oddělení dřeva, já nevím," tvrdí již o něco méně ochotný prodavač. Z velkých nápisů těsně u stropu zjišťujeme, že dřevo mají na druhém konci haly. Děti začínají zlobit, jedno má žízeň a druhému se chce čurat. Záchody jsou sice u vchodu, ale dostat se k nim lze pouze přes východ. To znamená obejít polovinu obří haly. To samé lze říci o automatech na pití a sušenky. Tak rychle nakoupíme, snad to děti vydrží. Cestou mezi přecpanými regály se v nákupním vozíku ocitne několik věcí, které sice doma nepotřebujeme, ale možná se budou hodit. Vždyť musíme alespoň něco koupit, když tu toho mají tolik a tak lacino! Konečně jsme objevili inzerovanou skříň. Tedy, spíše skříňku, která sahá sotva ke kolenům. Přitom v letáku vypadala tak velká. Děti jsou již nesnesitelné, tak raději zaplatíme a jedeme. Ještě pár věcí ze supernabídky v koších těsně před pokladnami a ven. Nekoupili jsme sice to, co jsme původně chtěli, ale i těch několik věcí nakonec vydalo na tisícovku. Příště necháme děti doma a jistě všechno v klidu nakoupíme. Tento příběh je vymyšlený, ale není zcela nepravdivý. Málokoho asi potká během jednoho nákupu tolik nepříjemností, ale aspoň část z nich se jistě může přihodit v každém hobby marketu.
(aku)

V internetovém magazínu iDNES lze na adrese www.idnes.cz/test najít odkazy na stránky, které souvisejí s hobby markety.

Vzorový nákup

Domácí dílna: příklepová vrtačka 600 W, akumulátorová vrtačka 12 V, kmitací přímočará pila 400 W, ruční okružní pila 550 W, úhlová bruska 600 W, barva Primalex Standard 15 kg, barva Primalex Standard 7,5 kg, barva Balakryl bílý lesklý 0,7 kg, ředidlo S 6006 1 l, drátěný kartáč do ruky, zásuvka, spínač na světlo, telefonní kabel dvoulinka 10 m, akrylátový tmel 310 ml, silikonový tmel univerzální 310 ml, čiré žárovky 40/60/100 W, prodlužovačka se zásuvkou a zástrčkou 5 m, koaxiální kabel s kolíkem a zdířkou 3 m, linoleum šíře 2 m (10 metrů čtverečních), koberec šíře 4 m (10 metrů čtverečních), omyvatelná tapeta 10 x 0,5 m

Zahrada: elektrická řetězová pila 1500 W, benzinová řetězová pila 35-40 ccm, elektrická pila na živé ploty 350 W, elektrická strunová sekačka 250 W, elektrická pojízdná sekačka 800 W, drtič zahradního odpadu 1,2 kW, benzinový křovinořez 30-35 ccm, zahradní čerpadlo 1000 W, kropicí hadice s textilním vláknem 1/2 palce - 20 m, zednická lžíce, lopata srdcovka s násadou, lopata hranatá s násadou, rýč s násadou, vidle rycí s násadou, hrábě s násadou, zahradní konev 10 l, kanystr 5 l

Stavba: míchačka 140 l, kolečko stavební, vědro stavební, pracovní rukavice gumové, pracovní rukavice vyztužené kůží, sedátko na WC, WC mísa s nádržkou, keramické umyvadlo normální velikosti, směšovací baterie na teplou a studenou vodu do umyvadla, cement 50 kg, malta 40 kg, nivelační vyrovnávací hmota 25 kg, obklad a dlažba 1. jakost - 10 metrů čtverečních

Kritéria zákaznického komfortu

Pořádek, přehlednost a orientace, cenovky, parkoviště, toalety, dostatečně široké uličky pro vozíky, řezání dřevěných desek, občerstvení, rozvoz nákupu, možnost pro zákazníky zabalit si nakoupené zboží, možnost použití platebních karet, dostupnost městskou hromadnou dopravou, informace, otevírací doba, šíře sortimentu, půjčovna základního elektrického nářadí.

Jak se testovalo

Redaktoři a spolupracovníci redakce prošli během testu hobby marketů 25 obchodů z většiny krajských měst České republiky. V každém zjišťovali celkem 90 údajů. Kromě cen vybraných výrobků hodnotili také to, jak se snaží v prodejnách zákazníkům usnadnit a zpříjemnit jejich nákupy (zákaznický komfort). Aby shromáždili dohromady 2250 údajů, z nichž vyšly závěry testu, strávili v hobby marketech celkově více než 50 hodin. Test proběhl od 21. února do 2. března. Pokud bylo v tomtéž městě více hobby marketů ze stejné sítě, byl vybrán náhodně jeden z nich. Výjimkou je atypická prodejna Baumax v pražské holešovické tržnici, která byla již předem z testu vyloučena. Oproti ostatním prodejnám není ve vlastní budově, ale v městské zástavbě, z čehož vyplývají omezení prostoru, sortimentu i možnosti parkování.

Na testu spolupracovali: Petr David, Lenka Horová, Vladimír Hosták, Miluše Hronová, Martin Orság a Jana Vodičková.

Nejvíce čtenářů MF DNES nakupuje v OBI

Nejlépe se podle čtenářů MF DNES nakupuje v prodejnách OBI (50 procent hlasů). Celkem oblíbený je také Baumax (čtvrtina hlasů). Nejméně čtenářů dalo svůj hlas Hornbachu a Baumarktu. Přesně polovina ze 120 čtenářů, kteří odpověděli na anketní otázky, nakupuje v hobby marketech alespoň jednou za půl roku. Pravidelných zákazníků, kteří zamíří do obřích hal nejméně jednou měsíčně, je o polovinu méně (31 respondentů). Nejvíce se v hobby marketech kupují věci do domácnosti (77 %) a na zahradu (61 %). Mnohem méně čtenářů (37 %) využije koupené zboží ve své dílně nebo při podnikání (9 %). Z ankety také vyplynulo, že přibližně třetina čtenářů si nechá při nákupu odborně poradit. Málo využívanými službami jsou půjčovny nářadí (4 %) nebo také odvoz koupeného zboží (5 %). Je to nejspíše proto, že valná většina zákazníků jezdí do hobby marketů autem (80 %).

Děkujeme všem čtenářům, kteří odpověděli na naši anketu. Třem vylosovaným - Vlastě Čechové z Českých Budějovic, Martinu Müllerovi z Hostomic nad Bílinou a Alexanderu Bartošovi z Prahy 4 - posíláme značkové psací soupravy.

Výsledky testu hobby marketů řetězec ulice cena nákupu zákaznický
(v Kč) komfort

PRAHA

Baumax Türkova 71 465 ****
Hornbach Chlumecká 72 299 ****
OBI Prosecká 74 657 *****
Bauhaus Budějovická 77 533 ****
Globus-Baumarkt Sárská 79 505 ****

BRNO

Baumax Sokolova 69 255 *****
Hornbach Heršpická 70 612 ****
Bauhaus Heršpická 72 00 ****
Globus-Baumarkt Hradecká 81 957 ****

ČESKÉ BUDĚJOVICE

Baumax Strakonická 68 375 ****
OBI Pražská 76 401 ****

HRADEC KRÁLOVÉ

Baumax Za Škodovkou 73 109 ****
OBI Akademika Bedrny 77 858 ****

PARDUBICE

Baumax Poděbradská 72 293 ****
Globus-Baumarkt Poděbradská 81 369 ****

LIBEREC

OBI Letná 66 526 ****
Baumax Doubská 74 923 ****

PLZEŇ

Baumax Rokycanská 74 637 ****
OBI Borská pole 75 105 ****

Globus-Baumarkt Studentská 78 547 ****

OSTRAVA

Baumax Novoveská 68 972 *****
Bauhaus Janáčkova 77 560 ****

OLOMOUC

Baumax Holická 66 909 **
OBI Horní lán 79 323 ****

ÚSTĺ NAD LABEM

Baumax Skorotická 74 900 ***

Poznámka: V tabulce jsou seřazeny hobby markety v jednotlivých městech od nejlevnějšího po nejdražší. Cena nákupu je součtem všech položek vzorového nákupu (viz Vzorový nákup na této straně). Ceny jsou zaokrouhleny na celé koruny. Stupnice hodnocení zákaznického komfortu (viz Zákaznický komfort na této straně) vynikající až zcela nevyhovující.
PRAMEN: TEST DNES

TEST DNES je nezávislá příloha pro spotřebitele, financovaná z rozpočtu redakce MF DNES * Redakčně testované zboží nakupuje v běžné obchodní síti * K testování nepřijímá vzorky od výrobců nebo dovozců * Testy výrobků jsou zpracovávány v akreditovaných laboratořích nebo státních zkušebnách * Testované zboží navíc posuzuje tým nezávislých odborníků * Odborníci pověření vedením testu v laboratořích nejsou závislí na výrobcích ani prodejcích * Testy ze zahraničních spotřebitelských časopisů TEST DNES publikuje pouze s výslovným souhlasem jednotlivých vydavatelů a pouze v případech, kdy více než polovina testovaných vzorků je zastoupena i na českém trhu * Příloha rovněž zveřejňuje výsledky šetření státních orgánů * Články v příloze neobsahují placenou inzerci, nejsou ovlivněny výrobci ani žádnými finančními zájmy * Uveřejněné materiály nesmějí být reprodukovány bez souhlasu redakce * Výsledky testů nesmějí být použity bez souhlasu redakce ke komerčním účelům * Starší i nové testy z této přílohy lze najít v internetovém magazínu iDNES na adrese http://www.idnes.cz/test. Své připomínky a vzkazy k příloze TEST DNES můžete zaslat elektronickou poštou na adresu testdnes@mafra.cz. Připomínky k testům hospod pak na adresu hospody@mafra.cz.