Mezi dovozci aut s padesáti a více zaměstnanci vede. Příští rok se může dostat ještě výše. "Za rok 2006 nebyly tak vysoké bonusy vázané na výkon celé skupiny," vysvětluje šéf českého zastoupení francouzské automobilky Marc Gueudin, který z češtiny prý zná hlavně slovo sleva.
"Na to tu všichni slyší," usmívá se. Vede padesátku lidí, kteří zajišťují dovoz aut značky Citroën. Rozhodují o cenách jednotlivých modelů, vybírají si dealery v jednotlivých krajích, řeší technické problémy. "Za čtyři roky jsme zdvojnásobili prodeje," říká Gueudin, jemuž v kanceláři visí historické logo automobilky i obrázek z Provensálska, odkud pochází.
Zlaté časy dovozců aut
Dovozci aut zažívají velmi dobré časy: prodeje nových aut u nás rostou letos tempem kolem dvaceti procent, navíc hodně šetří na stále klesající hodnotě eura vůči koruně. "S kurzem eura nemáme sebemenší problém," potvrzuje šéf šestého největšího importéra aut v Česku.
V řadě případů je zisk autodovozců vyšší než v jiných zemích Evropské unie. Zejména dražší značky aut se u nás prodávají dráž než v západní Evropě. Podobně vysoké platy jsou i u dalších tuzemských zastoupení světových automobilek.
Do první padesátky se vešel například Fiat nebo Peugeot. Tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl za vysokými platy u firem, které sem vozí zahraniční značky a pak je tu prodávají, vidí hlavně vysokou efektivitu práce poboček.
"Jsou to malé firmy, ale přitom se starají o velkou síť prodejen. Menší počet lidí tam zastává práci, na kterou je jinde potřeba několikrát více lidí," míní Tunkl.
. Citroën ČRJednatelem je: Marc Guedin |
Automobilový průmysl patří všeobecně k nejlépe placeným odvětvím, dovoz automobilů je však ze všech částí tohoto odvětví zjevně nejlepším způsobem, jak si vydělat nadprůměrný plat.
Vysoké platy u dovozců odrážejí i to, že mzdy jsou často přímo vázány na hospodářské výsledky firmy. A dovozcům se díky silné koruně a rostoucím prodejům daří. "Naši zaměstnanci mají podíl na zisku, ale většinu tvoří fixní složka," říká mluvčí Peugeotu v České republice Radka Matthey.
Dovozci mají i většinou shodnou velikost, zaměstnávají kolem padesáti lidí. A ti jim díky platům moc neodcházejí. "Loni došlo u nás k velké stabilizaci. Je normální, že se jiné firmy snaží získat naše zaměstnance," podotkla Matthey.
Podle Gueudina firma Citroën nepočítá s tím, že by přijímala další lidi, u padesátky zaměstnanců chce zůstat i v dalších letech. Citroën se o ně stará: kromě nadprůměrného platu mají zaměstnanci od firmy ještě příspěvky na penzi a také jim zaměstnavatel platí životní pojištění.
"Je to potřeba, hodně jezdí auty," vysvětlil Gueudin. K tomu mají ještě zdarma návštěvy fitcentra, stravenky nebo jazykovou výuku. A samozřejmě slevu na nové citroëny, jak u automobilek bývá zvykem.
Jaké předpoklady musí mít lidé, kteří chtějí pracovat pro Citroën? "Musí milovat auta a být ochotní, znalost francouzštiny je určitě také velkou výhodou," vypočítává Gueudin, který pracuje pro Citroën od konce školy. Do Česka přišel z Polska, kde rovněž dovážel vozy stejné značky.
V Česku docílil toho, že je tu paradoxně Citroën úspěšnější než Peugeot, který automobilku koupil v sedmdesátých letech minulého století. Nejprodávanějším modelem je několik let berlingo. Citroën chce letos ještě přidat další tři prodejny po celé republice.
16. BASF | 82 365 Kč |
17. Citroën ČR | 80 990 Kč |
18. DHL Inf. Services | 80 442 Kč |