National Express začínal s autobusovou dopravou ve Velké Británii, postupně...

National Express začínal s autobusovou dopravou ve Velké Británii, postupně přibral i vlaky | foto: National Express

Britský dopravce National Express chce v Česku provozovat i autobusy

  • 39
Společnost National Express dává po pár měsících po příchodu do Česka najevo zklamání z otevírání železničního trhu. Jeden z největších soukromých osobních dopravců v Evropě chce proto nejprve proniknout na trh s autobusovými linkami pro krajské úřady.

"Na webu ministerstva stále visí plán na soutěže, podle kterého se mělo už letos na konci letošního roku jezdit. Místo toho dosud ani soutěž nebyla vyhlášena. Nerozumíme, proč se sepisují nějaké bílé nebo zelené knihy a dál se soutěže oddalují, jsme velmi zklamáni. Lidé tu čekají na lepší vlaky“ řekl šéf National Express Tobias Richter. Podle něj se asi ministerstvo bojí silných železničních odborářů.

Právě s nimi chce i jednat a přesvědčit je, že otevření se konkurenci je výhodné i pro zaměstnance na dráze. "Liberalizací v Německu či Velké Británii nezmizelo jediné místo, naopak například strojvedoucí jsou extrémně žádaní," podotkl Richter. Odborové sdružení železničářů nápady na soutěže dlouhodobě kritizuje, protože by prý poškodily České dráhy.

Šéf Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša se podle svých slov s novým dopravcem klidně sejde, společnou řeč ale najdou ale zjevně těžko. "Máme velké obavy z těchto nízkonákladových společností, dochází u nich k sociálnímu dumpingu. Budeme chtít nastavení základních standardů na železnici. Někdy mi to připadá s podmínkami u soukromých dopravců, jako bychom se vraceli do 19. století," řekl Pejša.

Ministerstvo dopravy s nástupem nového ministra Antonína Prachaře znovu posunulo start soutěží nejméně o půl roku. Do konce srpna chce vládě předložit aktuální koncepci otvírání železničního trhu. Ministerstvo chce ještě dořešit například vznik regulátora. Do té doby ještě bez soutěže stihne uzavřít s Českými drahami smlouvu na rychlíky mezi Pardubicemi a Libercem a Plzní a Mostem, nejspíše ale jen na jeden rok. Tendry na regionální vlaky chystají i kraje, ty o nich také ale zatím více mluví, než aby je vypisovaly.

National Express založil svoji českou pobočku letos na začátku roku, vede ji Jan Paroubek, který stál u rozjezdu RegioJetu a Leo Express a dlouho působil u Českých drah. Novou posilou je Petr Moravec, bývalý šéf českou zastoupení holandského dopravce Abellio, dříve působil u Českých drah a ve Veolii. U National Express se chce zaměřit hlavně na autobusy, s kterými v Česku původně nepočítali, ale nakonec kvůli zpoždění tendrů na vlaky je začaly zajímat. 

Firma ostatně ve Velké Británii začínala právě jako autobusový dopravce. "Máme připravené nabídky pro soutěže v Ústeckém kraji," řekl Moravec. Vstup do autobusů berou i jako šanci propojit je v budoucnu více s vlaky.

Zkušenosti z jiných zemí a částečně i z Česka v některých krajích ukazují pozitiva z otevření trhu. Podle Richtera například počty cestujících na tratích, kde objednatelé dopravce vysoutěžily, stoupají až o padesát procent a díky tomu klesá i objem veřejných prostředků, které musí státy či kraje platit.

V Česku je to velmi dobře patrné na trati mezi Libercem a Rybništěm: kraj tam teď platí soukromému dopravci méně za mnohem kvalitnější soupravy. "Není to jen o vlacích, ale celkově dopravním konceptu. Musí se vylepšit jízdní řády, zajistit lepší návaznosti, aby byl vlak atraktivní pro více lidí," dodal Paroubek.