Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Naučte se znát svoje práva a používat je

  10:00aktualizováno  10:00
Před tři čtvrtě rokem, 1. ledna 2003, dala spotřebitelům novela občanského zákoníku do rukou silnější zbraně. Novinky týkající se reklamací či záruční lhůty rozšířily jejich práva ve vztahu k obchodníkům a měly by jim v případě sporů usnadnit "zákaznický" život. Jaká pravidla tedy v současné době platí?
Prodloužení záruky na dva roky

Záruční doba na spotřební zboží se prodloužila z šesti na čtyřiadvacet měsíců. Spotřebním zbožím se rozumí veškeré movité věci prodávané v obchodech kromě potravin, krmiv a živých zvířat. U nich zůstala záruční doba nezměněna.

Jak to funguje

* Záruční doba začíná běžet od okamžiku nákupu, tedy v momentě, kdy převezme zboží kupující.

* Ještě letos se uplatňuje přechodný režim. Platí pro výrobky vyrobené do 1. ledna 2003. U nich může prodávající uvést v záručním listě nebo v paragonu upozornění, že mají šestiměsíční záruční dobu. Musí však na to zákazníka výslovně upozornit.

* Od 1. ledna příštího roku musí být všechno nové spotřební zboží bez výjimky prodáváno s dvouletou záruční dobou.

* Kromě takzvané zákonné záruky existuje obchodní či smluvní záruka. To znamená, že prodávající může v záručním listě poskytnout záruční dobu delší než dva roky.

Posílení práva na výměnu zboží

Objeví-li se v záruční lhůtě na výrobku vada, má spotřebitel čtyři možnosti, jak postupovat. Rozhoduje se přímo v okamžiku reklamování. Je na něm, zda si zvolí opravu, výměnu, odstoupení od smlouvy či slevu z ceny. Musí si však uvědomit, zda reklamuje vadu odstranitelnou, nebo neodstranitelnou.

Pamatujte, že...

... prodejce nemusí reklamaci přijmout. Je-li reklamace uplatňována mezi 7. a 24. měsícem od zakoupení, je na zákazníkovi, aby prokázal, že za vadu nese odpovědnost obchodník. Zvláště pokud dojde k soudnímu sporu.

* U odstranitelné vady lze požadovat výměnu nebo opravu. Výměna není v tomto případě možná pouze tehdy, je-li to neúměrné (například nelze měnit boty kvůli tkaničce).

* Výměny u neodstranitelné vady se může klient domáhat vždy. Pokud by nebyla uskutečnitelná (zboží by se například už nevyrábělo), zákazník má právo buď odstoupit od smlouvy, nebo chtít slevu. Odstoupit od smlouvy a nechat si vrátit peníze může však žádat u neodstranitelné vady okamžitě, aniž předtím požadoval výměnu.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Čokoláda (ilustrační foto)
Už jen čtyři kila na rok. Oblíbenost čokolády v Česku klesá, sladí se méně

Spotřeba čokoládových cukrovinek v Česku klesá, Češi jich snědí v průměru necelé čtyři kilogramy za rok. Lidé se podle odbornice na výživu z iniciativy Vím, co...  celý článek

Pražští celníci zajistili tisíce párů padělané obuvi.
Celníci u Sapy zabavili přes dva tisíce párů padělaných bot za 7,5 milionu

Celníci zabavili u pražské tržnice Sapa více než dva tisíce párů padělků sportovní obuvi. Sklad v bývalé betonárně Zapa byl plný kartonových krabice s obuví...  celý článek

Ilustrační snímek
Test „havajských“ pizz: obrovské rozdíly v množství šunky a ananasu

Nejbohatší mražená pizza má dvakrát více šunky než ta nejchudší. A jedna čerstvě připravená chutnala hůř než vítěz mezi pizzami z mrazáků. I to ukázal test...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.