Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Railjety zrychlí spojení do Vídně o půl hodiny, končí spoj do Srbska

  14:11aktualizováno  14:11
Vlakové spojení mezi Prahou a Vídní bude od prosince o více než půl hodinu rychlejší, ukazuje návrh jízdního řádu Českých drah. Ty také počítají s tím, že se od prosince vrátí přímé vlaky mezi Prahou a Varšavou, kvůli častým zpožděním naopak skončí přímé spojení s Bělehradem.

Railjet České dráhy | foto: Tomáš CetkovskýiDNES.cz

Podle návrhu jízdního řádu budou jezdit vlaky do Vídně čtyři hodiny a dvanáct minut, dosud jezdí přes 4 hodiny a 45 minut. Nově budou zastavovat na vídeňském hlavním nádraží. Důvodem zrychlení je konec některých stavebních prací na trati i nasazení nových jednotek railjet. 

„Na linku denně vyjede sedm párů vlaků vedených v mezinárodním provozu v pravidelném dvouhodinovém intervalu,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský. Jeden pár vlaků railjet bude navíc v okrajových částech dne veden pouze mezi Prahou a Brnem. Z Brna pojede v půl páté ráno, z Prahy v půl osmé večer. Zahájení pravidelného provozu railjetů ukončí přímé spojení mezi Berlínem a Vídní přes Prahu, legendární vlak Vindobona skončí. 

Místenek nebude v railjetech třeba

Štáhlavský vyvrátil některé spekulace, které se po zveřejnění návrhů jízdních řádů objevily. Railjety nebudou na rozdíl například od pendolin povinně místenkové, povinná rezervace se bude týkat jen šesti míst v business class. 

Dráhy podle návrhu od prosince zlepší i spojení do Rakouska ze severní a střední Moravy: vlak Moravia bude nově prodloužen až do Vídně s odjezdem ráno z Bohumína a večer z Vídně.

Naopak se zruší přímý vlak EuroCity Avala do Bělehradu, nahradí ho Csárdás, který pojede do Budapešti.“ Spoj Avala je nyní často zpožďován v důsledku kontrol na vnějších hranicích Schengenského prostoru a tato zdržení se přenášela také na území České republiky. V uplynulém období se tak jednalo o nejméně spolehlivý spoj v Česku,“ vysvětlil Štáhlavský. Například za poslední měsíc měl podle údajů serveru babitron.ic.cz vlak Avala v průměru zpoždění na příjezdu do Česka přes 30 minut. 

Na západ vyrazí třetí pendolino

Od prosince se zredukuje noční spojení mezi Prahou a Košicemi, ze tří vlaků zůstanou dva. Dráhy ale chystají nový vlak z Ostravy do Žiliny, který mohou využít turisté z Ostravska například pro cesty za turistikou do slovenských hor. Vyjíždět bude v šest ráno, v Žilině bude mít přípoj na vlak do Košic. Na trase na Slovensko bude změn pro cestující nejvíce, dva páry denních vlaků chystají i RegioJet a Leo Express. 

Dráhy po roční pauze vrací přímé denní spojení s Varšavou, vlak EC Praha zvládne cestu za necelých osm hodin. Morava navíc bude mít přímé spojení k Baltskému moři díky vlaku Sobieski, který pojede až do Gdaňsku a Gdynie. Končí naopak vlak Varsovia z Varšavy do Budapešti. 

Od nového jízdního řádu dráhy chtějí protáhnout na západ Čech třetí pár pendolin, záleží ale ještě na jednáních s ministerstvem dopravy, zda objedná pendolina pro úsek mezi Plzní a Františkovými Lázněmi. 

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.