Pokud poslancův návrh projde, budou se muset i zaměstnanci SŽDC a jejich rodinní příslušníci průvodčím Českých drah prokazovat zakoupenými jízdenkami, jako normální smrtelníci (ilustrační foto).

Pokud poslancův návrh projde, budou se muset i zaměstnanci SŽDC a jejich rodinní příslušníci průvodčím Českých drah prokazovat zakoupenými jízdenkami, jako normální smrtelníci (ilustrační foto). | foto: Jiří Bervida, MAFRA

České dráhy platí neomezené cestování jiných. Poslanec to chce zatrhnout

  • 166
Podle návrhu novely zákona o dráhách by nemusel státní dopravce poskytovat tzv. režijky - neboli zvýhodněné neomezené jízdné - zaměstnancům jiných organizací na železnici jako je třeba SŽDC, a jejich rodinám. Podle odborového bosse by tím byl „ohrožen sociální smír na železnici“.

Do Sněmovny dorazil návrh novely zákona o drahách, který se dosud žádný poslanec neodvážil předložit. Více než sto tisícům zaměstnanců železnic a jejich rodinným příslušníkům chce poslanec ANO Martin Kolovratník v podstatě seškrtat režijní jízdenky, jeden z historických benefitů zaměstnanců státní železnice. Už teď plán naráží na odpor odborářů.

Jde o nenápadnou změnu, která ruší povinnost Českým drahám poskytovat režijní jízdenky jak jejich zaměstnancům, tak především zaměstnancům Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) či Drážního úřadu.

„Není to o rušení režijek, ale zbavit České dráhy povinnosti poskytovat tyto jízdenky zaměstnancům jiných organizací. Podle mého názoru je to pro ČD velmi diskriminující,“ říká autor návrhu Martin Kolovratník. Podle něj je nepochopitelné, aby režijní jízdenky měli především rodinní příslušníci zaměstnanců jiných organizací než Českých drah.

Na povinnost uznávat režijky si dlouhodobě stěžují i České dráhy, je to jeden z bodů, kvůli kterému odmítají soutěže na vlaky dálkové dopravy. Podle jejich názoru je povinnost uznávat režijky diskriminuje.

Ministerstvo dopravy už dříve v soutěžích odmítalo požadavek na uznávání režijek u vítězného dopravce, pro České dráhy je ale nadřazený zákon o drahách.

Sociální smír na železnici v ohrožení?

To, jak je rušení režijek politicky citlivé, ukazuje postoj ministerstva dopravy. Ještě loni v létě ministr dopravy Dan Ťok říkal, že je pro podstatnou redukci systému režijek. Včera už ministerstvo podle železničních odborářů oznámilo, že Kolovratníkův plán nepodpoří.

„Takové návrhy mohou způsobit porušení sociálního smíru na železnici,“ uvedl na odborářském webu osz.org šéf Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša.

Režijky patří k dlouhodobým benefitovým klasikám, když se však začala česká železnice dělit na dopravce a správce infrastruktury (SŽDC), dohodlo se, že režijky budou mít i zaměstnanci SŽDC.

V Česku na ně má nárok 219 tisíc lidí, ale ve skutečnosti je nečerpají všichni. Celkem je má 131 tisíc, ve většině jde o zaměstnance SŽDC a jejich rodiny – mají dokonce více jízdenek než zaměstnanci Českých drah.

O 18 900 levnější než speciální jízdenka

Za režijku se platí tisíc korun na osobu. Za tuto cenu však její držitel dostane ekvivalent jízdenky IN100, která stojí 19 900 korun. Kolovratník je pro to, ať se dráhy a SŽDC dohodnou na vyšší ceně, za kterou bude správce kolejí jízdenky kupovat a dávat zaměstnancům klidně jako benefit.

Ve hře jsou velké peníze – i kdyby daly České dráhy SŽDC jako velkému zákazníkovi výraznou slevu a oproti běžné komerční ceně nabídly roční jízdenku za polovinu, tedy deset tisíc korun, získaly by ze SŽDC 300 milionů.

Režijky jsou citlivé téma i kvůli snaze ministerstva dopravy soutěžit provoz dálkových vlaků. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže loni na podzim soutěž na rychlíky mezi Plzní a Mostem zrušil právě kvůli povinnosti Českých drah uznávat režijní jízdenky. Pokud by se teď povinnost zrušila, přišly by o jeden z argumentů proti soutěžím.