Nepoctiví taxikáři jsou problém: dělají Česku špatnou pověst, okrádají zákazníky i stát. Radim Jančura má řešení (ilustrační foto). | foto: AP

Nepoctivé taxikáře odhalí satelity. Jančura vládě navrhne lék na „turbo“

  • 380
Majitel firmy Student Agency a nově i provozovatel taxislužby Radim Jančura má řešení na problém podvádějících taxikářů. Proti turbu, jež si řidiči připevňují na taxametr a uměle tak navyšují kilometry při jízdě, chce bojovat satelity. Systém GPS by hlídal, jestli taxikář skutečně ujel vzdálenost, kterou ukazuje taxametr.

Řešení problému nepoctivých taxikářů je podle Radima Jančury zcela jednoduché: celostátní evidence všech jízd taxi přes družicový systém GPS. Jančura, který se po autobusech a vlacích loni pustil také do provozování taxislužby, to chce brzy navrhnout nové vládě.

Systém, který navrhuje, podle něj není ani složitý, ani drahý. Bude potřeba jen několik milionů na počítačové servery, které budou údaje z GPS, tedy skutečnou trasu taxíku, porovnávat s údaji z taxametrů. A upozorňovat na nesrovnalosti v účtované ceně.

Byznys speciál: velké téma o českých taxislužbáchČtěte v pondělí, 20. ledna 2014

MF DNES v počítači
MF DNES pro iPad a iPhone

"Systém rozpozná turbo a evidence všech jízd bude mít vliv na placení daní. Cílem je vybrat zhruba dvě miliardy na daních a odvodech a změnit mizernou pověst taxi," říká Jančura.

Podle Adély Barnové, spolumajitelky firmy Halotaxi, by mravy českých taxikářů dokázalo vylepšit to, pokud by využívání turba bylo postihováno zákonem jako trestný čin, což nyní není. Stíhán by podle ní navíc neměl být jen řidič, který turbo využívá, ale i ten, kdo ho k taxametru připojí. "Uvítám jakýkoliv nápad, který přinese peníze do státního rozpočtu," říká k návrhům budoucí ministr financí Andrej Babiš.

Na takzvaná turba jsou však úřady krátké - umějí je sice potrestat, ale velmi špatně se jejich použití prokazuje.

Loni natočil pražského taxikáře s turbem švédský turista. Video umístil na Youtube. Majitel taxislužby AAA Radiotaxi Jiří Kvasnička se hájil, že řidič pracoval pro taxislužbu, která už s AAA neměla smlouvu, a tedy jel neoprávněně (jeho celé vyjádření čtěte zde). Na problém s turby nyní chystá řešení v podobě aplikace pro mobilní telefony.

Kvasnička zároveň popřel, že by kdy řekl, že každý druhý taxikář má turbo. "V roce 2002 nám statisticky vyšlo, že turbo mělo 40 až 50 procent taxikářů v Praze. A nyní jen říkám, že na legislativě se v této záležitosti nic nezměnilo," vysvětluje. Netroufá si odhadnout, kolik řidičů to je, a ani poctivost vlastních řidičů nechce měnit.

Podívejte se, jak švédský turista natočil "turbo" v akci:

14. prosince 2013