Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Názory na zastaralost mýtného systému jsou mýty, řekl odborník

  13:07aktualizováno  16. září 13:14
Od ledna příštího roku začnou platit mýtné na českých silnicích také nákladní auta nad 3,5 tuny. Dosud se povinnost vztahovala jen na kamiony nad 12 tun. Na další převratnou novinku - elektronické dálniční známky - si Češi počkají do roku 2011. Na dotazy čtenářů odpovídal Martin Hájek z Centra dopravního výzkumu.

Martin Hájek z Centra dopravního výzkumu | foto: iDNES.cz

Mýtné se nově bude platit nejen podle počtu náprav, ale třeba i podle ročního období nebo denní doby. Sazby mýtného určí vláda nebo ministerstvo.

Dosud musely mít nákladní vozy v kategorii do 12 tun jen dálniční známku. Nové mýtné má řadu příznivců i odpůrců. Mezi kritiky je Hospodářská komora ČR, která tvrdí, že opatření ublíží malým firmám závislým na autodopravě. Zastánci rozšíření mýtného zase vidí přínos v naplnění státní kasy, kterou vysává krize.

Čtenáři se dozvěděli, že rozhodující je hmotnost tažného vozidla. Pokud tedy teoreticky za osobní vůz někdo zapřáhne vagon a odjede, do neplacené kategorie spadat nebude. "Systém zpoplatnění vychází z aktuální hmotnosti vozidla při použití pozemní komunikace. Bohužel stávající právní úprava vychází z povinnosti úhrady dle nominální možné hmotnosti vozidla uvedené v technickém průkazu. Věřím, že dojde ke změně ve prospěch uživatelů," řekl Hájek.

Odborník zároveň odmítl názory na zastaralost mýta. "To, že je mikrovlnná technologie zastaralá, je jeden z nepravdivých mýtů. Jediné prokazatelné je, že jde o provozně spolehlivou, praxí ověřenou technologii," uvedl. 

ON-LINE

Odpovědi Martina Hájka z Centra dopravního výzkumu čtete zde.

Současný ministr dopravy a bývalý šéf fondu dopravy Gustáv Slamečka odhadl, že rozšíření mýtného do rozpočtu fondu přinese půl miliardy. Příjmy z mýtného letos klesají, recese totiž přiměla dopravce k tomu, aby méně vyjížděli.

Náhrada za dálniční známky - takzvané elektronické dálniční kupony - bude přenositelná a anonymní. Má být levnější než papírové známky, další z výhod je například to, že umožní lépe organizovat a usměrňovat dopravu.

"Zmíněný posun nastane zviditelněním reálné dynamiky dopravních proudů, která dnes zůstává skryta," uvádí ve své studii Centrum dopravního výzkumu. Odborníci budou moci zjistit informace o pohybu vozidel během pěti minut a policisté si ověří platnost viněty mobilní čtečkou.

Čtenáře například zajímalo, co se stane při krádeži viněty. "Odcizenou vinětu nebude možné využít, každý uživatel bude mít unikátní PIN ke zrušení platnosti viněty," odpověděl Hájek.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Hotel Marriott v pražské ulici V Celnici loni změnil majitele. Nový vlastník za...
Pražské hotely vydělávají stále víc, přitahují bohaté kupce z Asie

Hotelům ve střední a východní Evropě se daří čím dál tím lépe. Všimli si toho i bohatí investoři z Asie, kteří je v posledních letech začali skupovat. Jen v...  celý článek

Skupina 19 senátorů podává ústavní stížnost, v níž se domáhají zrušení části...
Devatenáct senátorů zkouší ústavní stížností zrušit část daňového řádu

Skupina devatenácti senátorů se obrací na Ústavní soud v souvislosti se zákonem o kontrolním hlášení DPH. Domáhá se zrušení části daňového řádu. Jedná se podle...  celý článek

Uhelná elektrárna Neurath
ANALÝZA: Plyn a zelená energie místo uhlí. Čoudící komíny ale zatím nezmizí

Ještě před deseti lety plánovali evropští energetici výstavbu 65 nových uhelných elektráren. Velká část z nich měla vyrůst v Německu, Velké Británii a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.