Nebe bude brázdit SkyTeam

  9:26
Leteckou událostí letošní sezony se stalo představení další světové letecké aliance - SkyTeamu. Tvoří ji třetí největší letecký dopravce, americká Delta, šestá Air France, Aeromexico a Korean Air.
Součástí nové vzdušné skupiny by se do konce roku měl stát i tuzemský národní letecký dopravce České aerolinie. "Jednání jsou před dokončením," říká prezident ČSA Miroslav Kůla.
Uvnitř článku najdete rozhovor s prezidentem ČSA o vstupu do SkyTeamu.

"Vznik SkyTeamu přitvrdí konkurenci mezi aliancemi. Chceme prostřednictvím nové aliance našim cestujícím nabídnout ještě lepší úroveň služeb než dosud. Ti budou mít nyní mnohem více možností dostat se tam, kam potřebují," řekl šéf Delty Leo Mullin.

SkyTeam bude konkurovat zatím dvěma stabilním leteckým aliancím - Star a Oneworld.

V první hrají prim světová jednička mezi leteckými dopravci americký United a německá Luft- hansa, páteř druhé tvoří American Airlines a British Airways.

Ostatní pokusy seskupit letecké dopravce zatím skončily fiaskem. Naposledy ztroskotala spolupráce holandských KLM s italským národním dopravcem Alitalií. Přitom i o této alianci uvažovaly ČSA při volbě budoucích partnerů. "Nakonec se potvrdilo, že naše rozhodnutí pro Deltu s Air France bylo správné," říká šéf ČSA. Holanďané totiž nyní vyjednávají o možnosti spojení s British Airways, které jsou jedním z členů konkurenčního oneworldu.

Vzdušná flotila SkyTeamu bude disponovat silou téměř tisíce letadel a se 150 tisíci zaměstnanci ročně přepraví po celém světě až 175 milionů cestujících. Ti budou mít možnost si vybrat z více než 6400 letů, které členové SkyTeamu denně od- baví, více než do 450 míst v 98 zemích světa.

České aerolinie by se k třetí letecké alianci měly připojit po prázdninách. "Budeme mít exkluzivní pozici pro střední a východní Evropu a Praha se stane na leteckých mapách vý- znamným místem," říká Kůla s tím, že v ostatních dvou leteckých seskupeních by ČSA hrály přinejlepším druhé housle.

Podle leteckých odborníků nezbývá menším aeroliniím typu ČSA nic jiného než se spojit se silnými partnery. V současné tvrdé konkurenci totiž samostatně nemají šanci přežít. Pro velké letecké aliance jsou zajímavé, především kvůli znalosti trhu střední a východní Evropy.

"Každá aliance se musí přizpůsobit trendu globalizace, aby uspokojila požadavky svých klientů, kteří požadují celosvětovou nabídku leteckých služeb," uvedl nedávno šéf české pobočky Luft- hansy Jochen Korbmann.


Prezident ČSA: "Nebeský tým" pro nás znamená růst
Protože České aerolinie zahájily první jednání o vstupu do nové letecké aliance SkyTaem až před dvěma měsíci, u jejího zrodu chyběly. "Nedalo se to stihnout," říká prezident ČSA Miroslav Kůla.

Nebylo by výhodnější být zakládajícím členem?
V této chvíli je pro nás nedůležité, kdy vstoupíme. Statut aliance nerozlišuje zakládajícího člena a jiného. Rozlišuje samozřejmě plnohodnotné členy a případně přidružené členy, ale my jsme v kategorii plnohodnotných členů.

Zatímco ostatní čtyři členové na založení aliance pracovali asi rok, my jsme s nimi začali exkluzivně jednat asi v polovině dubna. Momentálně na připojení pracuje zhruba třináct pracovních kupin, každá složená ze zástupců tří společností, americké Delty, Air France a ČSA. Navíc v době, kdy jsme s nimi začali jednat, tak byla už kompletně hotová mediální kampaň, do níž jsme se už nemohli zapojit.

Air France s Deltou tedy budou partnery ČSA?
Kdyby nebyla naše jednání tak daleko, ani my, ani naši partneři by něco podobného nikdy neoznámili. Považovali bychom za poměrně riskantní a škodlivé, kdybychom dnes řekli, že se chystáme vstoupit do této aliance, a za měsíc to odvolali. Jsme si tedy téměř jisti, že do této aliance vstoupíme, i když zatím nejsou definitivně uzavřena jednání a podepsány žádné dokumenty.

Kdy tedy ČSA oznámí vstup?
Zatím není přesně rozhodnuto. Závisí to na mnoha okolnostech, ale zřejmě po prázdninách.

A kdy se fakticky začlení?
Chtěli bychom od letního letového řádu 2001, tedy v první polovině příštího roku. I to je další z důvodů, proč nemůžeme teď oznámit, že jsme v alianci. Čeká nás ještě hodně práce. A nejen nás, ale všechny členy aliance, protože na takové připojení se musí připravovat všichni.

Co může vstup do aliance ČSA přinést?
Po důkladném hodnocení jsme dospěli k závěru, že pro nás znamená nejvyšší růstový potenciál. Vidíme v ní největší prostor ve všech kategoriích provozu. Jak na regionálních linkách, tak na středních tratích v Evropě, ale i na dálkových, zejména přes Atlantik. Tím, že je aliance nová, bude mít ČSA exkluzivní postavení ve střední a východní Evropě. Ve většině ostatních aliancí je toto místo už obsazeno. Dokonce směřujeme k tomu, že Praha bude takzvaným hubem, přestupním bodem, přes který létají nejen cestující ČSA, ale celé aliance. To bude velké plus ipro Prahu a pražské letiště.

Původně si měla aliance vy- brat mezi ČSA a maďarským Malévem. ČSA tedy vyhrála?
Nová aliance v oblasti střední a východní Evropy s nikým jiným než s ČSA už vyjednání nevede.

Jednali jste také o dokončení privatizace ČSA?
Jistě. Ovšem ne jako o součásti aliančního vstupu.  Nevylučuje- me, že někdy v budoucnosti alianční partneři do ČSA kapitálově vstoupí. Navíc prodej aerolinek je hlavně věcí akcionářů, nikoli vedení ČSA. Já si myslím, že vhodná cesta privatizace ČSA je uvedení akcií na veřejný trh. Pokud by pak alianční partneři, hlavně ti významní, do ČSA vstoupili, potvrdilo by to, že se daří.

Nebojíte se vstoupit podruhé do stejné řeky, když jste se už sAir France  jednou rozešli?
Je v tom markantní rozdíl. V roce 1992, kdy Air France koupila 38 procent akcií ČSA, sice okamžitě vstoupila do vedení firmy, ale nikdy nezačala fakticky fungovat obchodní spolupráce. Teď začínáme z druhé strany, tedy obchodní spoluprací. To je důvod, proč nevstupujeme do stejné řeky. Mimochodem, tato aliance byla jediná, kde byl velice silný vliv amerického partnera. U všech ostatních se jednání omezovala prakticky na evropského dopravce, což je obecně velmi rozšířené. S námi se však od samého začátku účastnila všech jednání i Delta, to nám signalizovalo velmi vážný a seriózní záměr amerického partnera, a tedy celé aliance.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

Deset tisíc eur za kabelku Chanel. Ikona luxusu se o zákazníky neobává

29. března 2024

Ačkoli velká část zákazníků po celé Evropě pod vlivem inflace omezila nákupy některých...

Z Prahy do Bulharska a Rumunska z druhého terminálu. Země vstupují do Schengenu

29. března 2024  8:56

Od neděle 31. března se bude do Bulharska a Rumunska létat z druhého terminálu pražského Letiště...

Obchody: Předpověď na Velikonoce láká ke grilování, stouply i nákupy zmrzliny

29. března 2024  8:35

Příznivá předpověď počasí na Velikonoce zvedá poptávku po surovinách na grilování, jako jsou...

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...