Web Boeingu používalo deset leteckých společností, mezi nimi například Lufthansa, singapurské, čínské, korejské aerolinie či společnost Asiana, zájem ale nebyl takový, jak si Boeing představoval. Oznámení o ukončení projektu tedy nebylo úplně překvapující, ale aerolinky nepotěšilo.
"Jsme zklamaní, protože našim pasažérům se to líbilo," řekla mluvčí Lufthansy Jennifer Urbaniak. Právě Lufthansa byla u zrodu celého projektu. - více zde
Ani nyní se nehodlá internetu v oblacích tak lehce vzdát a bude hledat nového partnera. "Boeing naštěstí uvedl, že službu bude ještě několik měsíců provozovat, tak snad budeme moci najít nějaké řešení," citoval portál deníku The New York Times tiskového mluvčího Michaela Lambertyho.
Internet? Teoreticky ano
Uvedení internetu na paluby letadel cestující přivítali s nadšením. Bohužel, jak se ukázalo, ankety mezi cestujícími přinesly až příliš optimistické výsledky. Z výzkumu mezi 3200 pasažéry vyplynulo, že jeho popularita prudce stoupá. Víc než osmdesát procent dotázaných uvedlo, že možnost přístupu ke světové síti by měla vliv na výběr letecké společnosti. Přes devadesát procent lidí, kteří službu od Boeingu vyzkoušelo, by ji doporučilo známým.
Ve skutečnosti ale internet mnoha cestujícím nechyběl. Lufthansa, která jej nabízí v 62 strojích, uvedla, že během jednoho letu ho využilo maximálně čtyřicet cestujících, zpravidla to ale bylo ještě méně - v průměru 20 až 30 lidí. Ještě horší zkušenost měla společnost All Nippon. Na lince Washington - Tokio internet v dubnu využilo v průměru šest lidí.
Surfování v oblacích nebylo zdarma. Hodina na internetu přišla na 9,95 dolaru (220 korun), připojení během celého letu přišlo na 26,95 dolaru, tedy necelých 600 korun. Celá technologie, kterou Boeing Connexion poskytoval, byla totiž poměrně technicky náročná - a také drahá.
Systém funguje přes satelit. Jen samotná instalace na palubu letadla přišla podle listu USA Today nejméně na půl milionu dolarů. Proto si ho nemohly dovolit ani největší americké aerolinky jako American Airlines, Delta nebo United. Začaly se proto poohlížet spíše po levnějších alternativách satelitu, které přinesla nejprve společnost AirFone.
Ta se nakonec licence vzdala. Rychle po ní ale skočila firma AirCell, která by měla internet pro americké aerolinky představit příští rok. Technologie se nicméně od té, kterou poskytuje Boeing, dost liší. Nevyužívá satelitní technologie, letadla jsou sama létajícími hotspoty, což je levnější.
Boeing končí, Airbus začíná
Kromě stovek milionů, které Boeing do technologie už investoval, může firma čekat ještě ztrátu 320 milionů, která se projeví v jejím letošním hospodaření. Přesto se ale odborníci shodují na tom, že internet v oblacích má budoucnost. Myslí si to nakonec i největší rival Boeingu, společnost Airbus.
"Naplno pracujeme na rozvinutí bezdrátového internetu na palubách našich letadel," potvrdil listu The New York Times Justin Dubon. Lufthansa sice nabízí internet i v airbusech, jedná se ale právě o rušenou technologii Boeingu. Svůj vlastní systém chce Airbus nabídnout koncem roku společnosti Singapore Airlines na palubách největšího dopravního letounu světa, Airbusu A 380, napsaly The New York Times.