"Masáž" televizní reklamou na potraviny s vysokým energetickým obsahem řadí WHO mezi rizikové faktory obezity. Výrobci potravin a reklamní agentury se brání: Reklama nemá vliv na výživu, za tu nesou odpovědnost rodiče.
Jenže jak se ukazuje, reklama cílená na děti se vymyká kontrole rodičů. Podle Mezinárodní asociace organizací spotřebitelů potravin (IACFO) už úspěšně pronikla i do škol. V podobě reklamních "dárků" školám nebo prodejních automatů, které nabízejí zpravidla kalorické potraviny.
IACFO ve své zprávě pro Světovou zdravotnickou organizaci upozorňuje na další, sofistikovanější praktiky, které používají prodejci nezdravých potravin. Například společně zakládají vědecké instituty, z jejichž výstupů se lidé dozvědí informace sice pravdivé, nicméně neúplné a stavějící výrobky do lepšího světla.
Dalším nebezpečným marketingovým trikem je podle asociace spojení konzumace sladkostí se sportem a vytváření dojmu, že pro udržení štíhlé linie je nejdůležitější sport, zatímco výživa je vedlejší. Dětem do školy pak firmy "zdarma" poskytnou stroje na cvičení, avšak pokud předtím společně nasbírají dostatečný počet bodů z obalů od čokolád.
Zakázat, či nezakázat?
Reklama na nekvalitní stravu v době vysílání dětských televizních programů je zakázána ve Švédsku, Norsku a Dánsku. Ale třeba ve Francii se ji prosadit nepodařilo.
Přesto bude reklama omezena. Francouzský Senát rozhodl, že reklamy propagující potraviny a nápoje s vyšším obsahem cukru budou muset obsahovat "informaci zdravotního charakteru", tedy jakousi propagaci zdravé výživy.
Kdo se jí pokusí vyhnout, bude muset přispívat na financování kampaní ve prospěch veřejného zdraví. Ve Francii se však v boji proti obezitě podařilo ještě něco jiného. Z francouzských škol zmizí prodejní automaty na limonády a sušenky. Francouzská agentura pro zdravotní bezpečnost potravin (AFSSA) totiž prokázala, že pravidelná konzumace těchto produktů vede k nadváze a obezitě.
ČTĚTE TAKÉ:
Výživná televizní reklama