Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nebezpečné přejezdy budou hlídat laserová čidla, chce Ťok

  17:13aktualizováno  17:13
Nešťastnou bilanci úmrtí na železničních přejezdech chce ministerstvo dopravy zarazit nasazením moderních zlepšováků. Do konce roku by se mohly na kritických místech objevit například laserové skenery. Vlak před překážkou zastaví nebo jen zpomalí.

(Ilustrační snímek) | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

„Už nyní probíhá testování dvou typů laserového skeneru. Ve hře je varianta zajištění úplného zastavení vlaku před překážkou, případně pouze snížení rychlosti vlaku a zmírnění následků střetnutí vlaku s překážkou,“ řekl na úterní tiskové konferenci k návrhům na zabezpečení nebezpečných železničních přejezdů ministr dopravy Dan Ťok.

Ministerstvo odhaduje, že čidla by se mohla v ostrém provozu objevit na kolejích do konce roku 2016. Během letoška chce spustit testování systému. Ten by měl komunikovat s okolními zabezpečovacími systémy. Bude mimo jiné zapotřebí u přejezdových zabezpečovacích systémů změnit software a zapojení elektrických obvodů.

„V případě kladného ověření bychom aplikaci do ostrého provozu rádi spustili do konce příštího roku,“ upřesnil Ťok.

Železniční přejezd Mítkov.

Železniční přejezd Mítkov.

Srážka rychlíku a nákladního vozu na železničním přejezdu v Lukách nad Jihlavou.

Srážka rychlíku a nákladního vozu na železničním přejezdu v Lukách nad Jihlavou.

Čidla jsou jen jedním z navrhovaných bezpečnostních opatření, které by měly zmírnit příliš časté nehody na některých železničních přejezdech, kde ročně zahynou desítky lidí. Pomoci má také postupné sklápění závor nebo změna dopravního značení. Ta bude spočívat v tom, že před přejezdem bude takzvaná STOP čára, na níž řidič bude muset zastavit a rozhlédnout se.

Na přejezdech bez závor by měly být zvýrazněny sloupky výstražníků červenobílým pruhem jako v minulosti. „Další možností je i natření břevna závor při výjezdu z přejezdu bílou barvou,“ uvedl mluvčí resortu Zdeněk Neusar.

Opatření obnášejí i posílení policejního dohledu nad přejezdy, kdy bude záznam z momentu přestupku sloužit jako důkaz pro policii a umožní i správní řízení. Do budoucna resort zvažuje i využívání systému evropského vlakového zabezpečovače a inteligentních dopravních systémů.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.