„Už nyní probíhá testování dvou typů laserového skeneru. Ve hře je varianta zajištění úplného zastavení vlaku před překážkou, případně pouze snížení rychlosti vlaku a zmírnění následků střetnutí vlaku s překážkou,“ řekl na úterní tiskové konferenci k návrhům na zabezpečení nebezpečných železničních přejezdů ministr dopravy Dan Ťok.
Ministerstvo odhaduje, že čidla by se mohla v ostrém provozu objevit na kolejích do konce roku 2016. Během letoška chce spustit testování systému. Ten by měl komunikovat s okolními zabezpečovacími systémy. Bude mimo jiné zapotřebí u přejezdových zabezpečovacích systémů změnit software a zapojení elektrických obvodů.
„V případě kladného ověření bychom aplikaci do ostrého provozu rádi spustili do konce příštího roku,“ upřesnil Ťok.
Čidla jsou jen jedním z navrhovaných bezpečnostních opatření, které by měly zmírnit příliš časté nehody na některých železničních přejezdech, kde ročně zahynou desítky lidí. Pomoci má také postupné sklápění závor nebo změna dopravního značení. Ta bude spočívat v tom, že před přejezdem bude takzvaná STOP čára, na níž řidič bude muset zastavit a rozhlédnout se.
Na přejezdech bez závor by měly být zvýrazněny sloupky výstražníků červenobílým pruhem jako v minulosti. „Další možností je i natření břevna závor při výjezdu z přejezdu bílou barvou,“ uvedl mluvčí resortu Zdeněk Neusar.
Opatření obnášejí i posílení policejního dohledu nad přejezdy, kdy bude záznam z momentu přestupku sloužit jako důkaz pro policii a umožní i správní řízení. Do budoucna resort zvažuje i využívání systému evropského vlakového zabezpečovače a inteligentních dopravních systémů.