Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nechtěné telefonáty umlknou

  0:01
Obtěžují vás někdy vyzvánějící telefony s nabídkami nejrůznějšího zboží nebo třeba s průzkumy poslouchanosti rádií? Napřesrok už nebudete muset telefon jen vyvěšovat. Ke svému jménu do telefonního seznamu si bude moci každý bezplatně nechat přidělat černý trojúhelníček.

Návrh nového zákona, který omezí nevyžádané nabídky po telefonu, vznikl na ministerstvu informatiky a míří do vlády.

Dnes je možné se nechtěným telefonátům bránit jen tak, že si člověk zaplatí za to, že nebude v telefonním seznamu uveden.

Největší dopad bude mít připravovaná změna na firmy, které se specializují na to, že pro své zákazníky obvolávají domácnosti s nabídkami zboží a služeb. Seznamy kontaktů získávají hlavně od společností, pro které lidi obvolávají, což jsou banky, pojišťovny či třeba zásilkové obchody.

"Například většina klientů bank má ve smlouvě, že je jim možné zavolat, takže to problém nebude. Ale dotklo by se to získávání nových zákazníků, což je ta nejzajímavější oblast," říká Aleš Hýbner z firmy Lion Teleservices CZ.

O svou existenci se však firmy žijící z telefonátů neobávají. "Nemyslím, že by se lidé hrnuli do toho, aby měli u svého jména značku. Mně takhle někdo volal asi třikrát za 150 let mého života," říká s nadsázkou Tomáš Hájek z Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu.

Češi podle něj nejsou v situaci jako Američané, kteří mají takových hovorů i pět za večer.

Prodej zboží přes telefon zažívá rozkvět
V televizi pomalu končí reklama na posilovací přístroj na nohy a hýždě a operátor ve speciálním středisku si nasazuje sluchátka. Začínají drnčet desítky telefonů.

"Jde to rychle, telefon zazvoní, vyřídím objednávku, položím a hned zvoní další. Takhle to jde v kuse dvacet minut. Pak to utichá a lidé volají méně," popisuje Lucie Melicherčíková z firmy Telemarketing Prague svou práci v takzvaném call centru poté, co televize odvysílá reklamní spot. Jejím úkolem je obsloužit volající, zapsat si jejich adresy, na které se zboží pošle. To většinou stíhá do dvou minut.

Váhající pak musí operátoři přesvědčit, že právě ten krém proti vráskám, který před pár minutami viděli v televizi, potřebují. Nebo jim k sadě nožů prodat třeba prkénko.
Zvonění telefonů v call centrech (odvozeno od anglického call, volat), kde sedí desítky až stovky lidí a přijímají objednávky na zboží inzerované v televizi či v rámci zásilkového obchodu, nabývá vždy před Vánocemi na intenzitě.

"Před koncem roku je vždy největší aktivita: u prodejů prostřednictvím telefonu, velkým množstvím rozeslaných poštovních nabídek až po e-mail marketing. Vše se snahou oslovit a získat zákazníka," říká Jaroslav Švarc ze společnosti Admass Direct Marketing.

Například přes Telemarketing Prague se v období před Vánocemi prodá třikrát více zboží, než třeba ve slabších letních měsících. Na odbyt jde hlavně kosmetika, prostředky na hubnutí a na cvičení, věci do kuchyně, hudba, knihy, videokazety.

Zájem je také z regionů, kde by to firmy příliš nečekaly. "Hodně objednávek je z Ostravska, ač je tam velká nezaměstnanost a nejde o levné výrobky. Stojí v průměru dva tisíce korun," říká ředitelka Telemarketing Prague Monika Matyášová.

Lucie Melicherčíková a její kolegové z call center však jen nečekají u telefonu, až zazvoní. Musí také sami obvolávat zákazníky a nabízet jim podle požadavků firem nejrůznější zboží, úvěry, pojistky a další služby. Firmy si sice klienty mohou obvolávat a shánět samy, ale stále častěji si najímají na tuto činnost právě call centra.

Těch je dnes v Česku asi třicet, z toho přes dvacet v hlavním městě. Ročně mají jen za zprostředkování nabídek po telefonu a přijímání objednávek či poskytování informací po telefonu tržby přes 600 milionů korun. Loni centra uskutečnila na 18 milionů hovorů a tento počet každý rok stoupá.

"Počet zakázek do budoucna poroste, řada firem si raději najme externí call centrum, než by využívaly pro obvolávání vlastní zaměstnance," říká Tomáš Hájek z Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu.

Nejčastěji operátory používají banky, pojišťovny, telekomunikační firmy, kabelové televize, zásilkové obchody a teleshoppingové firmy okupující domácí televizní obrazovky až sedm hodin denně.

"Třeba obvoláme klienty pojišťoven, když jim končí pojistka, bank nebo leasingových společností s nabídkou nových produktů," popisuje Aleš Hýbner z firmy Lion Teleservices CZ.

Nejvíce práce s nabídkami mají operátoři od čtvrté odpolední do půl deváté večer, kdy jsou lidé doma z práce. "Ráno jen kontaktujeme firmy a noční směny přijímají objednávky hlavně z teleshoppingu a rádia," popisuje Jitka Ježková z Telemarketing Prague.

Operátoři bývají firmou vyškoleni tak, aby věděli, co nabízí, a také měli po ruce i protiargumenty, když někdo váhá. Motivací jim jsou jak peněžní odměny, tak zboží od firem, za které lidem volají.

Autoři:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Úspěšný zubař prodává „ražený český dějepis“, mince už vynesly 155 milionů

26. dubna 2024  22:04

V Praze se v pátek vydražila část celoživotní numismatické sbírky Václava Bruny. Vyšla na 6,15...

Čtyři jaderné bloky nestačí, bude třeba budovat další, říká exministr Grégr

26. dubna 2024

Premium Kromě výstavby až čtyř jaderných bloků v Dukovanech a Temelíně by už Fialova vláda měla plánovat i...

Místo dvou lvů jen jeden. Minerálka Magnesia po jedenácti letech mění logo

26. dubna 2024

Značka minerální vody Magnesia patřící do portfolia nápojářského gigantu Mattoni 1873 po jedenácti...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...