Většinu profesí může muž vykonávat stejně dobře, jako žena. Ilustrační foto

Většinu profesí může muž vykonávat stejně dobře, jako žena. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Nediskriminujte ženy, vzkáže MPSV v reklamě

  • 10
Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) trápí nerovný přístup k ženám a mužům. Proti diskriminaci pohlaví se dokonce rozhodlo bojovat informační kampaní. Češi se tak mohou těšit, že se mezi obvyklými televizními spoty objeví i reklamy na rovné zacházení s příslušníky obou pohlaví.

Podle MPSV je v Česku stále mnoho lidí znevýhodňováno kvůli svému pohlaví - a to jen na základě již dávno překonaných stereotypů.

Kampaň se zaměří na tři základní oblasti - zaměstnání, rodinu a politiku. Ve všech třech oblastech trpí diskriminací především ženy, i když stěžovat by si mohli i muži.

Velké množství profesí totiž dodnes lidé vnímají jako specificky mužskou nebo ženskou záležitost. "Ženská" povolání jsou v převážné většině oceněna hůře, než "mužská", a zde potom vzniká rozdíl mezi průměrným platem ženy a průměrným platem muže.

Nižší mzdy žen tak nejsou způsobeny tím, že by ženy dostávaly za stejnou práci méně peněz, ale proto, že jim je odepřen přístup k lépe placeným profesím. A to na základě stereotypu, že žena tuto práci prostě nezvládne. Podle MPSV ale většinu prací zastane žena stejně dobře jako muž a naopak.

S dítětem zůstává ten, kdo vydělá méně
V zaměstnání však diskriminace žen nekončí. Na rozdíl od mužů mají totiž většinou ony kromě svého hůře placeného zaměstnání na starost i děti a chod domácnosti.

Na domácím poli jsou však znevýhodňováni i muži - a to právě ti, kteří chtějí svým manželkám starost o děti ulehčit například tak, že s potomkem zůstanou na rodičovské dovolené.

Pokud se totiž rozhodnou péči o děti převzít otcové, rodinný rozpočet přijde o větší částku peněz, než kdyby byla s dítětem doma matka. Navíc muž na mateřské ztrácí společenskou prestiž.

Nejen vyšší plat manžela pak rodinu motivuje k tomu, aby s malým dítětem byla doma spíše žena.

"Lpění na tradičních rolích mužů a žen má svazující dopady jak na muže, tak na ženy, neboť nemají možnost zcela svobodné volby účastnit se ekonomického, politického i sociálního života," píše se ve zprávě MPSV.

Kolik bude informační kampaň stát, ministerstvo nesdělilo. V minulosti ale vláda financovala podobnou akci - mediální propagaci domácího cestovního ruchu. Ta vyšla na 35 milionů, část šla z fondů Evropské unie. - více zde