Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nedostatek dopravních zakázek donutil stavbaře zlevnit o třetinu

  15:00aktualizováno  15:00
Stavební firmy svádějí kvůli nedostatku práce stále větší boj o velké dopravní zakázky. Výrazně tím zlevňuje modernizace železnic, která tak stát vyjde mnohem levněji, než původně plánoval. Ušetřené peníze půjdou na další dopravní stavby, které by jinak nebylo z čeho platit.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

První velká stavební zakázka vysoutěžená za ministra dopravy Víta Bárty ukázala, že se stavbaři umějí oproti dřívějším cenám řádně uskromnit. A také o zakázku skutečně soutěžit.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) uzavřela smlouvu na rekonstrukci tříkilometrového úseku tratě mezi Českými Budějovicemi a Nemanicemi s překvapivým výsledkem: konečná cena je o 32 procent nižší, než SŽDC původně odhadovala. Namísto miliardy tak stát zaplatí jen 692 milionů korun firmě Eurovia, která byla jednou z dvanácti soutěžících.

"Naše nabídnutá cena odpovídá standardním kalkulacím, které jsme používali už dříve. Cenu, kterou stanovil zákazník, nemůžeme komentovat, protože jsme ji nestanovili," uvedla mluvčí firmy Iveta Štočková.

Konkurence zakázky zlevňuje

Jen o pár týdnů dříve uzavřela SŽDC další zakázku výrazně levněji, než plánovala: druhou část opravy tratě z Libně do Běchovic vyhrál Viamont DSP s cenou 225 milionů korun, o třetinu méně, než byl odhad. Soutěžilo deset firem.

"Je to zřejmě doznívající efekt krize a přetlak nabídky firem," vysvětluje si pád v cenách mluvčí SŽDC Pavel Halla. "Dochází tak k posilování a rozvoji konkurenčního prostředí a v konečném důsledku k zásadnímu zlevňování staveb dopravní infrastruktury," dodal Halla.

Ještě donedávna si stavební firmy užívaly velkého boomu dopravních staveb, především díky tučným evropským dotacím. Na soutěžích to bylo poznat: hlásilo se málo firem, cena byla většinou vyšší, než byl odhad SŽDC.

Například v roce 2009 se do zakázky za 2,5 miliardy na optimalizaci tratě mezi Bystřicí nad Olší a Českým Těšínem přihlásila jediná firma: OHL-ŽS. Stejná firma vyhrála i soutěž na opravu železniční stanice v Přerově za tři miliardy, opět byla jediným uchazečem. Stavební firmy však odmítaly, že by se domlouvaly, které soutěže se zúčastní, nebo ne.

Peníze ušetřené na železnici půjdou na výstavbu silnic

Za poslední rok se situace na trhu výrazně změnila a stavbaři se potýkají s velkým nedostatkem zakázek. Zejména u dopravního stavitelství jsou přitom vyhlídky špatné, dobíhají hlavně dřívější projekty a SŽDC vypisuje minimum nových velkých zakázek.

Ředitelství silnic a dálnic dokonce dosud od příchodu ministra Bárty nevypsalo jedinou velkou soutěž. Důvod je jednoduchý: nejsou peníze.

Podle prezidenta Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václava Matyáše je podobný postup cestou do pekel. "Výsledná cena je spíše podnákladová. Dělat s nulovou marží nebo ještě pod náklady, to je průšvih a cesta do pekel. Firmy ale bojují o přežití," tvrdí Matyáš.

Ušetřené peníze za dopravní stavby financované z evropských peněz nemusí stát vracet Bruselu. "Je možné je použít na jiné dopravní stavby," upozorňuje Tomáš Čoček ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Stát už dříve oznámil, že chce přesunout část evropských peněz ze železnic na výstavbu silnic.

Čím více soutěžících, tím nižší cena

Velký boj stavbařů je patrný i v jiných veřejných stavebních zakázkách. Velké firmy jdou čím dál častěji i do malých tendrů, kterými dříve opovrhovaly, čím dál častěji je v soutěžích i deset či dvacet uchazečů. Potvrzuje se přitom pravidlo, že čím více soutěžících, tím nižší cena.

Například na Ředitelství silnic a dálnic začali loni i malé zakázky do dvaceti milionů korun na opravy silnic dávat kompletně na internet, dříve jen oslovili pět vybraných firem. "Počet soutěžících je vždy nejméně dvojnásobný a je to znát i na ceně," potvrzuje šéf ŘSD Jiří Švorc.

Některé veřejné instituce stále uměle snižují počty soutěžících losováním. Takový způsob výběru je častý stále hlavně u krajů.

Ceny železničních zakázek v milionech Kč

Modernizace úseku Votice - Benešov  v roce 2010

odhadovaná cena: 5 600

vysoutěžená cena: 5 696

počet soutěžících:         2  

Optimalizace úseku Zbiroh - Rokycany v roce 2010

odhadovaná cena: 3 284 

vysoutěžená cena: 4 222

počet soutěžících:         3

Modernizace úseku Praha Libeň - Praha Běchovice 2. část v roce 2011

odhadovaná cena:    340 

vysoutěžená cena:    225 

počet soutěžících:       10

Modernizace úseku České Budějovice - Nemanice v roce 2011

odhadovaná cena: 1 000

vysoutěžená cena:    692

počet soutěžících:       12 

Zdroj: registr zakázek

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

ilustrační snímek
České děti neumějí hospodařit s kapesným, čtvrtina si peníze půjčuje

České děti neumějí příliš hospodařit s penězi. Většina rodičů se jim sice snaží vštípit základy finanční gramotnosti prostřednictvím kapesného, podle...  celý článek

Hotel Marriott v pražské ulici V Celnici loni změnil majitele. Nový vlastník za...
Pražské hotely vydělávají stále víc, přitahují bohaté kupce z Asie

Hotelům ve střední a východní Evropě se daří čím dál tím lépe. Všimli si toho i bohatí investoři z Asie, kteří je v posledních letech začali skupovat. Jen v...  celý článek

Uhelná elektrárna Neurath
ANALÝZA: Plyn a zelená energie místo uhlí. Čoudící komíny ale zatím nezmizí

Ještě před deseti lety plánovali evropští energetici výstavbu 65 nových uhelných elektráren. Velká část z nich měla vyrůst v Německu, Velké Británii a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.