První velká stavební zakázka vysoutěžená za ministra dopravy Víta Bárty ukázala, že se stavbaři umějí oproti dřívějším cenám řádně uskromnit. A také o zakázku skutečně soutěžit.
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) uzavřela smlouvu na rekonstrukci tříkilometrového úseku tratě mezi Českými Budějovicemi a Nemanicemi s překvapivým výsledkem: konečná cena je o 32 procent nižší, než SŽDC původně odhadovala. Namísto miliardy tak stát zaplatí jen 692 milionů korun firmě Eurovia, která byla jednou z dvanácti soutěžících.
"Naše nabídnutá cena odpovídá standardním kalkulacím, které jsme používali už dříve. Cenu, kterou stanovil zákazník, nemůžeme komentovat, protože jsme ji nestanovili," uvedla mluvčí firmy Iveta Štočková.
Konkurence zakázky zlevňuje
Jen o pár týdnů dříve uzavřela SŽDC další zakázku výrazně levněji, než plánovala: druhou část opravy tratě z Libně do Běchovic vyhrál Viamont DSP s cenou 225 milionů korun, o třetinu méně, než byl odhad. Soutěžilo deset firem.
"Je to zřejmě doznívající efekt krize a přetlak nabídky firem," vysvětluje si pád v cenách mluvčí SŽDC Pavel Halla. "Dochází tak k posilování a rozvoji konkurenčního prostředí a v konečném důsledku k zásadnímu zlevňování staveb dopravní infrastruktury," dodal Halla.
Ještě donedávna si stavební firmy užívaly velkého boomu dopravních staveb, především díky tučným evropským dotacím. Na soutěžích to bylo poznat: hlásilo se málo firem, cena byla většinou vyšší, než byl odhad SŽDC.
Například v roce 2009 se do zakázky za 2,5 miliardy na optimalizaci tratě mezi Bystřicí nad Olší a Českým Těšínem přihlásila jediná firma: OHL-ŽS. Stejná firma vyhrála i soutěž na opravu železniční stanice v Přerově za tři miliardy, opět byla jediným uchazečem. Stavební firmy však odmítaly, že by se domlouvaly, které soutěže se zúčastní, nebo ne.
Peníze ušetřené na železnici půjdou na výstavbu silnic
Za poslední rok se situace na trhu výrazně změnila a stavbaři se potýkají s velkým nedostatkem zakázek. Zejména u dopravního stavitelství jsou přitom vyhlídky špatné, dobíhají hlavně dřívější projekty a SŽDC vypisuje minimum nových velkých zakázek.
Ředitelství silnic a dálnic dokonce dosud od příchodu ministra Bárty nevypsalo jedinou velkou soutěž. Důvod je jednoduchý: nejsou peníze.
Podle prezidenta Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václava Matyáše je podobný postup cestou do pekel. "Výsledná cena je spíše podnákladová. Dělat s nulovou marží nebo ještě pod náklady, to je průšvih a cesta do pekel. Firmy ale bojují o přežití," tvrdí Matyáš.
Ušetřené peníze za dopravní stavby financované z evropských peněz nemusí stát vracet Bruselu. "Je možné je použít na jiné dopravní stavby," upozorňuje Tomáš Čoček ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Stát už dříve oznámil, že chce přesunout část evropských peněz ze železnic na výstavbu silnic.
Čím více soutěžících, tím nižší cena
Velký boj stavbařů je patrný i v jiných veřejných stavebních zakázkách. Velké firmy jdou čím dál častěji i do malých tendrů, kterými dříve opovrhovaly, čím dál častěji je v soutěžích i deset či dvacet uchazečů. Potvrzuje se přitom pravidlo, že čím více soutěžících, tím nižší cena.
Například na Ředitelství silnic a dálnic začali loni i malé zakázky do dvaceti milionů korun na opravy silnic dávat kompletně na internet, dříve jen oslovili pět vybraných firem. "Počet soutěžících je vždy nejméně dvojnásobný a je to znát i na ceně," potvrzuje šéf ŘSD Jiří Švorc.
Některé veřejné instituce stále uměle snižují počty soutěžících losováním. Takový způsob výběru je častý stále hlavně u krajů.
Ceny železničních zakázek v milionech KčModernizace úseku Votice - Benešov v roce 2010 odhadovaná cena: 5 600 vysoutěžená cena: 5 696 počet soutěžících: 2 Optimalizace úseku Zbiroh - Rokycany v roce 2010 odhadovaná cena: 3 284 vysoutěžená cena: 4 222 počet soutěžících: 3 Modernizace úseku Praha Libeň - Praha Běchovice 2. část v roce 2011 odhadovaná cena: 340 vysoutěžená cena: 225 počet soutěžících: 10 Modernizace úseku České Budějovice - Nemanice v roce 2011 odhadovaná cena: 1 000 vysoutěžená cena: 692 počet soutěžících: 12 Zdroj: registr zakázek |