Nedostatek řidičů začíná být v Česku už tak vážný, že ho po firmách, kterým chybějí řidiči kamionů, pociťují i cestující ve veřejné dopravě. | foto: ČTK

Řidičů autobusů je žalostně málo. Některé spoje už hlásí výpadky

  • 620
Nedostatek řidičů začal po průmyslu ovlivňovat i veřejnou dopravu. Řidičů chybějí tisíce a některé spoje tak nejezdí. Jedná se o dlouhodobý problém, jenže platy jsou nízké, a tak tato profese mladší ročníky neláká. Odboráři chystají stávky.

Cestující některých autobusů po Praze a okolí čekají v posledních týdnech na svůj spoj marně. Nepřijel. Nebyl přitom porouchaný, jen si neměl kdo sednout za volant.

Nedostatek řidičů začíná být v Česku už tak vážný, že ho po firmách, kterým chybějí řidiči kamionů, pociťují i cestující ve veřejné dopravě. Zatím největší problémy má na svých linkách v Praze a okolí dopravce Arriva Praha, který musel řadu spojů zrušit proto, že je nemá kdo řídit. „Zrušeno z důvodu personálního výpadku,“ hlásí pražský organizátor dopravy Ropid na svých stránkách.

Francie se brání levným řidičům z východu. Musí brát aspoň 50 tisíc

Výpadek autobusů znamená, že lidé musí čekat déle, a pak jedou plným autobusem. I proto už vznikla na internetu petice, která žádá odchod Arrivy z těchto linek a nahrazení jiným dopravcem.

„V tuto chvíli jednáme o snížení určité části výkonů tohoto dopravce a nahrazení těchto výkonů jinými dopravci,“ řekl mluvčí Ropidu Filip Drápal. Počet zrušených spojů za červen je zatím hluboce pod jedním procentem všech spojů Arrivy.

Autoškolu zaplatíme

Arriva potvrdila, že problémy s nedostatkem řidičů má, podobně jako všechny dopravní společnosti v Česku. Aktuálně hledá 150 řidičů pro všechny své firmy. Firma patřící do skupiny Deutsche Bahn je v Česku největším autobusovým dopravcem. „Fatálním nedostatkem šoférů začínají trpět všichni dopravci v zemi. Přijímáme i lidi, kteří mají jen řidičák na osobní auto, a autoškolu jim zařídíme a také sami zaplatíme. Lidí, kteří by řídit chtěli, je na trhu minimum,“ říká Daniel Adamka, jednatel Arrivy v Česku.

Nedostatek řidičů je v Česku dlouhodobý problém. Mladší ročníky profese neláká i kvůli výši mezd v oboru. Odboráři kvůli tomu dokonce chystají už i protesty, aby dosáhli vyšších příjmů. Za nedostatkem stojí i fakt, že dříve si spousta lidí dělala řidičský průkaz během povinné vojenské služby. „Dostáváme se tam, kde už v minulosti byly země západní Evropy, a budeme muset sáhnout po řidičích více na východ. Není to populární říkat, vím to, ale jiné řešení už není,“ dodal Adamka.

Stávka? Ta platy řidičů autobusu moc nezvedne, stěžuje si jeden z nich

Dopravci se navíc snaží čím dál více mířit při hledání řidičů i na ženy. Řidiči patří podle mluvčí Úřadu práce Kateřiny Beránkové mezi nejvíce nedostatkové profese v Česku. Ke konci května nabízely firmy 6 738 volných míst pro řidiče nákladních automobilů, autobusů a tramvají. Za rok se tak počet neobsazených míst na této pozici zvýšil o třetinu.

Vyzkoušeli jsme na vlastní kůži řídit autobus:

7. června 2016

Alespoň částečné zlepšení mohou ukázat statistiky ministerstva dopravy o počtech řidičských oprávnění pro nákladní auta a autobusy. Počet nově vydaných oprávnění totiž po velkém propadu v roce 2013 začal opět růst – jak pro nákladní vozy, tak pro auta. Loni se dokonce počet nových řidičáků pro autobus dostal na nejvyšší úroveň od roku 2007.