Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ochranu sítě před německou elektřinou komplikuje nedostatek vody v Labi

  16:50aktualizováno  16:50
Lodní doprava na Labi kvůli nedostatku vody už šest měsíců stojí. To komplikuje i dopravu 350 tunových PST transformátorů, která stát za dvě miliardy korun buduje v Hradci u Kadaně. Transformátory mají tuzemskou přenosovou soustavu ochránit před náporem elektřiny ze severoněmeckých větrných elektráren.

PST transformátory mají ochránit tuzemskou přenosovou soustavu | foto: ČEPSiDNES.cz

Provozovatel přenosové soustavy společnost ČEPS začala transformátory stavět letos v červnu. Podle šéfa firmy Vladimíra Tošovského není projekt zatím ve skluzu. „Vše běží podle harmonogramu, očekávané uvedení do provozu, které je naplánováno na konec příštího roku, zatím ohroženo není,“ říká Tošovský. Přiznává však, že nedostatek vody na Labi může určité komplikace způsobit. „Transformátory musí být přepraveny po vodě a ta teď není,“ dodává.

To potvrzuje i Lukáš Hradský, spolumajitel přepravní společnosti EVD. Ta je jedním z mála možných kandidátů, kteří jsou schopni transport 350tunových jednotek po Labi zajistit. „Už šest měsíců se na Labi nedá jezdit,“ říká Hradský. Podle něj zažili rejdaři srovnatelně špatnou sezónu naposledy před 12 lety.

MAPA: cesta transformátoru

MAPA: cesta transformátoru

Transformátory vznikají v Itálii v závodě společnosti Tamini, která zvítězila v miliardovém tendru. Celkem osm zařízení poputuje ve čtyřech termínech po dvou kusech nejdříve námořní lodí z Benátek do přístavu v Hamburku, tam se přeloží na říční loď, která je dopraví po Labi do přístavu v Lovosicích. Poslední fázi cesty nadměrného nákladu do hradecké transformovny zajistí kamiony.

První dvojice transformátorů by podle harmonogramu měla do Hamburku dorazit už v polovině ledna. Zda se situace na řece do té doby zlepší, nedokáže podle Hradského nikdo odhadnout. „Spolehlivá předpověď počasí existuje tak na tři dny, všechno ostatní je věštění z křišťálové koule,“ říká rejdař.

Tošovský upozorňuje, že podle kupní smlouvy je zajištění přepravy záležitostí výrobce. Za případná zpoždění tedy odpovídají Italové a na státní ČEPS by neměla mít žádný dopad.

Fotogalerie

Dopravu transformátorů není možné uskutečnit ani kdyby teplota klesla pod 20 stupňů Celsia nebo naopak stoupla nad 30. Podle Hradského se váha přepravovaných průmyslových celků obecně neustále zvyšuje, transformátory jsou však stále výjimečnou zakázkou.

„Běžně vozíme dvě stě tunové kusy, tohle jde tedy nad běžný rámec,“ říká. Výzvou není ani tak samotná velikost jednotek, jako spíš rozmístění váhy na lodi. „Lodě nejsou konstruovány na takovéto bodové zatížení, všechno se dá ale technicky řešit,“ říká.

PST transformátory mají pomoci regulovat náhlé přetoky elektřiny z Německa. To totiž nemá dobudováno propojení severu země, kde se nachází většina obnovitelných zdrojů, s průmyslovým jihem. Když větrníky na pobřeží Baltského moře jedou naplno, proudí elektřina přes Polsko a Česko a způsobuje tím nerovnováhu v přenosové síti. Náklady na její vyrovnání pak dosahují desítek milionů korun.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.