Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nehoda bez policie: velké riziko

  11:45aktualizováno  11:45
Když do sebe v Japonsku "ťuknou" dva řidiči, ukloní se, vymění si s úsměvem vizitky a pokračují v cestě, vzpomíná na tamní silniční kolize bývalá gymnastka Věra Čáslavská. I zdejší majitelé aut dostali od letošního roku podle nového zákona podobnou možnost. Pokud se dohodnou, kdo je viník, pak nemusí k nehodě bez zranění s celkovou škodou menší než dvacet tisíc korun volat policii. Mohou si tak ušetřit čas strávený čekáním na příjezd policejní hlídky, a hlavně pokutu.

Na místě dnes může policie chtít až pět tisíc, okresní úřad - pokud bude nehodu řešit - i sedm tisíc korun. Na první pohled výhodný postup však skrývá velké riziko.

Pokud řidič škodu dobře neodhadne, případně poškozený v budoucnu dohodu poruší a "vzpomene" si, že jeho újma byla větší, může viník hodně prodělat. Určit škodu bývá těžké, a to zejména u dražších zahraničních vozů.

Řidič je povinen volat policii pokud
- byl někdo zraněn nebo usmrcen
- celková hmotná škoda
překračuje 20 tisíc korun
- byla poškozena komunikace,
životní prostředí nebo obecně
prospěšné zařízení
- byl poškozen majetek třetí osoby

I malé ťuknutí znamená často desetitisícové škody. Zatímco například majitel Škody Favorit zaplatí za nový přední nárazník a světlo okolo pěti tisíc korun včetně práce, vlastníka Mercedesu třídy E přijdou jen samotné díly na více než třiadvacet tisíc korun, za práci si značkový servis naúčtuje i tisíc korun za hodinu.

Některá poškození navíc nelze na první pohled zjistit a ukážou se až v opravně. Velkým "rizikem" může být i poškozený řidič. Jestliže nebude poctivý a poruší dohodu o výši a rozsahu škody, čekají viníka zdlouhavé dohady, možná i soudy.

"Řidiči, kteří nevolají policii, by měli sami pořídit záznam o nehodě, to znamená fotografie, náčrtek, plánek, výpovědi svědků. A také naprosto vyčerpávající slovní popis a dohodu o tom, kdo komu a jakou způsobil škodu. A to vše tak, aby to v budoucnu nebylo možné zpochybnit," uvádí advokát Vladimír Lamacz.

"Je to však velmi složité. Kdo s sebou například vozí neustále fotoaparát? Jednoduchou dohodu lze totiž snadno zpochybnit. Nárokům poškozeného je určitě jednodušší se bránit s policejním protokolem v ruce," dodává advokát.

Ceny náhradních dílů v Kč
(ceny jsou orientační, nezahrnují práci servisu)

Značka

Typ

Rok
výroby

Světlomet

Přední
blatník

Víko
kufru

Škoda

120

1987

1 300

600

-

Škoda

Favorit

1992

1 700

1 200

4 900

Škoda

Felicia

2000

2 300

2 400

7 000

Škoda

Octavia

2000

3 800

3 200

8 000

Renault

Clio

2000

3500

2800

10 000

Mercedes

E

2000

10 500

8 000

13 600

V každém případě je dobré zjistit totožnost a ověřit, zda má viník zaplacené povinné ručení. Jestliže jedna ze stran nechce takové informace dát, pracovníci jednoznačně radí: volat policii. Bez policejního protokolu při škodě větší než dvacet tisíc korun v pojišťovnách s velkou pravděpodobností nastanou komplikace.

Buď neproplatí škodu z havarijní pojistky vůbec, nebo částku sníží o "pokutu" za to, že řidič nedodržel dohodu s pojišťovnou. "Podmínky, to znamená výši škody, za které je třeba předložit pojišťovně potvrzení policie, najde majitel vozu ve smlouvě nebo všeobecných pojišťovacích podmínkách.

Pokud tam chybějí, řídí se pojišťovny obecnými pravidly tedy zákonem. Za porušení podmínek může být v takovém případě považován případ, kdy škoda překročí dvacet tisíc korun," vysvětluje Tomáš Matoušek z Komerční pojišťovny.

Vyplatí se proto podívat se do smlouvy. Pojišťovny totiž mohou stanovit výši škody, při které je nutná účast policie individuálně, stejně jako postup a sankce ve chvíli, kdy klient smlouvu poruší. Podobné problémy lze čekat i v případě povinného ručení.

"Pokud by byla škoda větší než se účastníci nehody domnívali a nevešla by se do zákonem daných dvaceti tisíc korun, mohou nastat dva případy. Jestliže bylo poškození skryté a na místě ho nebylo možné odhalit, s největší pravděpodobností bychom se s klientem domluvili. V opačném případě viníkovi nehody hrozí, že za něj sice škodu postiženému vyplatíme, ale její část na něm budeme vymáhat," vysvětluje Michal Urban.

Podle něj se proto vyplatí přivolat polici i k menším nehodám. Budu se muset dodatečně "přiznat" policii, pokud se ukáže, že nehoda způsobila vyšší než dvacetitisícovou škodu? napadne možná některé řidiče.

"To je věcí pojišťovny, řidiči nejsou povinni takovou nehodu policii hlásit," říká Zdeněk Bambas z policejního prezidia. Upozorňuje ale, že by mohla pojišťovna vznést požadavek, aby řidič dodatečně předložil vyjádření policie.

Jak postupovat při nehodě bez účasti policie?
- zjistit údaje o druhém řidiči a jeho automobilu, poskytnout svoje
- zkontrolovat, zda má viník zaplaceno povinné ručení
- pořídit výpovědi svědků, náčrtek nehody, případně fotografii
- vyčíslit předběžnou škodu
- sepsat dohodu o průběhu a výši škody
- vše potvrdit podpisy
- v pojišťovně vyplnit příslušné formuláře o nehodě
- předat všechny údaje včetně dohody řidičů pojišťovně

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Uhelná elektrárna Neurath
ANALÝZA: Plyn a zelená energie místo uhlí. Čoudící komíny ale zatím nezmizí

Ještě před deseti lety plánovali evropští energetici výstavbu 65 nových uhelných elektráren. Velká část z nich měla vyrůst v Německu, Velké Británii a...  celý článek

Ilustrační snímek
Drahé byty vyhánějí obyvatele Prahy, raději kupují domy za městem

Pořídit si byt v Praze je pro čím dál tím více lidí nereálné, a tak si raději kupují či staví domek za městem. To dokládají i aktuální čísla, podle kterých je...  celý článek

Ilustrační snímek
Česká ekonomika znovu zrychlila, překvapilo to i analytiky

Česká ekonomika ve 2. čtvrtletí letošního roku znovu zrychlila svůj růst. Hrubý domácí produkt stoupl meziročně o 4,5 procenta po tříprocentním vzestupu v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.