Tam, kde bude obtížné nebo žádné připojení k internetu, stačí tržby posílat přes internet jednou za pět dní. Představa je taková, že majitel horské chaty seběhne s přístrojem na EET do údolí a nashromážděné tržby odešle finanční správě.

Tam, kde bude obtížné nebo žádné připojení k internetu, stačí tržby posílat přes internet jednou za pět dní. Představa je taková, že majitel horské chaty seběhne s přístrojem na EET do údolí a nashromážděné tržby odešle finanční správě. | foto: Storyous

PŘEHLEDNĚ: Technicky negramotný podnikatel si sám EET nezavede

  • 148
Budou se rozdávat účtenky i na farmářských trzích? A co třeba horské chaty, kde nebývá internet? Přinášíme poslední, třetí díl otázek a odpovědí k elektronické evidenci tržeb.

Přehled je určen hlavně těm, kteří budou povinni tržby evidovat - tedy asi 600 tisícům podnikatelů a také stovkám tisíc zaměstnanců, kteří vybírají od zákazníků peníze a s pokladnami tak budou muset pracovat.

1 Budu muset mít na evidenci speciální pokladnu?

Přísně vzato ne. Jde to dělat i z chytrého mobilu anebo z notebooku, tabletu či PC - ale musíte si k tomu pořídit aplikaci. Anebo se dá pořídit jednoúčelová pokladna na EET včetně aplikace – v různých cenových a funkčních kategoriích. IT firmy a telefonní operátoři už přicházejí s prvními nabídkami přístrojů i aplikací. Najdou se zřejmě i bezplatné aplikace ke stažení, například výměnou za zobrazování on-line reklamy.

2 Bude nějaká aplikace na evidenci tržeb zdarma?

Zřejmě ne v prvním roce fungování. Stát spoléhá na to, že nějaký software zdarma nabídnou soukromé firmy. „Zvážíme vývoj jednoduché aplikace nebo webového rozhraní v pozdější fázi evidence tržeb, do které budou spadat zejména obory s nízkým počtem transakcí, a tedy nižšími nároky na pokladní zařízení,“ uvedlo ministerstvo. Na Slovensku aplikaci zdarma mají.

3 Stačí si tedy jen nainstalovat koupenou aplikaci na EET a můžu začít evidovat?

Ne, je to složitější. Napřed je třeba se přihlásit na finanční správě k evidenci tržeb a získat firemní přihlašovací údaje.

1. díl seriálu:

Půjde to dělat už od 1. září a to dvěma způsoby: přes web finanční správy (použijí se k tomu přístupové údaje k datové schránce podnikatele) anebo osobně na finančním úřadě. Přihlašovací údaje pak dostane podnikatel buď do datové schránky anebo v uzavřené obálce na počkání přímo na úřadě.

4 Co bude podnikatel s přihlašovacími údaji dělat?

Každý, kdo začíná s evidencí, se musí přiděleným jménem a heslem zaregistrovat na stránkách finanční správy. Pokud má více provozoven nebo více pokladen, tak si navolí, kolik bude potřebovat přístupů do systému EET pro svoji firmu. Podle toho mu přijdou do datové schránky certifikáty. Ty potom musí nahrát do každého přístroje, na kterém bude evidovat tržby.

5 Co když se mi rozbije pokladna na evidenci a nestihnu ji do dvou dní opravit?

Pak podnikatel musí dát vědět svému finančnímu úřadu se všemi podrobnostmi, co se děje, a doložit to důkazy, že dělal maximum možného, aby zase evidovat začal. Nedávno ministerstvo rozhodlo, že umožní, aby v podobných krajních případech poruchy nemusel obchodník posílat každou neposlanou účtenku zvlášť, ale mohl by poslat jen celkovou částku tržeb za poruchové období. Kvůli možnému zneužití by se to ale nesmělo obchodníkovi dít často – finanční správa by pak zpozorněla (psali jsme zde).

6 Jak se připojit na farmářských trzích? A co když internetové spojení selže?

Jak si zařídí internetové připojení, je na podnikateli. Musí mít přístroj s tiskárnou a s instalovanou aplikací, tisknout účtenky a online je posílat daňové správě. Když spojení selže, vytiskne ji bez potvrzovacího kódů od finanční správy, ale dodatečně ji do systému musí poslat do 48 hodin. Většina aplikací pro EET si bude vytištěnou účtenku pamatovat a automaticky ji odešle po obnovení připojení.

7 Dostanou podnikatelé nějaké úlevy za to, že budou mít s evidencí práci a extra výdaje?

Podnikatelé z řad fyzických osob (OSVČ) si mohou odečíst na dani pět tisíc korun za pořízení přístroje, na kterém evidují. Restaurace budou odvádět nižší DPH – namísto 21% jen 15%.

8 Bude například pro ty, co podnikají jen sezónně, možnost nějaké zjednodušené evidence tržeb?

Nezáleží na intenzitě podnikání, ale možnost tu je: jmenuje se „zjednodušený režim“. Musí na něj získat povolení od finančního úřadu.

2. díl seriálu

Šanci získat ho má například prodejní stánek mimo obec, stánek v místě, kde není připojení k internetu, nebo je připojení problematické. Třeba horská chata. V podstatě to znamená jen to, že se k internetu bude připojovat jednou za pět dní, jinak musí mít aplikaci na EET a účtenky tisknout jako všichni ostatní. Akorát na nich nebude potvrzovací kód od finanční správy.

9 Všechno je to komplikované. Bude existovat nějaká hotline pro podnikatele, kteří si nevědí rady se zapojením do evidence?

Ano, má začít fungovat v srpnu.

10 Lze účtenku vypsat ručně?

Ano, zákon neupravuje způsoby vystavení účtenky, lze ji vypsat ručně a lze ji rovněž zaslat elektronicky. Musí na ní ale být všech devět povinných údajů – od podpisového kódu podnikatele, přes DIČ po pořadové číslo účtenky.

11 Budou se muset zaevidovat také platby kartou?

Ano, všechno nejen v hotovosti, ale také kartou nebo ve stravenkách, poukázkách se musí on-line hlásit do systému EET.

12 Jaká bude pokuta, když někdo poruší pravidla EET a nebude třeba vydávat žádné účtenky?

Od tisíců do maximálně 500 tisíc korun.

13 Bude si moci podnikatel stáhnout ze systému EET data o tržbách například za uplynulý měsíc, aby věděl, co dát do účetnictví?

Ano, export nahlášených tržeb bude možný.

14 Co když zákazník přijde zboží vrátit? A co chybná účtenka? Půjde to vystornovat?

Určitě – podnikatel do systému odešle novou účtenku jako minusovou položku v hodnotě, kterou je třeba vystornovat. Pokud to ale bude dělat moc často, může vzbudit podezření finanční správy, že podvádí a může tím na sebe přivolat kontrolu.