Nokia obsadila pátou příčku v celkovém pořadí. Letošek je samozřejmě poznamenán krizí. Sedm značek z žebříčku vypadlo, jsou mezi nimi třeba Merrill Lynch, AIG a ING - všechny tyto společnosti získaly masivní finanční podporu a makléřská společnost Merrill Lynch skončila pod křídly Bank of America.
Značky ztratily cenu poprvé za devět let
Důležitější je ale to, že poprvé v devítileté historii sestavování žebříčku celková hodnota všech sto značek klesla, a to o 4,6 procenta.
Nejdramatičtější propad zaznamenala UBS, která na seznamu klesla z loňské 31. pozice za 72. a ztratila 50 procent své hodnoty. Nejhůře si vedly banky a automobilové značky, naopak si polepšily potravinářské značky, které těží z toho, že spotřebitelé v době krize jedí více doma.
NEJCENNĚJŠÍ ZNAČKY SVĚTA | ||||
Pořadí | Značka | Země | Hodnota (mld. $) |
Změna oproti 2008 |
1. | Coca-Cola | USA | 68,734 | +3 |
2. | IBM | USA | 60,211 | +2 |
3. | Microsoft | USA | 56,647 | -4 |
4. | GE | USA | 47,777 | -10 |
5. | Nokia | Finsko | 34,864 | -3 |
6. | McDonald's | USA | 32,275 | +4 |
7. | USA | 31,980 | +25 | |
8. | Toyota | Japonsko | 31,330 | -8 |
9. | Intel | USA | 30,636 | -2 |
10. | Disney | USA | 28,447 | -3 |
Celý žebříček najdete zde |
Do žebříčku se letos probojovaly značky Lancôme, Burger King, Adobe, Puma, Burberry, Polo Ralph Lauren a Campbell. Všechny skončily na dolním konci žebříčku, nejlépe se umístila značka kosmetiky Lancôme za 91. pozici, Campbell s hodnotou 3,08 miliardy patří 100. pozice.
Hodnota společnosti Google narostla o čtvrtinu, žádné jiné značce tak rychle nestoupá cena. Další internetový obr - Amazon - rostl o 22 procent. Pomyslný bronz za nejrychlejší růst má značka Zara se čtrnáctiprocentním růstem. Dvojciferným tempem se také zvyšovala hodnota firem Apple a Nestlé.
Padesát jedna značek z žebříčku pochází z USA. Evropu "zastupuje" 38 značek z Německa, Francie, Švýcarska, Itálie, Británie, Švédska, Nizozemska, Finska a Španělska. Zbývající značky jsou z Japonska, Koreje a Kanady.
Sestavování žebříčkuPrůzkum je založen na složité metodologii vyvinuté Interbrand. Mimo jiné musí mít firmy veřejně dostupné finanční údaje, a třetina příjmů firmy musí pocházet ze zahraničí. |