Nejde o carving, nýbrž o radost z jízdy

Pro kratší a výrazně tvarované lyže, jež během posledních pěti let ovládly výrobu i trh, se ujal název "carvingové".
Pro kratší a výrazně tvarované lyže, jež během posledních pěti let ovládly výrobu i trh, se ujal název "carvingové". I když již vyrostly z dětských nemocí, stále se vyvíjejí a procházejí dosud neukončenou cestou od nedůvěry k obecnému přijímání.

Co jsou carvingové lyže?

Lyže dostatečně vykrojené, které umožňují a usnadňují jízdu po hraně. Dnes až na okrajové výjimky vlastně všechny nové modely bez ohledu na kategorii, do níž jsou zařazené.

Jaké mají výhody?

Dobrá ovladatelnost, snadné uvedení do oblouku, snadná a přirozená jízda po hraně, která je při správném provedení jistější, pohodlnější, méně namáhavá, šetrnější ke kloubům a páteři než u klasických typů.

Nevýhody?

Především značně vykrojené lyže jsou méně vhodné pro rychlou přímou jízdu, hodně krátké jsou ve vyšší rychlosti a na nerovném povrchu neklidné.

Hlavní zásady při výběru?

Kupovat raději kratší, dostatečně vykrojené lyže, které umožňují a podporují jízdu po hraně. Důležitá je správná volba kategorie a charakteru lyže, její délky a tuhosti.

Co je to carving?

Nezávodní sjíždění pomocí oblouků důsledně vedených po hranách lyží s využitím jejich vlastností. Nebo také přenesení starého dobrého řezaného závodního oblouku mezi rekreační lyžaře, podané v atraktivním balení. Není to jediná možná, avšak na vhodných upravených tratích zdaleka nejlepší technika jízdy. V užším slova smyslu je carving často chápán jako extrémní jízda bez holí.

Proč mi to nejde?

- špatná volba lyží (moc dlouhé, málo vykrojené)
- špatná volba svahu, nejčastěji příliš prudký, úzký a zalidněný
- staré návyky, především snaha otáčet lyžemi místo naklopení na hranu a tlaku do lyže

Co je při jízdě nejdůležitější?

Správné lyže, mírný široký upravený svah, zkoušet naklápět lyže na hranu. Vnitřní pocit často klame, nejlepší je odborné zaškolení s opravou případných chyb. Hlavní je procítit jízdu po hraně.

Autor je spolupracovníkem redakce CROSS

Jak se testovalo

Sjezdové lyže testovaly dvě skupiny lyžařů. V první bylo zastoupeno třicet profesionálů, které delegovali jednotliví výrobci. Každý z nich hodnotil veškerou konkurenci, svoji značku však musel vynechat. Druhá pětašedesátičlenná skupina zkoušejících se skládala z bývalých závodníků, učitelů lyžování a lidí, kteří mají nebo měli lyžování jako svou profesi. Všichni projížděli stále stejnou trať, která zahrnovala krátké slalomové oblouky, obří slalom, extrémní carvingové náklony, jízdu v úzkém koridoru a přímý rychlostní úsek. Test se uskutečnil v týdnu v polovině letošního dubna na sjezdovce Rettenbachferner v Söldenu. Inovační lyže hodnotili testéři v polovině května na sjezdovkách v Kaunertalu. Test organizoval německý lyžařský časopis Skimagazin, spolupracovaly na něm i další evropské magazíny Sci (Itálie), Ski magazín (Česko), Ski+Board (Velká Británie), Skimagazin NTN (Polsko), ANWB (Nizozemsko), Austria ski (Rakousko) a Profil (Rakousko).

Stránku podle podkladů německého lyžařského nakladatelství Brinkmann připravil (kt). Plnou českou verzi testu otiskl Ski magazín.

Témata: Test iDNES.cz