Švýcarská pýcha se otevírá. Nejdelší tunel světa zkrátí cestu o hodinu - iDNES.cz
Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Švýcarská pýcha se otevírá. Nejdelší tunel světa zkrátí cestu o hodinu

  1:00aktualizováno  13:02
První vlaky s cestujícími projely novým nejdelším tunelem na světě. Dokončený 57 kilometrů dlouhý Gotthardský tunel výrazně zrychlí cestování mezi Curychem a Milánem.
Nejdelším tunelem světa projely první vlaky | (1:43) | video: Reuters

Dva tunely, které pod Gotthardským průsmykem za poslední dvě staletí vyrostly, už totiž dopravě nestačily, a proto se Švýcaři rozhodli v referendu pro stavbu dalšího, který se současně stane nejdelším železničním tunelem světa.

Oba jeho portály v městečkách Erstfeld a Bodio leží na úpatí Alp, jen okolo 400 metrů nad mořem, takže vlakům odpadne scénické, leč zdlouhavé šplhání do hor.

O lístky na první jízdu se losovalo

První vlak sveze pět set vyvolených, kteří se přihlásili do švýcarského losování už během ledna. Celkem o jízdu usilovalo na 160 tisíc Švýcarů. Pravidelný provoz začne v prosinci.

Konečný účet za stavbu nejdelšího tunelu dosáhne při aktuálním kurzu zhruba 300 miliard korun. Když ve Švýcarsku na sklonku 20. století vyvstala zásadní otázka financování průlomového projektu, tamější vláda navrhla rovnou velký dopravní balíček. Vedle Gotthardu se jeho součástí staly ještě tři jiné velké tunely v různých koutech země. A nejen to, další „přílepky“ tvořily totální modernizace vozového parku či rozsáhlé investice proti hluku. Náklady sice rázem vyskočily na trojnásobek, zato se měla revolučně zlepšit dopravní obslužnost téměř v celé zemi.

Byl to velice šikovný tah. V klíčovém referendu v roce 1998 Švýcaři schválili výraznou nadpoloviční většinou vládní plány na dlouhodobé financování velkých železničních projektů v čele s novým Gotthardem.

Peníze plynou především z daní uvalených v zemi na silniční nákladní dopravu. Nejen že to posiluje roli oblíbené železnice, navíc to prospívá životnímu prostředí, ale hlavně to ze dvou třetin plní kasu speciálního fondu zřízeného právě k zásadní obnově drah. Menší příspěvky pak plynou z výběru DPH a spotřebních daní.

Nejdelší železniční tunel na světě se otevírá ve Švýcarsku | (0:30) | video: SBB

Navzdory obrovské náročnosti projektu se stavbařům podařilo dodržet dané finanční mantinely. „My máme už od roku 1998 určený rozpočet - samozřejmě při zohlednění tehdejších cen a inflace. A přestože to, co nakonec stavíme, pochopitelně není totéž, co jsme chtěli stavět před dvaceti roky, do předpokládané částky se vejdeme,“ pochlubil se už před časem šéf výstavby nejdelšího tunelu světa Renzo Simoni v exkluzivním rozhovoru pro MF DNES.

Náročná ražba tunelu

Aby takové veledílo mohlo vzniknout, bylo zapotřebí vyrubat přes 28 milionů tun horniny a vyvézt ji z nitra Alp na denní světlo. Kdybyste tohle množství chtěli nasypat do jednoho nákladního vlaku, měřil by přes 7 tisíc kilometrů.

„Pro srovnání: to je vzdálenost jako z Curychu do Chicaga,“ připomíná pan Simoni. „Ale my jsme měli už předem docela jasno, jak s tím vším materiálem naložíme.“

Propagační video Gotthardského tunelu | (1:10) | video: SBB

Naložit kamení jen tak do vlaku či náklaďáku a někde vysypat? Nemyslitelné. Ve Švýcarsku se rozhodli vrátit značnou část vyrubané horniny zpátky do tunelu. Použili ji k výrobě betonové směsi pro vnitřní tunelové ostění i na stavební práce vně tunelu.

Teprve z toho, co se už opravdu nedalo spotřebovat při betonážích, vznikly nedaleko severního portálu nového tunelu, v Luzernském jezeře, tři rekreační ostrovy. Ale abychom ten projekt nezlehčovali. Pro stavitele byla otázka využití štěrku pochopitelně spíš okrajovou drobností. Museli se popasovat s daleko náročnějšími překážkami. A to dokonce ještě dřív, než vůbec mohli začít rubat v gotthardské skále.

„Přípravné práce považuji zpětně za největší výzvu,“ řekl pro MF DNES Renzo Simoni. „Vymyslet, jak to celé zrealizovat, a pak prosadit projekt u politiků i u veřejnosti, to byl obrovský a obdivuhodný kus práce.“ Ostatně, o podobné stavbě se vážně mluvilo už v průběhu 20. století, jenže k finálnímu rozhodnutí, a tedy ani k ražbě tehdy nedošlo.

Švýcarsko dokončuje nejdelší tunel na světě | (1:00) | video: Siemens

Při délce 57 kilometrů a hloubce stavby až 2 300 metrů pod povrchem museli tuneláři čelit - navzdory důkladnému geologickému průzkumu - i nejedné neočekávané anomálii ve skalním masivu. „Ať se snažíte sebevíc, při průzkumech vždycky něco minete,“ vysvětluje tunelářský expert Metrostavu Karel Rössler. „I kdybychom udělali dejme tomu tenký vrt vedený osou tunelu po celé délce, objeví se něco nečekaného vlevo nebo vpravo. Ražba je krásná v tom, že geologie je proměnlivá, a tak nikdy nevíte, na co narazíte. Každý den přicházejí nové problémy.“

Mezi vážné komplikace se řadí například neočekávané poklesy horniny. V případě řešení tohoto zádrhelu lze v nejdelším tunelu světa narazit dokonce i na skrytou českou stopu - brněnská pobočka švýcarské společnosti Amberg Engineering pomáhala s projektem takzvaných kompenzačních injektáží, což je mimořádné sanační opatření. „Nakonec se to nerealizovalo, protože poklesy se ustálily na přijatelných hodnotách,“ vysvětlil MF DNES brněnský odborník Vlastimil Horák.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Stavitelé se v hloubi alpského masivu potýkali též s nepříjemně vysokými teplotami až okolo 50 °C. To mělo dopad nejen na zatížení mechanizace a lidí, ale například i na hospodaření s vodou, které bývá na takových stavbách vždycky víc než dost. Ovšem tady ji navíc museli ještě před návratem do venkovního ekosystému zchladit na přijatelnou teplotu.

Veškerým protivenstvím navzdory raziči s vydatnou pomocí mechanizovaných štítů (ty byly využity na 80 % délky hlavních tunelů) odvedli pod Alpami obdivuhodně precizní výkon švýcarského střihu. Kvůli urychlení prací postupovaly tunelářské party ve vícero úsecích proti sobě, přičemž maximální odchylka při průrazu dosáhla pouhých 137 milimetrů - to je pro srovnání délka mobilu iPhone 6.

Tunel se může ještě prodloužit

A mimochodem, rekordní délka 57 km by podle šéfa projektu Renza Simoniho mohla narůstat ještě dál: „Gotthard je vlastně taková stavebnice rozdělená do sekcí - přístup na staveniště jsme měli nejen z obou konců, ale i skrze další místa uvnitř tunelu. Kdybyste chtěli vybudovat stokilometrový tunel, tak prostě přidáte další přístupové body.“

Jak to zabezpečit? Švýcaři milují předpisy. Ačkoli při pohledu zvenčí to občas na někoho může působit poněkud otravně, v případě zajištění maximální možné bezpečnosti nejdelšího tunelu světa je úzkostlivé následování všelijakých regulí víc než pochopitelné.

Dodržování norem se projevilo pozitivně už během budování. Zatímco stavbu starého, patnáctikilometrového gotthardského tunelu zaplatilo v 19. století životem podle kronik nejméně 199 lidí včetně hlavního stavitele, nový rekordní tunel si navzdory takřka čtyřnásobné dopravní délce podle dostupných statistik vzal 9 lidských životů.

„Úrazovost lidí je v podzemním stavitelství průměrně o pět procent vyšší než na povrchu, pracoviště je totiž prostorově omezené, prašné, hlučné, s tepelnou zátěží, a ještě ke všemu se sníženou viditelností,“ připomíná Rössler z Metrostavu.

Jestliže během stavebního provozu se fatálním nehodám nepodařilo zcela zabránit, v nadcházejícím železničním provozu je stoprocentní bezpečnost hlavním cílem. I proto bude mít tunel v době prosincového zahájení ostrého provozu za sebou tři roky zkušebního režimu. I proto byly vyrubány dva samostatné hlavní tubusy - každý pro jeden směr. I proto jsou tyto dva tubusy každých 325 metrů spojeny záchrannou chodbou - v případě havárie bude opačný směr sloužit pro záchranu. I proto vznikla v oblasti obce Sedrun 800 metrů pod povrchem hlubinná záchranná stanice. I proto bude u každého portálu nového tunelu připraven nepřetržitě k zásahu speciální hasičský a záchranný vlak.

Gottardo amore!

„Bezpečnost provozu v tunelu je promyšlena do posledního detailu,“ ujišťuje Renzo Simoni. A pokud by se i přesto někdo zdráhal nastoupit do vlaku ke dvacetiminutové jízdě dvousetkilometrovou rychlostí skrz Alpy? „Časová úspora při cestě ze severu na jih Alp bude činit hodinu. Je to otázka jednoduché osobní volby: Ber, nebo nech být.“

Ale ono nakonec nejde jen o bezpečnost. Pro spoustu milovníků železnic bude loučení s originální gotthardskou železnicí, považovanou za nejkrásnější rychlíkovou trať světa, bolestné. Platí to i pro strojvůdce Vincenza, který řídí vlaky pod Gotthardem desítky let: „Jakkoli bude samozřejmě prestižní vozit cestující nejdelším tunelem světa, pořád věřím, že občas dostanu i nějaký vyhlídkový vlak na té staleté trati. Sice na ní pořád pobíhají dělníci a občas na ni padá i kamení, ale ona je prostě tak krásná,“ zasní se mašinfíra, načež italsky zamilovaně vzdychne: „Gottardo amore!“

Nejčtenější

Padl Eurojackpot. Sázející trefil všechna čísla, vyhrál miliardy

V Eurojackopotu padla jedna z nejvyšších výher v historii. V úterním losování sázející uhodl sedm čísel a bohatší bude o v přepočtu téměř tři miliardy korun.

Trend se obrací. Severské země doporučují občanům mít zásobu hotovosti

Švédsko i Norsko přehodnocují svou cestu, na kterou se země vydaly již před lety s cílem bezhotovostní společnosti. Obavy z kybernetických útoků, geopolitických hrozeb a nepředvídatelných krizí nutí...

Lidé se v Lidlu poprali kvůli zlevněným slunečníkům, konflikt zklidnila až policie

Potyčkou mezi zákazníky vyvrcholil boj o zlevněné zboží v Lidlu v pražských Štěrboholích na začátku tohoto týdne. Na místo musela dorazit policie, situaci mezitím řešila i ostraha obchodu. Lidl...

Koho zajímá osm centů. Jak moc nová cla poškodí výrobu aut v USA

Trumpova nová 25procentní cla na dovoz aut do USA mohou zcela rozvrátit tamní automobilový průmysl a zvýšit ceny prodávaných aut o tisíce dolarů. Jejich součástky totiž od surového kovu až po ten...

Stejně jako před 25 lety? Hrozba prasknutí akciové bubliny je opět aktuální

Investoři v posledních týdnech s nervozitou sledují vývoj na světových trzích. Ceny akcií mnoha firem po více než dvouletém růstu narážejí na strop. V centru dění je umělá inteligence, kterou někteří...

Když nemáte práci, nikam neletíte. Američtí dopravci redukují počty spojů

Americké aerolinky zažívají turbulentní časy. Po období silného růstu aktuálně čelí výzvám v podobě rostoucí inflace, ekonomické nejistoty a poklesu poptávky jak ze strany turistů, tak ze strany...

29. března 2025

Moc volna škodí. Někteří lidé nevědí, jak s volným časem nakládat, říká ekonom

Premium

Lidé dnes už nepracují jen pro peníze, ale i kvůli sebenaplnění. Práce je také velkým tématem hovorů. „Je naprosto přirozené, že se lidé sejdou a řeší svou práci a vztahy v ní. Více či méně se...

29. března 2025

Z ČVUT odchází uznávaný vědec Mikolov, který pomáhal i Googlu. Nesehnal finance

Uznávaný odborník na umělou inteligenci (AI) Tomáš Mikolov, který se zasadil například o vylepšení Google překladače, odchází ke konci měsíce z Českého vysokého učení technického v Praze (ČVUT). V...

28. března 2025  20:16

Situace je neúnosná, potřebujeme restart atomu, vyzývá německou vládu asociace

Německo čelí obrovské výzvě energetické politiky. Náklady na elektřinu již nejsou konkurenceschopné a mají existenční dopad na celou ekonomiku. Německá asociace pro jadernou technologii (KernD) vidí...

28. března 2025

Canyon otevřel první kamennou prodejnu v Česku. I díky cyklistovi Hynkovi

Německý výrobce kol Canyon vyslyšel volání věrných zákazníků a přechází z výlučného online prodeje i do kamenných prodejen. Jednou z prvních v Evropě je od tohoto týdne také pražská pobočka Canyon...

28. března 2025

Krmiva a steliva ze Slovenska a Maďarska mají zákaz. Hrozí kontaminace, říká správa

Ze Slovenska a Maďarska se nově do Česka nesmí převážet krmiva a steliva pro hospodářská zvířata. Zákaz vydala v pátek s okamžitou platností Státní veterinární správa (SVS) v reakci na šíření nákazy...

28. března 2025  15:59

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Štatlem poteče Štatl. Chuť nového starobrna vybíralo 150 degustátorů půl roku

Zatím jenom do zhruba třiceti vybraných restaurací a hospod „pustí“ brněnský pivovar Starobrno svůj nový ležák Štatl 12, který má právě dnes svou premiéru. Cení si ho natolik, že ho veřejnosti...

28. března 2025  15:41

Lidé se v Lidlu poprali kvůli zlevněným slunečníkům, konflikt zklidnila až policie

Potyčkou mezi zákazníky vyvrcholil boj o zlevněné zboží v Lidlu v pražských Štěrboholích na začátku tohoto týdne. Na místo musela dorazit policie, situaci mezitím řešila i ostraha obchodu. Lidl...

28. března 2025  14:06

To Američany zabolí. První oběť Trumpových cel budou nejlevnější auta

Americká cla na dovoz automobilů, která vstoupí v platnost příští týden, zvýší náklady v celém odvětví a navýší ceny vozů o tisíce dolarů. Dopady by mohly být obzvláště výrazné v kategorii...

28. března 2025  11:46

Japonci zruší výškový limit pro pilotky letadel. Stačí, když dosáhnou na přístroje

Japonsko od příštího roku zruší požadavek, aby státní Vysoká škola civilního letectví (JCAC) přijímala pouze uchazečky vyšší než 158 centimetrů. Ministerstvo dopravy si od toho slibuje zvýšení počtu...

28. března 2025  8:09

Auto jako rolexky. Proč je vlastnictví vozu pro obyvatele Singapuru luxus

Mnoho Singapurců nemá příliš mnoho důvodů vlastnit auto. Většina obyvatel jednak spoléhá na rozšiřující se a cenově dostupný systém veřejné dopravy, který pokrývá celý ostrov. Městský stát má asi...

28. března 2025

Povolenka je nedotknutelná. Evropská unie má jiný plán, jak zlevnit energie

Premium

Největší úlevu od drahých energií by přineslo alespoň krátkodobé zrušení či zastropování cen emisních povolenek, myslí si čeští ekonomové a zástupci byznysu. Evropská komise však o konci „desátku“ z...

28. března 2025